HdS en RST geen WMO-gunning: zorgelijk, maar PGB biedt uitkomst!

ramen wassen2donderdag 26 oktober 2006 13:00

Op woensdag 25 oktober heeft de gemeente bekend gemaakt welke drie organisaties voor zogenaamde voorlopige gunning in aanmerking komen. De gemeente Barneveld is van plan te gunnen aan Amant, De Nieuwe Zorg Thuis en Icare. Na een aantal weken zal de gunning definitief worden. Omdat de gemeente Barneveld zich wil beperken tot drie organisaties, betekent dit automatisch dat de Barneveldse christelijke organisatie voor zorg en welzijn HdS en de in Barneveld opererende organisatie RST Zorgverleners de opdracht niet gegund krijgen. De ChristenUnie-fractie is geschrokken van de uitkomst van de aanbesteding, maakt zich zorgen over de werkgelegenheid bij betreffende instanties, maar ziet in het Persoonsgebonden Budget (het PGB) uitkomst.

De ChristenUnie heeft in een vroeg stadium al aandacht gevraagd voor een goede invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). In maart 2005 heeft de fractie een debatavond georganiseerd en in februari 2006 heeft de fractie een discussiestuk over de Barneveldse invoering van de WMO gepubliceerd. In juni 2006 heeft de gemeenteraad de beleidskaders voor de WMO-invoering vastgesteld en daarbij is gezegd dat kwaliteit van de zorg net zo belangrijk is als de 'economisch meest gunstige aanbieding'.

Met de beleidskaders is de wethouder het Europese aanbestedingstraject ingegaan. De WMO moest via een Europees aanbestedingstraject aanbesteed worden, omdat het bedrag van de aanbesteding hoger is dan EUR 211.000.

De negatieve kant van Europees aanbesteden
Een Europees aanbestedingstraject kenmerkt zich door veel formele stappen. Zo moet op voorhand helder aangegeven worden op welke criteria geselecteerd wordt en hoe zwaar deze criteria meewegen. Op zich is het natuurlijk prima om aan te besteden, sterker nog: daar zijn we als ChristenUnie erg voor, maar niet alle aspecten die van belang zijn laten zich vertalen in criteria van aanbesteding. Eigenheid en identiteit zijn van die aspecten die de zorgvrager heel belangrijk vindt, maar die niet in aanbestedingscriteria te vertalen zijn. Juist hierdoor laat zich de uitkomst van een aanbestedingstraject niet voorspellen en is de kans reëel dat organisaties die jarenlang naar volle tevredenheid thuiszorg hebben verleend toch niet in aanmerking komen voor gunning.

En nu is de uitkomst van het aanbestedingstraject bekend: Amant, De Nieuwe Zorg Thuis en Icare hebben de voorlopige gunning gekregen. HdS en RST en andere zorgaanbieders dus niet. Dat is heel vervelend voor deze organisaties. Onzekere tijden breken aan, onzekerheid over het voortbestaan van de organisatie, maar vooral onzekerheid voor het personeel van deze organisaties.

PGB biedt uitkomst
Voor zorgvragers die na 1 januari 2007 ook graag door HdS, RST of door welke andere zorgaanbieder geholpen wil worden, is het Persoonsgebonden Budget de uitkomst. De zorgvrager kan bij de gemeente aangeven geen gebruik te willen maken van een van de drie geselecteerde organisaties en krijgt dan zonder probleem een PGB, waarmee evenveel uren hulp gekocht kunnen worden bij welke andere organisatie dan ook (mits het uurtarief gelijk is natuurlijk).

De ChristenUnie is blij dat het college het PGB op 100% heeft gesteld. Voor elk uur waar de zorgvrager recht op heeft, wordt 100% van het bij de aanbesteding overeengekomen tarief in het PGB gestopt. In andere gemeenten schijnt het voor te komen dat er minder dan 100% wordt uitgekeerd, hierdoor zou het veel moeilijker worden bij een niet-geselecteerde organisatie zorg te vragen.

We willen de inwoners die voor huishoudelijke hulp in aanmerking komen wijzen op het Persoongebonden Budget, waardoor er voor hen niets zal wijzigen. We zullen het college ook vragen actief informatie te geven over het PGB.

Als de cliënten er massaal voor kiezen bij hun huidige thuiszorginstelling te blijven, hoeven de uitkomsten van de aanbestedingsprocedure geen grote gevolgen te hebben voor de HdS, voor RST en voor andere organisaties voor thuiszorg. Dan blijven de huidige aanbieders immers veel van de gevraagde uren thuiszorg leveren. En dat is voor iedereen het beste.

Namens de fractie van de ChristenUnie,
Heimen Schuring

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur een mail naar: h.schuring@barneveld.nl

Reacties op 'HdS en RST geen WMO-gunning: zorgelijk, maar PGB biedt uitkomst!'