Barneveldse krant: 'Aanbesteding is zorgvuldig verlopen'

ramen wassen2dinsdag 31 oktober 2006 13:30

BARNEVELD - ,,De gemeenteraad kan de aanbesteding van de huishoudelijke zorg nietig verklaren, maar de kans dat dit stand houdt bij de rechter lijkt me klein.''

Dit antwoordde wethouder Leen Verweij maandagavond op een vraag van Heimen Schuring van de ChristenUnie.
Tijdens de raadscommissie Samenleving bleek dat de gunning van de huishoudelijke zorg niet alleen bij de medewerkers en klanten van de HdS veel heeft losgemaakt. De raadsleden bespraken de mogelijkheden om de Barneveldse zorgaanbieder tegemoet te komen, maar beseften uiteindelijk - met uitzondering van Willem van Essen van Lijst 8 - dat dit vrijwel onmogelijk is. Ze zijn er namelijk van overtuigd dat het gemeentebestuur zorgvuldig heeft aanbesteed.

,,Als SGP-fractie zijn we geschrokken. Wij zien identiteit en lokale gebondenheid als kwaliteit. Het is misschien naïef, maar ik ben er altijd van uit gegaan dat het goed zou komen voor de HdS'', reageerde Leendert de Knegt. CDA'er Bernard Schermers benadrukte de noodzaak van kostenbesparing in de zorg. ,,Door de vergrijzing is steeds meer zorg nodig. Het is dus belangrijk om op de prijs te letten. Dit kan door Europese aanbesteding.'' Teleurgesteld Adri den Dunnen van Pro'98 is teleurgesteld in de uitslag. ,,Wij hebben veel begrip voor de emotie bij de medewerkers en de cliënten van HdS, maar ik ben het ermee eens dat we niet halverwege de spelregels moeten aanpassen. Ik hoop stiekem dat de HdS toch in de huidige omvang kan blijven bestaan door het persoonsgebonden budget (PGB), waarmee klanten zelf kunnen kiezen, of door samenwerking met de drie gegunde zorgaanbieders.''

Ook Heimen Schuring (ChristenUnie) ziet in het PGB een mogelijke oplossing. ,,We willen het gemeentebestuur vragen om de papieren rompslomp voor de zorgvragers zoveel mogelijk te beperken.'' VVD'er Paul Vos betreurt de ontstane situatie, maar hij zette ook vraagtekens bij de wijze waarop de HdS te werk is gegaan. ,,Is de HdS wel scherp geweest met haar offerte. Waren ze wellicht zo overtuigd dat ze de huishoudelijk zorg gegund zouden krijgen, dat ze de prijs niet voldoende hebben laten zakken?'' ,,Het gemeentebestuur moet een nieuw besluit nemen, omdat een onjuiste procedure is gevolgd'', zei Willem van Essen van Lijst 8. ,,Ik heb altijd gepleit voor het Zeeuwse model met een vaste uurprijs, maar volgens de wethouder zit daar minder marktwerking in en geeft het meer bureaucratische rompslomp. Ik denk dat nu meer papierwerk ontstaat als iedereen van de PGB gebruik gaat maken.'' Alsnog gunnen In theorie kan het gemeentebestuur de huishoudelijke zorg alsnog aan de HdS gunnen. Icare, Amant of De Nieuwe Zorg Thuis moet zich dan terugtrekken. Volgens wethouder Leen Verweij kunnen het college en de raad verder weinig meer doen. ,,Ik kan alleen kijken of de gegunde partijen iets voor de HdS kunnen betekenen. Wellicht willen ze zorg inkopen bij de HdS'', antwoordde hij op een vraag van Burger Initiatief.

Reacties op 'Barneveldse krant: 'Aanbesteding is zorgvuldig verlopen''

Archief > 2006 > oktober