Barneveldse Krant: ‘Bespreek fietsprobleem centrum’

Van Schaffelaarstraat - fietsersdonderdag 24 mei 2007 14:47

De ChristenUnie wil dat het gemeentebestuur ‘het probleem van vermenging van fietsers en voetgangers in het Barneveldse centrum’ bespreekt met direct betrokkenen.

De partij denkt hierbij aan het wijkplatform Barneveld-Centrum, de Barneveldse Middenstandsvereniging, aanwonenden en andere belanghebbenden, zo blijkt uit een brief van CU-raadslid Heimen Schuring aan burgemeester en wethouders.

Dat fietsers en voetgangers geregeld in elkaars vaarwater komen in het centrum, komt de aantrekkelijkheid van het winkelcentrum volgens de ChristenUnie niet ten goede. Daarom suggereerde Schuring tijdens de raadsvergadering van 8 mei een fietsverbod in te stellen in het centrum. Dit op voorwaarde dat er goede fietsenstallingen en omleidingen worden gerealiseerd.

Na een artikel over het ‘fietsverbod’ in de Barneveldse Krant ontstond een brede discussie. ,,Het onderwerp leeft bij de Barneveldse bevolking. Op basis van de brieven in de krant en persoonlijke contacten die we hebben gehad, is onze conclusie dat het fietsverbod niet unaniem gesteund wordt.’’ Met name het nadeel voor de minder-validen wordt daarbij als argument genoemd. ,,Het probleem van de vermenging van fiets- en voetgangersverkeer wordt wel breed herkend’’, schrijft Schuring.

Het raadslid vindt het belangrijker dat het centrum aantrekkelijker wordt. ,,Onze fractie is ervan overtuigd dat een aantrekkelijker winkelcentrum extra bezoekers zal aantrekken, hetgeen goed is voor het centrum en daardoor ook voor de ondernemers die in ons centrum gevestigd zijn.’’

Bron: Barneveldse Krant, 24 mei 2007

Reacties op 'Barneveldse Krant: ‘Bespreek fietsprobleem centrum’'