Jaap van den Top in de rubriek 'De boer op met...'

dinsdag 29 november 2005 18:15

KOOTWIJKERBROEK - ,,Boeren zijn van oudsher beheerders van de natuur. Het zou dan ook logischer zijn wanneer de boeren hiervoor geld ontvangen van de overheid en niet de natuur- en milieuorganisaties’’, benadrukt agrariër Jaap van den Top (45) uit Kootwijkerbroek.

foto bron Barneveldse krantVan den Top is naast agrariër ook politiek actief. Voor de komende gemeenteraadsverkiezingen staat hij op plaats zes van de lijst ChristenUnie. ,,Leven is niet alleen werken. Ik wil graag iets betekenen voor de medemens’’, stelt Van den Top, die zich met name wil inzetten voor de sociaal zwakkeren in onze samenleving. ,,Ook vind ik dat de buitendorpen betaalbaar en leefbaar moeten blijven. Vergrijzing is funest voor het voorzieningenniveau op het platteland. Voor jongeren en ouderen moeten bijvoorbeeld betaalbare woningen in de dorpskernen komen. Niet alles moet naar Barneveld!’’.

De boerderij van de familie Van den Top aan de Essenerweg in het buitengebied van Kootwijkerbroek is een traditioneel Veluws gemengd bedrijf en al sinds de 19de eeuw in handen van de familie Van den Top. ,,Belangrijkste inkomstenbron zijn de kippen’’, legt Van den Top uit. ,,We hebben 20.000 kooikippen en 10.000 kippen met een vrije uitloop. Onze eieren zijn nagenoeg allemaal bestemd voor de Duitse markt. Daarnaast hebben we nog 400 mestvarkens en 200 rosé kalveren.’’ Naast veeteelt beschikt het bedrijf ook over een landbouwtak. ,,Op de twintig hectare eigen grond verbouwen we fabrieksaardappelen, suikerbieten, graan en maïs. Ongeveer twee hectare grasland is bestemd voor de kippen.’’

Veel tijd gaat volgens Van den Top zitten in de bedrijfsadministratie en de regelgeving die van toepassing zijn op het bedrijf. ,,Doordat we een gemengd bedrijf zijn, hebben we bijvoorbeeld te maken met het IKB-keurmerk voor zowel de akkerbouw als de kippen, varkens en kalveren.’’ De Nederlandse regel- en wetgeving is flink doorgeschoten, meent Van den Top. ,,Neem nu de MINAS (mestwetgeving) waarin de nadruk op de fosfaten lag. Nu komt er weer een nieuwe mestwet, waarin de uitstoot van stikstof plotseling het ijkpunt wordt. Dit leidt tot veel frustraties onder de boeren, want een nieuwe wet betekent doorgaans ook weer nieuwe investeringen.’’

De toekomst voor de boeren op de Veluwe ligt volgens Van den Top bij ‘verbreding’. ,,Op het gebied van recreatie, het aanbieden van zorg, landschapsbeheer en verkoop van eigen producten liggen kansen voor de agrariër. Het is belangrijk dat de burger naar de boer toekomt. Natuur- en milieuorganisaties spelen ons telkens weer de ‘zwarte piet’ toe. Laat de burger maar eens zelf oordelen. Dan ontstaat er vanzelf een compleet ander beeld. Boeren zijn van nature dé landschapsbeheerders bij uitstek. Schaalvergroting binnen de landbouw moet daarentegen ook mogelijk blijven om levenskrachtige gezinsbedrijven in stand te kunnen houden.’’ Ook voor het Reconstructieplan Veluwe is weinig draagvlak onder de boeren, meent Van den Top. ,,Boerderijen verplaatsen is weggegooid geld. Een boerenbedrijf temidden van de natuur is helemaal niet verkeerd, al willen natuur- en milieuorganisaties ons dat wel doen geloven. Nederland is te klein voor grootschalige natuur. Momenteel wordt zonder compensatie volop geknibbeld aan het agrarisch gebied. Nog even en er ontstaan AGRO-parken met geïndustrialiseerde landbouw. In mijn ogen is dat maatschappelijk absoluut niet verantwoord. Natuur en boeren gaan prima samen.’’

Van den Top gaat niet alleen vanuit een agrarische insteek de politiek in. ,,Hoewel het agrarische wel wat onderbelicht is binnen de ChristenUnie is dit niet mijn enige drijfveer om politiek actief te zijn. Ik maak me ook zorgen om kwetsbare groepen in onze samenleving die de dupe dreigen te worden van het huidige overheidsbeleid. Het nieuwe zorgstelsel en de levensloopregeling pakken ronduit slecht uit voor de mensen aan de onderkant van de samenleving. De overheid wil mensen, die helemaal niets te kiezen hebben, keuzes laten maken. Als ChristenUnie willen we deze mensen gaan ondersteunen met een stuk begeleiding. Wegwerken van achterstanden in het onderwijs is daarbij essentieel. Een goede opleiding biedt kansarmen perspectief. Ik ben niet iemand die het ziet gebeuren en er vervolgens van wegkijkt. De samenleving zijn we met z’n allen. Iedereen moet, ook over kerkmuren heen, zijn verantwoordelijkheid nemen en de medemens helpen waar dat nodig is.’’