Barneveldse Krant: 'Dit is een klap in ons gezicht'

dinsdag 31 oktober 2006 14:48

,,Dit voelt als een klap in ons gezicht. Het is onbegrijpelijk dat het gemeentebestuur de huishoudelijk hulp niet aan HdS toewijst, maar aan bedrijven van buiten de gemeente Barneveld. Wij dreigen onze baan te verliezen, terwijl onze klanten heel blij zijn met de kwaliteit die we leveren. Ik heb er vannacht héél slecht van geslapen. Honderden Barnevelders worden hierdoor gedupeerd.''

Ans Top, al jarenlang werkzaam bij de Hervormde Diaconale Stichting (HdS) verwoordt de grote teleurstelling bij de medewerkers van de Barneveldse zorginstelling. Omdat ze lid is van de ondernemingsraad hoorde Top woensdagmiddag al dat de HdS buiten de boot is gevallen bij de Europese aanbesteding van de huishoudelijke hulp. Het gros van de medewerkers die vanmiddag bijeen zijn gekomen in het kantoorpand aan de Amersfoortsestraat zijn pas enkele uren op de hoogte. Het gemeentebestuur maakte woensdag bekend voor Amant uit Amersfoort, De Nieuwe Zorg Thuis uit Nieuwleusen en Icare uit Meppel te hebben gekozen. Vanwege hun goede prijs-kwaliteitverhouding mogen zij met ingang van 1 januari 2007 in de gemeente Barneveld de huishoudelijke hulp in natura verzorgen.

Dit nieuws sloeg donderdagmorgen in als een bom bij de medewerkers van de HdS, maar vooralsnog weigeren ze zich neer te leggen bij het besluit van burgemeester en wethouders. ,,We hebben nog twee weken om ze op andere gedachten te brengen'', zegt Hanneke van de Vliert strijdbaar. De huishoudelijke hulp is namelijk nog niet definitief gegund. Amant, De Nieuwe Zorg Thuis en Icare moeten binnen twee weken aangeven of ze het werk aannemen. HdS kan in die periode in beroep gaan. HdS-directeur Tom van den Belt kondigde donderdag al aan een gang naar de rechter te overwegen. Daarnaast beraden de medewerkers zich ook zélf op acties. ,,Wat we precies gaan doen, weten we nog niet, daarvoor is het nog te vroeg. Wellicht gaan we allemaal een persoonlijke brief naar burgemeester Jos Houben sturen'', zegt Top.

Persoonlijk contact
Wethouder Leen Verweij gaf donderdag in deze krant aan dat de aanbesteding zorgvuldig is verlopen. ,,Ik heb de afgelopen tijd geregeld gehoord dat de HdS goede zorg biedt, maar blijkbaar kunnen andere instellingen dezelfde kwaliteit bieden voor een lagere prijs. Volgens de wet moeten we hiernaar kijken, ik mag niemand voortrekken.''
De medewerkers vinden echter dat het gemeentebestuur vooral naar de prijs heeft gekeken en minder naar kwaliteit. ,,In vergelijking met bijvoorbeeld Icare zijn we duurder, maar de klanten krijgen daar ook veel voor terug'', reageert zorgmanager Eefje van Hell. ,,Naast huishoudelijke hulp bieden we ook een luisterend oor. In tegenstelling tot veel andere zorginstellingen nemen wij de tijd voor persoonlijk contact. Verder waarderen onze cliënten ons christelijke karakter.'' Collega Luciënne Croezen vult aan: ,,Het gemeentebestuur had een enquête onder klanten moeten houden. Dan kan je pas zien wie wat biedt. Kwaliteit kun je niet van papier aflezen.'' Gedwongen Wie vanaf volgend jaar zorg in natura wil ontvangen, is in eerste instantie aangewezen op de drie geselecteerde bedrijven. Zorgbehoevenden die van een andere aanbieder hulp willen ontvangen, moeten een Persoonsgebonden Budget (PGB) aanvragen. Met dit geldbedrag kunnen ze naar eigen wens zorg inkopen.

,,Onze tevreden klanten worden gedwongen om van de PGB gebruik te maken'', zegt Van Hell. ,,Als het gemeentebestuur het besluit niet terugdraait, zullen we onze cliënten stimuleren om van de PGB gebruik te maken.'' Aan zelf zorg inkopen, zitten echter nadelen, denkt de zorgmanager. ,,Onze klanten, meestal ouder dan tachtig jaar, moeten alles zélf regelen. Ik kan me voorstellen dat ze tegen die enorme papieren rompslomp opzien. Daarom zullen we hen zoveel mogelijk helpen.'' Hoewel de medewerkers vooral begaan zijn met het lot van hun klanten, ziet volgens HdS-directeur Tom van den Belt ook hun toekomst er somber uit. De Barnevelder gaf donderdag in deze krant aan dat er ruim honderd banen op de tocht komen te staan, als de huishoudelijke hulp aan de drie geselecteerde aanbieders wordt toegekend. Top: ,,We proberen positief te blijven, maar het zijn onzekere tijden. Ik heb bijvoorbeeld net een huis gekocht en als ik mijn baan kwijtraak, kom ik in de problemen.'' HdS-medewerkers bespreken de situatie. V.l.n.r.: Reina van de Broek, Brenda van Roekel, Betsie van der Lee (op de rug), Eefje van Hell, Marijke van de Heuvel, Jannite van Beek, Hanneke van de Vliert (op de rug), Rietje Fieret, Ans Top en Luciënne Croezen. De man op de foto is directeur Tom van den Belt.

Bron: Barneveldse Krant, 31 oktober 2006

Archief > 2006 > oktober