Aantal keer gelezen

Barneveldse Krant: Twijfel over muziekcentrum

donderdag 10 november 2005 15:07

Zorgen over financiële haalbaarheid
BARNEVELD - De politiek zet vraagtekens bij de financiering en exploitatie van het geplande muziekcentrum aan de Churchillstraat. Het ambitieuze plan van De Harmonie, gemeente en Woningstichting Barneveld kan weliswaar op sympathie rekenen, maar de partijen vragen zich af of de zakelijke afwikkeling ervan verantwoord is.

Tijdens de commissievergadering Bestuur, afgelopen dinsdag, werden tal van kritische vragen gesteld. De SGP vroeg zich af of er niet te snel overgestapt was naar een uitgebreid plan. ,,Dit is geen winstgevend project. Er is nu al jaarlijks een tekort van één ton’’, concludeerde SGP-fractievoorzitter Gerard Schotanus. ,,Kunnen we niet terug naar een versobering van het project: een onderkomen voor muziekschool en Harmonie?’’ Ook het CDA stond niet te juichen over de financiële onderbouwing: ,,Wij steunen de realisatie zodra er sprake is van een degelijke vorm van financiering en van een degelijke exploitatieopzet’’, aldus Jan Post, fractievoorzitter van het CDA. Wat betreft het CDA mag het muziekcentrum op zondag open zijn, maar dat punt lag gevoelig, zo bleek.

De SGP is daar uit principe tegen en ook de ChristenUnie twijfelt: ,,Het centrum mag op die dag niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden’’, stelde Frits Appelman namens de ChristenUnie vast. Ook deze partij plaatste vraagtekens bij het voorspelde tekort van één ton, structureel per jaar. ,,Dat komt dan ten laste van De Harmonie. Als dat zo is, vrezen wij dat zij het risico niet kan dragen. En wat gebeurt er dan? Gaat het muziekcentrum failliet en zit de gemeente er daarna dan mee?’’

Artist Impression Muziekcentrum Barneveld Architectenbureau A.A. Bos en Partners bvVolgens Pro’98 komt de haalbaarheid van exploitatie in gevaar als het muziekcentrum zondags niet open mag zijn. ,,Daardoor zullen zeker exploitatietekorten ontstaan’’, stelde Adri den Dunnen (Pro’98) vast. Deze partij is op zich positief over het plan om Barneveld een stevige culturele impuls te geven. ,,We zien ernaar uit binnen afzienbare tijd op de fiets uit te kunnen in onze eigen gemeente.’’ Toch zijn er ook zorgen: ,,Moet het centrum nu wel of niet Europees aanbesteed worden?’’, vroeg Den Dunnen naar aanleiding van de scherpe bouwprijs die er al ligt. Ook wilde ze net als andere partijen weten hoe het zit met parkeervoorzieningen en het verplaatsen van de gymzaal. De VVD wilde weten hoe het zit met de in te stellen adviesraad voor de programmering. ,,We gaan ervan uit dat adviezen eventueel genegeerd kunnen worden’’, aldus Gerard van den Hengel. Wat betreft de openstelling op zondag wilde hij terughoudend zijn en rekening houden met de gevoelens in de samenleving. De VVD was als een van de weinigen positiever gestemd over de exploitatie en financiering. ,,Ik heb de calculatie doorgenomen en het moet lukken, denk ik.’’, aldus Van den Hengel. Van Lijst 6 moet de gemeente de handen af halen van het project en zou de woningstichting als private partij het hele project kunnen ontwikkelen en faciliteren.

De discussie wordt voortgezet in de gemeenteraad van 22 november, dan zullen ook de antwoorden op de vragen schriftelijk beantwoord zijn.

Bron: Barneveldse Krant, 10 november 2005

Reacties op 'Barneveldse Krant: Twijfel over muziekcentrum'