Barneveldse krant: College valt niets te verwijten

ramen wassen2dinsdag 31 oktober 2006 13:27

BARNEVELD - Met uitzondering van Lijst 8 vinden alle politieke partijen dat het Barneveldse gemeentebestuur de huishoudelijke hulp zorgvuldig heeft aanbesteed. Daardoor lijkt de Hervormde Diaconale Stichting (HdS) uit Barneveld definitief buiten de boot te vallen.

Dit bleek maandagavond tijdens een vergadering van de raadscommissie Samenleving. Burgemeester en wethouders hebben de huishoudelijke hulp voor 2007 op basis van prijs-kwaliteit gegund aan Icare, die al actief is in Barneveld, en aan de nieuwkomers Amant uit Amersfoort en De Nieuwe Zorg Thuis uit het Overijsselse Nieuwleusen.

Tom van den Belt, directeur van de HdS, vindt dat b. en w. zich niet aan de opdracht van de gemeenteraad hebben gehouden. Volgens hem heeft de raad naast een goede prijs-kwaliteitverhouding uitdrukkelijk gevraagd om ,,zo dicht mogelijk aan te sluiten bij de huidige praktijk van zorgaanbod en samenwerking in de zorg''. Over die lokale verankering is niets opgenomen in de eisen voor de selectie, stelt hij. Door deze ,,cruciale fout'' is de HdS, die al ruim vijftig jaar thuiszorg geeft in Barneveld, niet geselecteerd, meent Van den Belt. Hij vreest dat daardoor ruim honderd medewerkers hun baan verliezen. ,,En honderden klanten van de HdS dreigen hun vertrouwde hulp kwijt te raken.'' Applaus Van den Belt kreeg maandagavond steun van vier andere insprekers: Wim Nijkamp van de Reformatorische Stichting Thuiszorg, Addie Lassche van de Nederlandse Patiënten Vereniging, Gerrit Schaap van de christelijke ouderenbond PCOB Barneveld/Voorthuizen en Jan Bouw namens de gehandicaptenraad Barneveld. Ze kregen allemaal applaus van de volle tribune. ,,Ik heb er begrip voor dat het publiek applaudisseert'', reageerde wethouder Leen Verweij geëmotioneerd. ,,Het was voor mij ook niet plezierig om in de krant te lezen dat mensen mogelijk hun baan verliezen. Dit hebben we niet beoogd. Ik kan u echter zeggen dat ik naar eer en geweten invulling heb gegeven aan mijn taak.'' Met uitzondering van Lijst 8 spraken alle partijen hun steun uit voor het collegebesluit. ,,We betreuren het dat de HdS buiten de boot is gevallen, maar aan de andere kant moeten we vasthouden aan het gekozen aanbestedingstraject. Het is niet goed om tijdens de wedstrijd de spelregels te veranderen. B. en w. hebben zorgvuldig gehandeld'', verwoordde CDA'er Bernard Schermers het algehele gevoel.

Reacties op 'Barneveldse krant: College valt niets te verwijten'

Archief > 2006 > oktober