WisselBlog week 40 - Heimen Schuring

maandag 02 oktober 2006 18:49

Zaterdag 7 oktober – Micha
Hij zat bij CV-Koers. Een fraai vormgegeven uitvoering van het bijbelboek Micha. We krijgen hem in het kader van de Micha-campagne. Honger naar gerechtigheid. Dat is het thema van deze campagne.

Micha is de profeet van Gods gerechtigheid. Hij richt zich met name tot leidinggevende en welvarende mensen. Nou, welvarend zijn we in Nederland allemaal, vooral als je de foto’s uit Afrika ziet.

We zijn geroepen tot gerechtigheid, om onze verantwoordelijkheid te nemen voor de armoede in de wereld, veraf en dichtbij, en daarmee aan de slag te gaan.

Honger naar gerechtigheid. Doet u mee? www.michacampagne.nl

Vrijdag 6 oktober – A30
Vandaag in onze Barneveldse Krant een klein bericht over de lobby die onze burgemeester wil starten om verbreding van de A1, doortrekking van de A30 en de treinstop op de lijn Apeldoorn-Amersfoort hoog op de landelijke politieke agenda te houden.

Een goede visie op mobiliteit is een lange termijn visie. Je kunt immers niet vandaag beslissen dat er morgen een nieuwe snelweg ligt, of dat de intercity bij het transferium stopt. Ik ben daarom blij dat onze burgemeester hier energie in stopt. Ik ben ook blij dat wij volgend jaar een lange termijn visie maken op de economische ontwikkeling van Barneveld in zijn regio. Ook daar geldt immers dat regeren vooruitzien is.

In het debat over de lange termijn visie op de economie moet mobiliteit ook meegenomen worden. Hebben we, als Barneveld, de doortrekking van de A30 wel nodig? Of lost dat alleen een Amsterdams probleem op, ten koste van veel groen?

Dat worden interessante discussies!

Donderdag 5 oktober – Politieke Markt Apeldoorn
Vanavond zijn we te gast in het gemeentehuis van Apeldoorn. Ik zit in de werkgroep Raadsvergaderingen, die kijkt of we verbeteringen kunnen aanbrengen in de manier van vergaderen. We willen de inwoners beter betrekken en – als het kan – ook efficiënter vergaderen.

In Apeldoorn hebben ze nu bijna vier jaar ervaring met de Politieke Markt. Elke donderdagavond komt de raad bijeen. Eerst is er van zeven tot negen een carrousel, waarin informatie wordt uitgewisseld, daarna is er op verzoek gelegenheid voor debat en de avond wordt afgesloten met een formele zitting van de raad, waarin besluiten worden genomen.

We hebben veel Apeldoornse politici gevraagd naar hun ervaringen.
Grote pluspunten:
  • Alles gebeurt op tijd. Als de tijd op is, gaat er een bel en dan stopt men echt. Dat is handig voor de inwoner, die weet wanneer wat aan de beurt is
  • Het is voorbij met de ‘wet van klets’, er wordt niet oeverloos gepraat en verhalen worden niet herhaald. Herkenbaar.
Nadelen:
  • Er kunnen vier of vijf vergaderingen tegelijkertijd zijn, dat vraagt nogal wat van de fractie, vooral als het een kleine fractie is.
  • Er is nu te weinig debat. Waar eerst teveel werd gedebatteerd over niks, wordt er nu te weinig gedebatteerd over belangrijke zaken.
Maandag gaan we naar Voorst, de werkgroep is ook al in Doetinchem geweest. Daarna gaan we alle voors en tegens op een rijtje zetten. Een leuk traject!

Woensdag 4 oktober – Training
Vandaag en morgen zit ik in Berg en Dal voor een training. ’s Ochtends dus met een dikke rugtas de trein in. Maar ja, er is weer eens wat aan de hand op het spoor. Vannacht heeft een onderhoudstrein tussen Utrecht en Amersfoort een aantal seinpalen omvergetrokken, omdat er lading uitstak. Met behoorlijke vertraging als gevolg.

Ik ben benieuwd hoe het gaat als Connexxion in december gaat rijden op de Valleilijn. Uit andere delen van het land hoor je regelmatig berichten dat aansluitingen minder goed worden als er verschillende vervoerders in het spel zijn. Aan de andere kant: oponthoud op het spoor bij Utrecht heeft straks geen consequenties meer voor het kippelijntje: de lijn loopt nu nog van Utrecht (via Amersfoort) naar Ede-Wageningen, straks is het Amerfoort – Ede-Wageningen.

We zullen het aan den lijve ervaren.

Dinsdag 3 oktober 2006 – Zucht!
Vanavond ben ik eerst met Anne + vriendinnetje naar het schoolkorfbal-toernooi geweest. Dat was het leuke deel van de avond. Klasgenootjes van de meiden moesten twee keer spelen en hebben twee keer gewonnen. Dikke pret dus.

Daarna ben ik in de begroting 2007 gedoken. En dat was aanmerkelijk minder leuk. Het is, om te beginnen, behoorlijke taaie kost. Dat is natuurlijk nodig; om een goed werkbaar geheel te krijgen, moeten de zaken duidelijk op papier zijn gezet. Daarnaast stelt het college voor dat de OZB flink omhoog gaat. En dat is natuurlijk ook niet leuk. Helemaal niet leuk zelfs!

Dat wordt dus zoeken naar mogelijkheden om het percentage naar beneden te krijgen. Nadat ik de samenvatting heb gelezen, krijg ik het gevoel dat het best moeilijk wordt dat percentage te laten zakken. Voor onderwijshuisvesting is uiteindelijk bijna 1,6 miljoen euro extra nodig. Ook kost een aantal wettelijke verplichtingen ons veel geld. Huisvesten statushouders vierenhalve ton. Programma Andere Overheid: ook ongeveer zo’n bedrag.

Zucht!

Maandag 2 oktober – Informatieavond fractieondersteuners
Vanavond hebben we een informatieavond georganiseerd voor een aantal leden dat heeft aangegeven de fractie met raad en daad terzijde te willen staan. Bij de werving van kandidaat-raadsleden heeft de selectiecommissie keurig genoteerd welke leden niet op de lijst wilden, maar ons toch wel eens wilden helpen. Na de verkiezingen werd onze tijd gevuld met collegeonderhandelingen en inwerken. Nu, toch nog redelijk aan het begin van het nieuwe seizoen, vonden we het een goed moment om de achttien mensen die wel een handje mee wilden helpen uit te nodigen voor een informatieavond.

Het was een bijzonder geslaagde avond, ook al zeg ik het zelf. Natuurlijk kwam niet iedereen opdagen, er waren blijkbaar diverse andere vergaderingen waar men heen kom, maar zelfs de afmeldingen bevatten veelal een bevestiging dat men wel mee wil helpen. En dat zullen we niet snel vergeten!

Tijdens de avond hebben we uitgelegd hoe het raadswerk in elkaar zit, welke commissies er zijn en welke onderwerpen actueel zijn. Ook hebben we een rondleiding gegeven door het gemeentehuis en het raadhuis. Tenslotte hebben we ons idee van fractieondersteuning uit de doeken gedaan. Kern daarvan is dat het maatwerk moet zijn. We willen onze ondersteuners niet overvragen, anders haken ze vroeg of laat af. Daarom zullen we alle fractieondersteuners aan een raadslid koppelen en hen laten afspreken hoe een en ander in de praktijk moet toegaan. En dan komt het helemaal goed! Fantastisch dat we uit onze achterban zoveel mensen krijgen die mee willen denken! Dat komt het raadswerk zeker ten goede!

Mocht u, nu u dit zo leest, ook wat meer betrokken willen raken bij de plaatselijke politiek? Neem dan contact met ons op. U bent meer dan welkom!

Zondag 1 oktober – Start winterwerk

Gisteren was het startdag van onze Hervormde gemeente. Al het winterwerk binnen onze kerk gaat weer van start. Bij zo’n grote gemeente (we hebben vijf grote wijkgemeenten) is het altijd de kunst om de balans tussen massaliteit en intimiteit te vinden. Gisteren was het best druk tijdens de startdag, maar toch was het leuk en gezellig. Een goede balans dus!

Vandaag was er ’s ochtends speciale aandacht voor de kinderen. Met behulp van een boekje dat ze uitgereikt kregen, konden ze de preek beter volgen. Zo’n ‘bijzondere’ dienst bezorgt mij een dubbel gevoel. Aan de ene kant is het prachtig dat we aandacht hebben voor onze jongsten. Aan de andere kant is het een teken aan de wand; blijkbaar zijn de ‘normale’ diensten niet toegankelijk genoeg voor onze jeugd. Dat geeft te denken.

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur een mail naar: h.schuring@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 40 - Heimen Schuring'

Geplaatst op: 12-04-2016 14:31