"Ze denken zeker dat het geld ons op de rug groeit!"

euro-moneydinsdag 17 oktober 2006 19:35

Dat is het gevoel wat u als inwoner misschien bekruipt op het moment. Het gevoel dat we op uw kosten maar raak uitgeven. Hoe kan het anders dat de onroerend zaakbelasting voor huiseigenaren met 37,5 % omhoog gaat? (Dit komt voor de meeste van u overeen met een lokale belastingverhoging van 8 tot 15 %, afhankelijk van de waarde van uw huis).

Er staan voor deze komende jaren veel zaken op de wensenlijst van de gemeente die heel erg nodig zijn. Nee, zelfs wettelijk verplicht. Bovenaan staan de huisvesting van de middelbare en lagere scholen. Hier is beslist veel achterstand opgelopen en verder uitstel van bouwplannen is dan ook onverantwoord in onze ogen. Verder zijn er de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, sportvoorzieningen zoals kleedkamers, gemeentelijk rioleringsplan en waterplan, controles vanwege brandveiligheid, zwembad in De Glind, ondersteuning wijkplatforms enzovoorts.

Heel belangrijk is of er in die (lange) lijst ook zaken tussen zitten die minder belangrijk zijn en misschien toch op de lange baan geschoven kunnen worden. Je krijgt dan een verlanglijstje dat (nog) niet ingewilligd kan worden. Op die manier gaan we als fractie zoeken naar mogelijkheden om de belastingdruk voor u als inwoner toch te temperen. Want wij beseffen dat deze verhoging u niet in de koude kleren gaat zitten. Tenslotte hebben de meeste van u een huis dat duurder is dan de twee ton die vaak als rekenvoorbeeld wordt gebruikt.

Als ChristenUnie willen we een sociale gemeente zijn die niet onnodig geld aan luxe uit geeft. Daarom zijn we op het gebied van kunst en cultuur wel wat kritischer en terughoudender geworden. Want voor ons is de vraag of de gemeente dat allemaal moet (blijven) financieren. (Waarbij we beseffen dat bijvoorbeeld een muziekschool en verenigingsleven echte basisvoorzieningen zijn en dit dus ook in stand moet blijven.) Bovenaan onze lijst staan veiligheid, huisvesting van scholen en de zorg voor elkaar. Waarbij ouderen, asielzoekers, gehandicapten en jeugd alle aandacht dienen te krijgen.

namens de fractie,

Tjitske Kuiper

Reacties op '"Ze denken zeker dat het geld ons op de rug groeit!"'

Archief > 2006 > oktober