Beantwoording vragen over detailhandel bij Intratuin

woensdag 30 november 2005 18:44

De ChristenUnie heeft begin november vragen gesteld over de plannen die het college heeft met het gebied rond Intratuin. Via de Barneveldse Krant bleek dat de gemeente daar grote winkelbedrijven wil toestaan. De ChristenUnie wil eerst detailhandelbeleid en daarna concrete keuzes en heeft daarom vragen gesteld. Het college heeft inmiddels geantwoord. Alleen een vestiging van de Gamma is aan de orde, andere grote winkelbedrijven (Kwantum, Leen Bakker) niet. Ook geeft het college aan dat in april 2006 de nieuwe detailhandelsvisie wordt behandeld in de raad en dat er overleg komt met relevante organisaties.

Onderstaand de integrale tekst van de beantwoording van onze vragen.

ChristenUnie gemeenteraad Barneveld
De heer F.J. Appelman
Wildzoom 13
3772 SL  Barneveld

Geachte heer Appelman,

Aanleiding
In uw brief van 5 november 2005 stelt uw fractie ons college op grond van artikel 37 van het Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad (RvO) schriftelijke vragen. Deze vragen hebben betrekking op een door ons college voorgenomen onderzoek naar de actualisering van het gemeentelijk detailhandelsbeleid. In deze brief gaan wij in op uw vragen.

Algemeen
Het huidige detailhandelsbeleid van de gemeente Barneveld dateert uit 1999. In dit beleid is het ruimtelijk kader geformuleerd voor het toestaan van detailhandel in de kern Barneveld. Sinds 1999 hebben in Barneveld allerlei ontwikkelingen plaatsgevonden welke aanleiding vormen om het bestaande beleidskader te heroverwegen. Deze ontwikkelingen bestaan zowel uit veranderende economische en maatschappelijke omstandigheden als uit in gang gezette ruimtelijke ontwikkelingen in het centrum gebied van de kern Barneveld. Ook in de gemeentelijk beleidsnota "Kansen voor de Toekomst" uit 2004 is uitgesproken om het detailhandelsbeleid te actualiseren. Om slagvaardig op deze veranderende omstandigheden te kunnen anticiperen, hebben wij besloten om naast het kernwinkel gebied tevens andere (potentiële) detailhandelslocaties bij de planvorming voor de op te stellen detailhandelsvisie te betrekken.

Vraag 1. Deelt u de mening van de ChristenUnie dat een onderzoek naar de vestiging van detailhandel aan de rand van het dorp pas mogelijk is als er beleid is ontwikkeld rond de gewenste aanwezigheid van detailhandel ?
Vraag 2. Bent u bereid uw onderzoek naar de mogelijkheden om meer grote winkelbedrijven te vestigen rondom de Intratuin op te schorten tot de vaststelling van geactualiseerd detailhandelsbeleid voor tenminste het hele dorp Barneveld ?

Antwoord: In beginsel delen wij uw standpunt dat gedurende het onderzoek terughoudend omgegaan dient te worden met het toestaan van vormen van perifere detailhandel aan de rand van de kern Barneveld. Wij zijn echter van mening dat een uitzondering gemaakt kan worden voor het gebied langs de Scherpenzeelseweg ter hoogte van de Burgemeester Asschofflaan. Zowel in ruimtelijk als in functioneel opzicht zien wij voor dit deel van de wijk De Burgt mogelijkheden voor de toevoeging van één perifere detailhandelsvestiging. Mede gelet op het feit dat deze toevoeging een hervestiging van een bestaande detailhandelsvestiging betreft, zijn wij van mening dat vooruitlopend op de totstandkoming van de detailhandelsvisie medewerking kan worden toegezegd. Een invulling van deze locatie met meerdere perifere detailhandelsvestigingen is wat ons betreft op dit moment niet aan de orde.

Vraag 3. Bent u met ons van mening dat het detailhandelsbeleid niet alleen voor het dorp Barneveld , maar integraal voor de gehele gemeente dient te worden opgesteld, inclusief een waardering van de rol die de gemeente Barneveld wenst te vervullen in regionaal verband ?

Antwoord: In de gemeentelijke structuurvisie is gekozen voor een concentratie van voorzieningen in het gebied Barneveld - Voorthuizen. De nieuwe detailhandelsvisie zal aansluiten bij deze beleidskeuze waarop ingezoomd zal worden op de kern Barneveld en de daarbij behorende bedrijventerreinen.

Vraag 4. Bent u bereid de gemeenteraad, BMV, KvK, Barneveldse Industriële Kring en andere relevante partijen tijdens het op te stellen detailhandelsbeleid voldoende te betrekken en het detailhandelsbeleid ter vaststelling aan de gemeenteraad aan te bieden ?

Antwoord: Er is inmiddels een stuurgroep samengesteld welke de planvorming zal begeleiden. In deze stuurgroep zijn vertegenwoordigers opgenomen van het hoofdbedrijfsschap detailhandel, de Barneveldse Middenstandsvereniging, de Kamer van Koophandel Veluwe en Twente en ambtelijke en bestuurlijke vertegenwoordigers van de gemeente Barneveld. Voor de volledigheid hebben wij een afschrift van het door ons opgestelde startdocument voor de planvorming van de visie als bijlage bij deze brief gevoegd.

Vraag 5. Kunt u ons nu reeds melden wanneer u denkt het detailhandelsbeleid te kunnen laten vaststellen en welke overlegmomenten u in gedachten heeft ?

Antwoord: Wij streven er naar om de planvorming van de detailhandelsvisie in het eerste kwartaal van 2006 af te ronden. Naar verwachting zullen wij de visie in april 2006 ter vaststelling aan de gemeenteraad kunnen aanbieden. Daaraan voorafgaand zal er ruimte zijn om in de commissievergadering inhoudelijk de visie te bespreken.

Met vriendelijke groet,
burgemeester en wethouders,

D. Bakhuizen                    J.A.M.L. Houben
secretaris                        burgemeester

Startdocument Detailhandelsvisie gemeente Barneveld

Aanleiding
Vanuit verschillende kanten is de vraag gekomen of de detailhandelsvisie uit 1990 geactualiseerd kan worden. In de nota “Kansen voor de Toekomst”  (nota economisch beleid) van september 2004 staat dat de centrumplannen in combinatie met detailhandelsvisies de detailhandel binnen de gemeente Barneveld extra cachet moeten geven. Het college van B&W heeft daarom besloten om de mogelijkheden voor een nieuwe detailhandelsvisie te onderzoeken. Voor de gemeente is een detailhandels(structuur)visie van belang om te bepalen op welke manier in de nabije toekomst met vraagstukken inzake de detailhandel kan worden omgegaan. Verder zal deze visie richtinggevend moeten zijn bij de verdere ontwikkeling van de centrumplannen in Barneveld.

Binnen de detailhandel in Barneveld zijn onder andere de volgende ontwikkelingen gaande:

• Centrumplan Barneveld: omvat herbouw van het raadhuis, nieuwbouw bibliotheek (beiden in het centrum), uitbreiding met winkels, kantoren en woningen, verplaatsing supermarkten naar Markthalgebied (net buiten winkel-wandelgebied);
  • Afbraak van de markthal;
  • Plan De Heus: nieuwbouw supermarkt met 800 m2 winkelruimte bij ingang van het wandelgebied;
  • Recente renovatie bestrating deel winkel-wandelgebied;
  • Geplande uitbreiding parkeermogelijkheden door de bouw van twee ondergrondse  parkeergarages en een twee-laagse garage (half ondergronds);
  • Nieuw beeldkwaliteitsplan;
  • Nieuwbouw Doe Het Zelf markt buiten het winkelcentrum;
  • Bouw van twee grootschalige appartementencomplexen (148 en 65 stuks) in het centrum.
  • Detailhandelsontwikkeling langs de Scherpenzeelseweg
  • Herontwikkeling van het bedrijventerrein Harselaar, met name het ontwikkelingsgebied bij het Transferium Barneveld Noord
Doelstellingen en onderzoeksvragen
Het doel van het onderzoek is om een toekomstvisie op te stellen voor de detailhandel in Barneveld. Hiervoor moeten o.a. bovenstaande ontwikkelingen in het onderzoek betrokken worden. De visie zal gemaakt moeten worden voor de kern Barneveld.
In de detailhandelsvisie zal de nadruk gelegd moeten worden op de ruimtelijke economische structuur. De detailhandelsvisie zal ondermeer moeten bestaan uit:

- Inventarisatie stand van zaken detailhandel in Barneveld;
- Beleidskaders;
- Distributie planologisch onderzoek (dpo) met behulp van beschikbaar cijfermateriaal en ervaringscijfers;
- Sterkte-zwakte analyse detailhandel Barneveld;
- Toekomstvisie zowel ten aanzien van het kernwinkelgebied als GDV/PDV;
- Plan van aanpak (zoveel mogelijk concrete aanbevelingen);
- Conclusie en aanbevelingen.

Ook zal aandacht moeten worden besteed aan aspecten als bereikbaarheid en toegankelijkheid.

Onderzoeksvragen:
  •  Wat is de stand van zaken en concurrentiepositie van de Barneveldse Detailhandel (vergeleken met de regiogemeenten)?
  • Hoe  is de ruimtelijke economische structuur van de detailhandel in Barneveld (loopstromenanalyse)? Wat zijn de knelpunten en wat zijn de mogelijke oplossingen?
  • Wat is de invloed van recreatie en toerisme op de Barneveldse detailhandel?
  • Bestaat in het totale dorp Barneveld (waartoe ook Harselaar wordt gerekend) behoefte aan extra m2 winkelvloeroppervlak en in welke segmenten bevindt zich dat?
  • Zo ja, welke locaties komen daarvoor in aanmerking? Inzichtelijk maken d.m.v. locatieafwegingsmatrix.
  • Wat zijn de gevolgen voor het bestaande kernwinkelapparaat en de bestaande perifere locaties?
  • Wat zijn de potenties en mogelijkheden voor de – mogelijk uit te breiden of nieuw te ontwikkelen – detailhandelslocaties, met specifieke aandacht voor de Scherpenzeelseweg en het Transferiumgebied Harselaar
  • Wat is de toekomstvisie voor de detailhandel in Barneveld en welke maatregelen zijn nodig om dit te kunnen bereiken?
  • Met welke maatregelen in de inrichting van de openbare ruimte kan de aantrekkelijkheid van het centrum van Barneveld worden vergroot?
  • Hoe compleet is het aanbod van Barneveld in relatie tot de regiofunctie?
  • Hoe moet het koopcentrum Barneveld zich profileren en regionaal in de markt zetten.
  • Wat kan de rol van de gemeente zijn met betrekking tot imago van het koopcentrum Barneveld.
Communicatie
Bij het opstellen van de detailhandelsvisie zijn de gemeente Barneveld (regie), Kamer van Koophandel Veluwe en Twente, Barneveldse Middenstandsvereniging en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel betrokken. De detailhandelsvisie zal worden uitgevoerd door een extern adviesbureau. Hiertoe zullen 3 bureaus worden uitgenodigd offerte uit te brengen. Na beoordeling van de offertes door de stuurgroep wordt een keuze voor een van de aanbieders gemaakt en zal de opdracht worden verleend.
De stuurgroep bestaat uit vertegenwoordigers van de gemeente Barneveld, Kamer van Koophandel Veluwe en Twente, Barneveldse Middenstandsvereniging en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Tijdens het opstellen van de detailhandelsvisie zal ook gecommuniceerd moeten worden met de ondernemers, bewoners en andere betrokkenen. Ook zal een inspraakavond georganiseerd moeten worden.

Beschikbare gemeentelijke informatie/beleidsstukken

- Centrumplan.
- Structuurvisie.
- Notitie perifere detailhandel.
- Beeldkwaliteitsplan Centrum.
- Nota economisch beleid “Kansen voor de Toekomst”.

Reacties op 'Beantwoording vragen over detailhandel bij Intratuin'

Archief > 2005 > november