Barneveldse Krant: College: plan ChristenUnie betrekken in visie centrum

dinsdag 15 november 2005 18:10

Vorige week heeft de ChristenUnie-fractie schriftelijke vragen gesteld over de verkeerscirculatie in het centrum van Voorthuizen. Vandaag stond in de Barneveldse Krant het antwoord van het college te lezen.

VOORTHUIZEN - Het college van b. en w. is bereid de visie van de ChristenUnie op de verkeerscirculatie in het centrum van Voorthuizen te betrekken in de ontwikkeling van het centrumplan voor het dorp.

Dat laat het college weten op eerder deze maand gestelde vragen door de ChristenUnie. De partij stelt voor om éénrichtingsverkeer op de Koninginnelaan in te stellen en uitrijverboden vanuit het Smidsplein en de Van den Berglaan op de Hoofdstraat. Verder moet er een bewegwijzerde ontsluiting van het Smidsplein via de Koninginnelaan en de Molenweg naar de Hoofdstraat komen, zo vindt de ChristenUnie.

Reconstructie
Het college wijst erop dat samen met Plaatselijk Belang Voorthuizen en Ondernemers Vereniging Voorthuizen de voorbereidingen voor het centrumplan worden getroffen.
,,Dit centrumplan omvat onder meer een reconstructie van de verkeerslocatie De Punt, het Smidsplein en een gedeelte van de Hoofdstraat. Ter ondersteuning van de stedebouwkundige en ontwerp-werkzaamheden hebben wij het adviesbureau Royal Haskoning ingehuurd’’, laat het college weten.
,,De verkeerscirculatie op het Smidsplein en op de aansluitende wegen wordt integraal in de planvorming betrokken. Dit geldt niet alleen voor het autoverkeer maar ook voor het langzaam verkeer. Een duidelijkere verkeersstructuur en een hogere verkeersveiligheid vormen de uitgangspunten bij de planvorming.
In de planvorming worden de resultaten van de proef met éénrichtingsverkeer op de Koninginnelaan en de Van den Berglaan meegenomen, evenals de visie van de plaatselijke belangenverenigingen.’’ Uit laatstgenoemde proef bleek onlangs dat deze weinig effect had.
Met het oplossen van het probleem werd op de Koninginnelaan een knelpunt opgelost, terwijl er op de Van den Berglaan een probleem bijkwam.

Verkeersluw
Doel was te onderzoeken of met het instellen van een verplichte rijrichting het centrum meer verkeersluw kon worden gemaakt. Met name de doorstroming op de Koninginnelaan en het zicht op het kruispunt Hoofdstraat-Van den Berglaan laat te wensen over, zo liet Plaatselijk Belang Voorthuizen de gemeente eerder weten.

Bron: Barneveldse Krant, 15 november 2005

Reacties op 'Barneveldse Krant: College: plan ChristenUnie betrekken in visie centrum'

Archief > 2005 > november