Barneveldse Krant: HDS vreest verlies 100 banen

ramen wassen2vrijdag 27 oktober 2006 13:23

BARNEVELD - Ruim honderd medewerkers van de Hervormde Diaconale Stichting (HdS) dreigen op korte termijn hun baan te verliezen. Dat zegt directeur Tom van den Belt. Hij reageert op het besluit van het Barneveldse gemeentebestuur om het verlenen van huishoudelijke hulp te gunnen aan Amant Amersfoort, De Nieuwe Zorg Thuis uit Nieuwleusen en Icare uit Meppel.

Het gemeentebestuur heeft woensdag bekend gemaakt dat deze drie zorgaanbieders zijn gekozen op basis van de beste prijs-kwaliteitverhouding. Dat gebeurde via een Europese aanbesteding, waarop vijf partijen reageerden. Naast HdS viel ook HMB Thuiszorg uit Den Haag buiten de boot. Barneveld is vanaf 1 januari 2007 net als alle andere gemeenten in Nederland verantwoordelijk voor de 'hulp bij het huishouden'. In de gemeente Barneveld gebeurt dat bij ruim duizend mensen. Identiteit Met de religieuze indentiteit van de zorgaanbieders is géén rekening gehouden, zegt wethouder Leen Verweij. ,,Dat is niet toegestaan binnen de aanbestedingsregels. Zorgontvangers hebben binnen de nieuwe wetgeving wél de mogelijkheid om zélf zorg in te kopen. Als ze willen, kunnen ze dus bij hun oude zorgaanbieder blijven.''

Verweij doelt op het Persoonsgebonden Budget (PGB). In plaats van zorg in natura van één van de drie gekozen aanbieders kunnen zorgbehoevenden ook kiezen voor een financiële bijdrage. Met dit geldbedrag, het PGB, dat overeenkomt met de kosten voor zorg in natura, kunnen ze zelf een zorgaanbieder benaderen. Of mensen in dat geval extra geld moeten betalen weet de wethouder niet. ,,Het zou duurder kunnen zijn. Zorgaanbieders bepalen zelf welk bedrag ze in rekening brengen.'' Geschokt Amant, De Nieuwe Zorg Thuis en Icare moeten binnen twee weken aangeven of ze het werk aannemen. HdS en HMB kunnen in die periode in beroep gaan. De HdS overweegt naar de rechter te stappen. ,,Het is onbegrijpelijk dat onze organisatie, die al meer dan 65 jaar in Barneveld thuiszorg geeft, zomaar gepasseerd kan worden. Onze medewerkers hebben geschokt gereageerd'', zegt Van den Belt. Volgens de Barnevelder zet het gemeentebestuur de cliënten van 'zijn' zorginstelling in de kou, door te kiezen voor aanbieders van buiten de gemeente. ,,Het kan niet bestaan dat medewerkers van de HdS buitenspel worden gezet ten gunste van bedrijven die niets met Barneveld hebben.''

Wethouder Verweij heeft begrip voor de reactie van de HdS, maar zegt dat hij gebonden is aan wettelijke regels. ,,We zijn verplicht tot Europese aanbesteding en hebben dit heel zorgvuldig gedaan. Ik heb in de afgelopen tijd geregeld gehoord dat de HdS goede zorg biedt, maar blijkbaar kunnen andere instellingen dezelfde kwaliteit bieden voor een lagere prijs. Volgens de wet moeten we hiernaar kijken, ik mag niemand voortrekken.''
De wethouder betwijfelt of honderd medewerkers van de HdS hun baan verliezen. Volgens hem biedt het PGB oplossingen. ,,Ik ben ontzettend dankbaar dat de wet deze mogelijkheid geeft. De mensen hebben de keuzevrijheid om hun eigen zorginstelling te kiezen. Voor de gemeente levert dit wel veel meer administratief werk op, maar dat mag geen belemmering zijn.''