Aantal keer gelezen

Barneveldse Krant: 'Geen bedrijven bij Intratuin'

maandag 07 november 2005 19:14

Zaterdag heeft de ChristenUnie-fractie schriftelijke vragen gesteld over het onderzoek naar mogelijkheden om grote winkelbedrijven te vestigen bij de Intratuin. De ChristenUnie wil eerst een actueel detailhandelsbeleid. De Barneveldse Krant bericht over het standpunt van de ChristenUnie.

BARNEVELD - Het college van b. en w. moet voorlopig afzien van het toestaan van de vestiging van grote winkelbedrijven rond Intratuin aan de Burgemeester Aschofflaan.

Dat vindt de ChristenUnie. De partij heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college, in reactie op de berichtgeving afgelopen vrijdag in deze krant. Daarin liet Cees Filippo, eigenaar van de Barneveldse Gamma, weten dat hij zich nabij Intratuin wil vestigen en het college gevraagd heeft om meer grote winkelbedrijven om de positie van Barneveld te versterken. De Barneveldse Middenstands Vereniging (BMV) daarentegen maakt zich grote zorgen over gevolgen van dergelijke bedrijven voor de functie van de winkels in het dorp.

Terecht
Volgens de ChristenUnie is die zorg terecht. ,,De ChristenUnie is van mening dat een onderzoek naar vestiging van detailhandel aan de rand van het dorp pas goed mogelijk is, als er een doordacht en vastgesteld beleid ten aanzien van de detailhandel voorhanden is’’, zo meldt de partij. Daarom vindt de partij dat een onderzoek naar detailhandel aan de rand het dorp pas mogelijk is als er beleid is ontwikkeld over de gewenste aanwezigheid van detailhandel. ,,Bent u met ons van mening dat het detailhandelsbeleid niet alleen voor het dorp Barneveld, maar integraal voor de gehele gemeente dient te worden opgesteld, inclusief een waardering van de rol die de gemeente Barneveld wenst te vervullen in regionaal verband?’’, aldus de partij. De ChristenUnie verzoekt het college beslissingen over bedrijven rond Intratuin op te schorten, totdat er een detailhandelsbeleid voor het hele dorp Barneveld is. Ook moet samenwerking worden gezocht met gemeenteraad, BMV, KvK, Barneveldse Industriële Kring en andere relevante partijen.

Ten slotte wil de partij weten wanneer het college verwacht het detailhandelsbeleid vast te kunnen stellen en wanneer overlegd kan worden met de raad.

Bron: Barneveldse Krant, 7 november 2005

- zie ook het bericht over de schriftelijke vragen

Reacties op 'Barneveldse Krant: 'Geen bedrijven bij Intratuin''

Archief > 2005 > november