Barneveldse krant: Verweij: ‘Nieuwe voedselbank welkom’

voedselbank voedselpakketwoensdag 30 mei 2007 18:25

Als er echt behoefte is aan een voedselbank in Barneveld, staat de gemeente open voor samenwerking. Dat zegt wethouder Leen Verweij in reactie op het sluiten van de voedselbank van Stichting Duwtje in de Rug. Eind vorige week maakte coördinator Hans Kreugel bekend te stoppen met de voedselbank.

,,Als er echt mensen in de gemeente zijn die in de problemen komen zonder een voedselpakket, dan ben ik als wethouder bereid met een eventuele nieuwe particuliere stichting samen te werken’’, zegt Verweij. ,,Als voorbeeld noem ik dan de manier waarop de voedselbank in Amersfoort samenwerkt met de gemeente. De hulporganisatie heeft daar een signalerende functie en stuurt mensen die in nood zitten door naar de gemeente. In de tussentijd voorzien ze deze mensen van voedselpakketten. Zo’n samenwerking is prima, vooral omdat we binnen de gemeente geld hebben in de vorm van bijzondere bijstand. Op deze manier kun je voorkomen dat mensen tussen wal en schip belanden.”

Coördinator Hans Kreugel gaf aan wekelijks ruim honderd pakketten uit te delen. ,,Afgaande op de criteria die de Federatie van Voedselbanken in Arnhem hanteert, denk ik dat het aantal mensen dat in Barneveld in aanmerking komt voor een pakket aanzienlijk kleiner is’’, stelt de wethouder. ,,Het is jammer dat Duwtje in de Rug deze criteria niet heeft willen toepassen, een eventuele nieuwe stichting zou dat mijns inziens wel moeten doen.”

Bron: Barneveldse krant 30 mei 2007

Reacties op 'Barneveldse krant: Verweij: ‘Nieuwe voedselbank welkom’'