Barneveldse krant: Bouw Schaffelaartheater ligt stil

bouw schaffelaartheatermaandag 21 mei 2007 14:44

De bouw van het Schaffelaartheater aan de Churchillstraat in Barneveld ligt noodgedwongen stil door het faillissement van aannemer Boers uit Veenendaal.

Alleen een architect was vanochtend aanwezig op het bouwterrein, waar inmiddels het fundament en de begane grond zijn gelegd. Door het bankroet van de aannemer verliezen 165 mensen per direct hun baan. De fracties van ChristenUnie Barneveld en Burger Initiatief hebben inmiddels vragen gesteld over de voortgang van de bouw.

Bart van Veldhuizen, voorzitter van muziekgezelschap De Harmonie, is vanochtend voor spoedoverleg eerder teruggekomen van zijn vakantie in Engeland. Het overleg vindt vandaag plaats met wethouder Gerrit Tijmensen en de Woningstichting Barneveld, samen met De Harmonie opdrachtgevers van de bouw. ,,We zullen samen de ontstane situatie bespreken”, vertelt Van Veldhuizen. ,,Ook voor ons zijn er veel vragen.”

Afgelopen vrijdag werd hij door Boers ingelicht over het faillissement. ,,Het kwam als een donderslag bij heldere hemel. Ik heb nooit gemerkt dat het slecht ging met het bedrijf.”

Het bouwbedrijf wijt het financiële fiasco aan achterblijvende opbrengsten. In 2005 en 2006 zouden een aantal bouwprojecten financieel slecht hebben uitgepakt. Ook opbrengsten uit projecten in de Randstad leverden minder op dan verwacht.

Van Veldhuizen heeft geen idee hoe lang de bouw van het culturele centrum stil ligt. ,,Daar is momenteel nog niets over bekend, maar ik verwacht niet dat het weken gaat duren. Zowel bij een doorstart als overname moet het mogelijk zijn de werkzaamheden op korte termijn weer op te pakken. We wachten in eerste instantie de uitkomst van de rechtszaak af.”

De rechtszaak over het failliet van Boers dient vandaag in Utrecht. Het vijfkoppige directieteam van Boers liet eerder in de media al doorschemeren te verwachten dat het faillissement dan officieel wordt uitgesproken. Er zal vervolgens een curator worden aangesteld, die gaat onderzoeken of een doorstart of overname mogelijk is. Bij het ter perse gaan van deze krant was de uitkomst van de rechtszaak nog niet bekend. Boers was vanochtend niet bereikbaar voor commentaar.

De fracties van ChristenUnie Barneveld en Burger Initiatief hebben inmiddels schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. De CU wil weten of de bouw van het Schaffelaartheater door het bankroet vertraging oploopt en zo ja wat daarvan de consequenties zijn. Ook vraagt de fractie zich, samen met Burger Initiatief (BI), af of voor aanvang van de bouw voldoende onderzoek is gedaan naar Boers. ,,Heeft het college onderzoek gedaan naar de kredietwaardigheid en andere zaken van aannemersbedrijf Boers en onderaannemers?”, vraagt de fractie van BI.

Ook vraagt de partij zich af of aan Boers meer betaald is dan ze heeft geleverd. ,,Dat is niet gebeurd”, benadrukt Bart van Veldhuizen. ,,Er is alleen betaald voor wat is voltooid.”

Bron: Barneveldse krant 21 mei 2007

Reacties op 'Barneveldse krant: Bouw Schaffelaartheater ligt stil'