Suggestie college: kijk samen naar aantrekkelijkheid winkelcentrum

Van Schaffelaarstraat - fietserswoensdag 23 mei 2007 19:30

Op 8 mei heeft de ChristenUnie-fractie in een debat over de detailhandel aangegeven dat de vermenging van fietsers en voetgangers het winkelgebied niet aantrekkelijker maken. Vooral de suggestie om een fietsverbod mogelijk te maken, leidde tot veel respons. In reactie op de ingezonden brieven in de krant heeft Heimen Schuring al aangegeven dat de fractie het college zal vragen met het wijkplatform, de winkeliers, de aanwonenden en de andere belanghebbenden te overleggen over mogelijke acties om de winkelstraten van Barneveld aantrekkelijker te maken.

Onderstaand de tekst van de e-mail die op woensdag 23 mei naar het college is gestuurd.

Geacht college,

Tijdens de raadsvergadering van 8 mei jongstleden heeft de raad de detailhandelsstructuurvisie voor de kern Barneveld vastgesteld. Tijdens de behandeling van het raadsvoorstel heeft de ChristenUnie-fractie het college gevraagd met voorstellen te komen om de aantrekkelijkheid van onze winkelstraten te verhogen. Door de vermenging van voetgangers- en fietsverkeer wordt de aantrekkelijkheid van het winkelgebied volgens de ChristenUnie-fractie namelijk negatief beïnvloed. Bij monde van wethouder Van den Hengel heeft het college toegezegd naar deze problematiek te zullen kijken.

Naar aanleiding van een artikel in de Barneveldse Krant over het door ons gesignaleerde probleem en een door ons genoemde oplossingsrichting (een fietsverbod, nadat er goede fietsenstallingen en omleidingen zijn gerealiseerd) is een brede discussie gestart. Het onderwerp leeft bij de Barneveldse bevolking. Op basis van de brieven in de krant en persoonlijke contacten die we hebben gehad, is onze conclusie dat het fietsverbod niet unaniem gesteund wordt (met name de nadelen voor de minder-validen wordt daarbij als argument genoemd), maar dat het probleem van de vermenging van fiets- en voetgangersverkeer wel breed wordt herkend.

Graag zouden wij u het voorstel willen doen om dit onderwerp met het wijkplatform van Barneveld-Centrum, de Barneveldse Middenstandsvereniging, aanwonenden en andere belanghebbenden te bespreken. Wellicht kunt u de discussie breder trekken door de aantrekkelijkheid van het winkelgebied in algemene zin met betrokken partijen te bespreken. Als vervolgens in gezamenlijkheid een of meerdere oplossingen worden aangedragen, kan dit de aantrekkelijkheid van het centrum aanzienlijk verhogen.

Onze fractie is ervan overtuigd dat een aantrekkelijker winkelcentrum extra bezoekers zal aantrekken, hetgeen goed is voor het centrum en daardoor ook voor de ondernemers die in ons centrum gevestigd zijn.

Graag vernemen wij uw reactie.

Met vriendelijke groet,

namens de ChristenUnie-fractie,

Heimen Schuring
Hertespoor 30