Meer woningen voor ouderen en starters!

Barneveld nieuwbouw Eilanden Westdonderdag 12 oktober 2006 21:20

Op 3 oktober hield de Huurdersvereniging Barneveld een debatavond over de toekomstige woningmarkt. Tijdens de avond, die de titel 'Politiek en Wonen' meekreeg, praatten politici, woningstichting, makelaars en huurders met elkaar over het woningbeleid in de gemeente Barneveld. Namens de ChristenUnie gaf Henk Geurt de visie van de ChristenUnie weer. Geurts vroeg met name aandacht voor het probleem van starters en senioren.

Een bijdrage van Henk Geurts.

Voedsel en kleding zijn een eerste levenbehoefte. De ChristenUnie is een christelijk sociale partij. Dat betekent mede dat wij ook oog hebben voor huisvesting van de minder bedeelden. In onze gemeente is voldoende grond beschikbaar voor woningbouw, met uitzondering van Zwartebroek en in mindere mate Terschuur. Voor de overige kernen zijn er ook bestemmingsplannen voor woningbouw in voorbereiding. Soms is inbreiding, zoals in de Glind, de oplossing.

De komende 10 jaar mogen wij ruim 3000 woningen bouwen volgens het Streekplan Gelderland. Het gewenste evenwicht tussen huur en koop is 40% huur en 60% koop. Het woningtekort in de regio Vallei, dat zijn vijf gemeenten (gemeente Wageningen, Ede, Barneveld, Nijkerk en Scherpenzeel) is thans 2140 woningen. De huisvesting van statushouders kent in de regio Vallei een tekort van 75 woningen.

75% van de starters zoekt een huurwoning
De maximale hypotheek voor iemand met een minimaal inkomen is € 85.000,--. Een koopwoning is dus helaas niet weggelegd voor de minima! Wel zijn er deze zomer een aantal prestatieafspraken tussen de woningstichting en de gemeente gemaakt. Vooral voor de minima is dat een goede zaak. Op grond van de “Wet bevordering eigen woning bezit” komen de mensen met een minimum inkomen evenmin in aanmerking, de drempelvoorwaarden zijn te hoog.

Volgens het rapport "wonen in Gelderland 2006” blijft de goedkope nieuwbouw achter. Voor de ouderenhuisvesting zal ook de regio Vallei extra inspanning moeten leveren. De provincie beziet thans of een financiële regeling partijen kan stimuleren om meer goedkope woningen te realiseren. Zowel de gemeente als het woningbedrijf doen goed hun best om de achterstand in te lopen. In veel kernen zijn er thans plannen voor een combinatie van wonen en zorg in voorbereiding.

Ook particulieren en kerken hebben een aantal initiatieven gerealiseerd of in voorbereiding. De woningstichting doet ook op dit terrein uitstekend werk. Projecten van zelfwerkzaamheid - ik denk aan Kootwijkerbroek - zijn in voorbereiding. Wil de gemeente een extra stimulans geven aan goedkopere woningbouw dan zal zij naast MGE-woningen ook de grondprijs nog meer moeten verlagen en zelf de regie houden om de minder bedeelden daarvoor in aanmerking te laten komen.

Over woonlasten gesproken. De Voorzitter maakt zich in zijn voorwoord zorgen over twee elementen. De WOZ-waarde voor de vaststelling van de huren en het verplicht meebetalen aan huursubsidie. Wellicht kan de woningstichting hier straks meer licht op werpen? Wel stel ik vast dat de WOZ-aanslag voor gebruikers, dus huurders, is afgeschaft in 2005.

Reacties op 'Meer woningen voor ouderen en starters!'

Archief > 2006 > oktober