Aantal keer gelezen

Barneveldse Krant: ‘Bezinning op detailhandel’

zaterdag 19 november 2005 10:57

Twee weken geleden heeft de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld over een onderzoek naar grote winkelbedrijven bij Intratuin. De ChristenUnie wil eerst een geïntegreerd detailhandelsbeleid. Op basis daarvan kunnen concrete keuzes gemaakt worden. De Barneveldse Krant. bericht op 19 november dat het college ook een geïntegreerde visie op de detailhandel wil. De ChristenUnie wordt dus op haar wenken bediend!

‘Bezinning op detailhandel’

Extern bureau gaat visie opstellen

BARNEVELD - Het college van b. en w. heeft een startdocument vastgesteld voor het opstellen van een brede visie op detailhandel in de gemeente Barneveld. Een nader te bepalen extern adviesbureau gaat dit doen. De laatste visie dateert van 1990 en is toe aan een herziening, vindt het college.

Een detailhandelsvisie kan ‘extra cachet’ geven aan de plannen voor vernieuwing van het centrum, oordeelt het college. Voor de gemeente is een dergelijke visie van belang om te bepalen hoe in de nabije toekomst met vraagstukken over de detailhandel kan worden omgegaan. In het startdocument worden een aantal actuele ontwikkelingen gesignaleerd. Het gaat dan bijvoorbeeld om de uitvoering van het centrumplan, de geplande sloop van de Markthal; ontwikkeling van het plan De Heus (nieuwbouw supermarkt met achthonderd vierkante meter winkelruimte bij de ingang van het wandelgebied) en de geplande uitbreiding van parkeermogelijkheden en grootschalige appartementenbouw. Ook de door sommigen gewenste detailhandelsontwikkeling langs de Scherpenzeelseweg bij Intratuin en herontwikkeling van het bedrijventerrein Harselaar, met name het ontwikkelingsgebied bij het Transferium Barneveld Noord, zijn in beeld.

De visie zal onder meer bestaan uit een inventarisatie van de stand van zaken van de detailhandel in Barneveld en een sterkte/zwakte-analyse daarvan. Ook wordt gekeken naar geldende beleidskaders, wordt planologisch onderzoek verricht en wordt een visie op het kernwinkelgebied geformuleerd. Dit alles moet uitmonden in conclusies en een plan van aanpak met concrete aanbevelingen. Daarbij zal ook aandacht zijn voor aspecten als bereikbaarheid en toegankelijkheid.

In het onderzoek wordt ook nagegaan wat de concurrentiepositie van de Barneveldse detailhandel is in vergelijking met de regio, hoe het zit met eventuele knelpunten/oplossingen op het gebied van de ruimtelijke economische structuur van de detailhandel en wat de invloed van recreatie en toerisme op de Barneveldse detailhandel is. Verder wordt bekeken of er in Barneveld behoefte is aan meer winkels en wat de mogelijkheden zijn voor mogelijk nieuwe detailhandelslocaties. Daarbij wordt specifiek gekeken naar de Scherpenzeelseweg in Barneveld-Zuid en het Transferiumgebied Harselaar. Onderzocht wordt tevens met welke maatregelen de aantrekkelijkheid van het centrum van Barneveld kan worden vergroot. ‘Hoe compleet is het aanbod van Barneveld in relatie tot de regiofunctie? Hoe moet het koopcentrum Barneveld zich profileren en regionaal in de markt zetten’, zijn daarbij kernvragen. En: ‘Wat kan de rol van de gemeente zijn met betrekking tot het imago van het koopcentrum Barneveld?

Bij het opstellen van de detailhandelsvisie door een extern bureau heeft de gemeente Barneveld de regie in handen, maar zijn ook de Kamer van Koophandel Veluwe en Twente, de Barneveldse Middenstandsvereniging en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel betrokken. Tenslotte zullen ook ondernemers, bewoners en andere betrokkenen om hun mening worden gevraagd. Wanneer de visie gereed moet zijn, is nog niet bekend.

Bron: Barneveldse Krant, 19 november 2005

- Lees ook: Schriftelijke vragen winkelbedrijven bij Intratuin