ChristenUnie-fractie: Muziekcentrum op zondag dicht

donderdag 10 november 2005 15:25

Artist impression Muziekcentrum Barneveld Architectenbureau A.A. Bos en Partners bvIn de commissie Bestuur van dinsdag 8 november jongstleden zijn de plannen voor het Muziekcentrum besproken. Alhoewel de ChristenUnie het heel mooi zou vinden als de Harmonie en de Muziekschool een goed onderkomen krijgen, heeft de ChristenUnie op een aantal punten duidelijke twijfels bij het plan. Op één punt is er geen twijfel: het muziekcentrum moet op zondag voor commerciële activiteiten gesloten blijven.

Het zal niemand verbazen dat de ChristenUnie voor het instandhouden van de zondagsrust is. De Bijbel, de basis voor ons politieke handelen, is in de Tien Geboden heel duidelijk: zes dagen kun je werken en de zevende dag mag je rusten. De ChristenUnie is ervan overtuigd dat rust op zondag goed is voor de inwoners afzonderlijk en voor de samenleving als geheel. We worden al genoeg opgejaagd door de 24-uurs-economie en dan is zo'n rustpunt heel heilzaam. Openstelling van het Muziekcentrum op zondag voor commerciële activiteiten past wat ons betreft niet binnen de door ons voorgestane zondagsrust. Waar we natuurlijk niet tegen zijn is een eventueel gebruik van het Muziekcentrum voor kerkdiensten of andere kerkelijke samenkomsten.

In het verslag van de commissie Bestuur, in de Barneveldse Krant van 10 november staat vermeld dat de ChristenUnie twijfelt op het punt van zondagsopenstelling. Dat is dus niet juist. Om het citaat van Frits Appelman uit hetzelfde artikel aan te halen: "Het centrum mag op die dag niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden."

- Lees hier het hele artikel van de Barneveldse Krant
- Lees hier de integrale bijdrage van Frits Appelman tijdens de commissievergadering

Heimen Schuring, fractiemedewerker

Tekst bijdrage ChristenUnie
De integrale tekst van de bijdrage van Frits Appelman tijdens de commissie-vergadering is als volgt::

Bij de bestudering van de papieren rond het MZC speelde er voortdurend een bijbelse spreuk door mijn hoofd, die ongeveer zo gaat: De eerste spreker heeft gelijk, maar na hem komt een ander en rekent hem na.

De ChristenUnie heeft vragen over de mogelijkheid van de vestiging van het MZC langs 4 trefwoorden.

Zorgen

1. De gemeente steekt € 2 mln in het project, maar bij nadere analyse is dat bijna een miljoen meer aan bijkomende kosten en gelden voor aanloopverliezen.

La Group beweert dat men er beter aan doet bij het totaal van € 6 mln 10 op te tellen, omdat e.e.a. erg krap berekend zou zijn.

Bovendien zijn er bijkomende kosten doordat er een gymzaal verplaatst moet worden, tenzij daarvoor reeds is gereserveerd.

Het is de CU wel duidelijk dat het aanvankelijke plan zonder deelname van de Woningstichting Barneveld (WSB) nauwelijks realiseerbaar zou zijn geweest.

2. De Harmonie is erg ambitieus. Dat is goed. Men was dat al bij de idee dat men

€ 2,5 mln zou kunnen doneren, hoewel daaraan door anderen nogal werd getwijfeld. Door deelname van de WSB lijkt dat wat gunstiger uit te pakken.

Nu is men optimistisch over de exploitatie. Maar anderen zetten daarbij weer vraagtekens. Gedacht wordt dat men jaarlijks (dus structureel) € 100.000,= tekort komt. Dat komt dan ten laste van de Harmonie. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn, vrezen wij dat DH dat risico niet kan dragen. N wat gebeurt er dan? Gaat het MZC failliet en zit de gemeente er daarna dan mee?

Transparantie

3. De deelname van de WSB verstevigt het project, maar roept bij de inwoners, en ook bij ons, wel vragen op. Hoort dit bij de corebusiness van de WSB? Als met zich maatschappelijke betrokken voelt bij Barneveld is dat best, maar waarom kiest men dan voor het MZC? Wie zou nog meer kunnen profiteren van hun inbreng en waarom? Wat zijn trouwens de voorwaarden die men stelt bij deelname aan dit project? De mensen vragen zich af of het geld ook besteed had kunnen worden aan bijv. meer en wat goedkopere huurwoningen. Wij vragen het college, en ook de WSB, om duidelijk het wat en hoe van de deelname uit te leggen.

4. Helderheid moet er ook zijn bij het al of niet aanbesteden. Wij hebben begrepen dat DH en de fa. Boers het reeds eens zijn over de bouw van het centrum. Maar er zijn toch afspraken over aanbesteding en gunning? De heer Van de Vijver wijst hierop in zijn memo eveneens. Van ons mag de fa. Boers het complex bouwen, mits zij uit de aanbesteding als beste komen. Anderen moeten echter zeker een kans krijgen om mee te dingen.

Ruimte

5. Het gebouw wordt nogal massief en hoog. Past het uit stedenbouwkundig oogpunt wel op die plek? Heeft de welstandscommissie ook nog een vinger in de pap?

We hebben nl ooit eens een plan naar de prullenbak verwezen, o.a. omdat het in een omgeving te massaal en te massief was. Dat was het Markthalgebiedplan van de heer Van Manen. We gaan toch niet met twee maten meten?

6. In de buurt zijn ongeveer 150 parkeerplaatsen en dat is te weinig. Bij een goed bezocht concert, lopen de straten in de wijk vol. De BMV heeft er bij herhaling op gewezen dat er te weinig plaatsen voor Barneveld lijken te komen. Aan het betoog van de inspreker hebben wij niets toe te voegen.

Invulling programma

7. Welke bevoegdheden krijgt de programmaraad? Deze zullen mede bepalend zijn voor de aard en de inhoud van de activiteiten.

Het voorstel bevat de wat cryptische zin: “Er moet voldoende respect zijn voor de brede Barneveldse gemeenschap”. Wat betekent dit, bijv.  –want dat speelt een rol-  voor het gebruik van het centrum op zondagen.

De ChristenUnie is van mening dat, wanneer de gemeente er een zo substantieel bedrag als nu de bedoeling lijkt insteekt, zij ook een stem heeft bij de openstelling ervan. Wat ons als christelijke partij aangaat, geven wij u als onze mening mee dat het centrum op die dag niet voor commerciële doeleinden wordt gebruikt.

Reacties op 'ChristenUnie-fractie: Muziekcentrum op zondag dicht'

Archief > 2005 > november