Barneveldse krant: Onduidelijkheid over faillissement Boers

bouw schaffelaartheaterwoensdag 23 mei 2007 14:42

De rechtbank in Utrecht heeft nog geen uitspraak gedaan over een faillissement van aannemingsmaatschappij Boers uit Veenendaal, de bouwer van het Schaffelaartheater in Barneveld.

Behalve het uitspreken van een faillissement behoren een doorstart - in welke vorm dan ook - en uitstel van betaling tot de mogelijkheden.

De ruim 160 medewerkers van Boers is vrijdagmorgen al ontslag aangezegd. Een klein deel van hen heeft inmiddels al werk bij andere aannemers gevonden. ,,Wij hebben woensdag 16 mei het besluit moeten nemen om onze activiteiten te stoppen”, reageert directeur John Moesbergen van Boers. ,,Als gevolg van een negatief bedrijfsresultaat over 2006, bestond de mogelijkheid dat de aannemingsmaatschappij op termijn niet meer aan haar betalingsverplichtingen zou kunnen voldoen. Op velerlei manieren is getracht de continuïteit van de onderneming te waarborgen, maar deze hebben geen resultaat gehad. Deze constatering is uitvoerig besproken met onze bankier en die heeft vervolgens op 15 mei alle betalingen stopgezet.”

Volgens Moesbergen heeft de laatste afmelding van een overnamekandidaat op woensdagmiddag 16 mei het einde van de onderneming definitief gemaakt. De bevoegdheid voor eventuele vervolgstappen komt bij een nog aan te wijzen curator.

Memo aan raadsleden

In afwachting daarvan ligt de bouw van het Schaffelaartheater in Barneveld stil. Het nieuwe muziekcentrum aan de Churchillstraat zou in april volgend jaar de deuren openen. In een vanmorgen aan de raadsleden verzonden memo reageert het college van burgemeester en wethouders, waarbij het college tevens ingaat op door ChristenUnie en Burger Initiatief gestelde vragen. ,,Voor de realisering van het Schaffelaartheater hebben de gemeente Barneveld, de Woningstichting Barneveld en het Muziekgezelschap ‘De Harmonie’ een Eigendom B.V. (in oprichting) opgestart. De provincie heeft juist vorige week haar goedkeuring aan deze besloten vennootschap gegeven en dus kan nu de B.V. haar definitieve status krijgen.’’ Volgens het college is door de bv ,,geen expliciet onderzoek’’ gedaan naar de financiële situatie van Boers. ,,Daarvoor bestond ook geen aanleiding: het bedrijf bestaat meer dan zestig jaar, staat in de omgeving goed bekend en had een goed gevulde orderportefeuille.’’

,,Ook recente raadpleging van het zogeheten Graydon-systeem, dat inzicht geeft in risico-profielen van ondernemingen, geeft aan dat de kredietwaardigheid van het bedrijf op papier als goed en de risico’s op non-betaling als beperkt worden geclassificeerd. Er bestond geen reden om aan te nemen dat er sprake was van financiële problemen. Informatie van de Kamer van Koophandel bevestigt dit. Op dit moment - dinsdagmorgen 22 mei 2007 - is van een door de rechtbank uitgesproken faillissement nog niets bekend.’’

Hoofdaannemers

Aannemersbedrijf Boers uit Veenendaal is één van de twee hoofdaannemers. De andere hoofdaannemer is de firma Hartkamp uit Barneveld, die belast is met de technische werkzaamheden. ,,De ontstane situatie bij de firma Boers heeft geen betrekking op de firma Hartkamp. Overigens maakt aannemersbedrijf Boers gebruik van een relatief groot aantal onderaannemers, bijvoorbeeld voor de unieke staalconstructie voor het Schaffelaartheater. Het is niet duidelijk welke gevolgen er zijn voor deze onderaannemers. Door de participanten is tot nu toe in totaal een bedrag van € 487.500,- betaald, waarvan €119.000,- door de gemeente Barneveld. Er zijn géén bedragen betaald voor termijnen die nog moeten worden uitgevoerd.’’

Duurder

Het college houdt er rekening mee, dat als een faillissement een feit is, de kans bestaat dat het Schaffelaartheater duurder wordt dan gepland. ,,Het risico hiervan is in de samenwerkingsovereenkomst tussen de woningstichting, de Harmonie en de gemeente neergelegd bij de Eigendom B.V. i.o. Er zijn overigens géén bankgaranties gevraagd. In het geval van een eventueel faillissement heeft een bankgarantie ook geen feitelijk effect. Of en in hoeverre de bouw van het Schaffelaartheater door deze ontwikkeling vertraging oploopt is nu nog niet aan te geven. Uiteraard zullen wij u, net zoals nu, op de hoogte houden van de stand van zaken en de gevolgen voor de realisering van het Schaffelaartheater’’, zo schrijft het college aan de raad.

Bron: Barneveldse krant 22 mei 2007

Reacties op 'Barneveldse krant: Onduidelijkheid over faillissement Boers'