BK: ,,Bieb Kootwijkerbroek komt er’’

bibliotheekwoensdag 11 oktober 2006 20:38

KOOTWIJKERBROEK - ,,Al moet ik er zelf één dagdeel in de week vrijwilligerswerk doen, de bibliotheek in het Kulturhus in Kootwijkerbroek komt er.’’ Deze keiharde toezegging deed wethouder Leen Verweij dinsdag tijdens het wekelijkse gesprek met de pers.

In het Kulturhus, dat naar verwachting in maart 2008 ten noorden van de Essenerweg in gebruik wordt genomen, komen diverse voorzieningen onder één dak. Naast een nieuw dorpshuis bevat het complex veertig zorgwoningen voor senioren, een medisch centrum én een dependance van de bibliotheek.

Erik Worm, bibliothecaris van de Barneveldse bibliotheek, zette vorige week in deze krant nog vraagtekens bij de dependance. ,,Het zijn mooie ideeën, maar ik zou op dit moment niet weten hoe we dit kunnen betalen’’, zei hij, doelend op de penibele financiële situatie van ‘zijn’ organisatie.

Volgens Verweij staat de bibliotheek in Kootwijkerbroek echter niet ter discussie. ,,Het vormt een belangrijk onderdeel van het Kulturhus. Bovendien was de realisatie van een bibliotheekvoorziening een belangrijke voorwaarde voor het binnenhalen van een totaalbedrag van 1,6 miljoen euro Europese en provinciale subsidie voor de bouw van het Kulturhus.’’

Op dit moment is nog niets bekend over de ‘vorm’ en de openingstijden van de bibliotheek. Verweij is momenteel bezig om het financiële plaatje rond te krijgen. In samenwerking met Woningstichting Barneveld (ontwikkelaar zorgcentrum en seniorenappartementen, red.), bibliotheek Barneveld, het onderwijs in Kootwijkerbroek en een partner die hij op dit moment niet wil noemen, hoopt hij dit te regelen.

De wethouder benadrukt dat het in ieder geval niet de bedoeling is dat de gemeente met extra geld voor de dependance over de brug komt. ,,We steken al honderdduizenden euro’s in het totale project. We zijn niet van plan om de jaarlijkse bibliotheeksubsidie van 840.000 euro te verhogen, want het aantal inwoners van de gemeente is niet gestegen. Ze moeten creatief zijn binnen hun huidige budget. Een bibliotheek in het Kulturhus geeft extra kosten, maar levert ook een besparing van circa 10.000 euro op. De bibliobus hoeft namelijk niet meer naar Kootwijkerbroek te rijden.’’

Verweij verwacht dat de betrokken partijen een financiële bijdrage aan de bibliotheek leveren. ,,Voor de woningstichting is het bijvoorbeeld ook belangrijk dat de bewoners van het zorgcentrum gebruik kunnen maken van de bibliotheek. Bij de samenstelling van het boeken- en tijdschriftenaanbod kan met hen rekening worden gehouden.’’

Reacties op 'BK: ,,Bieb Kootwijkerbroek komt er’’'

Archief > 2006 > oktober