Fractiebijdrage: Plannen voor nieuwbouw Veller I en II

woensdag 23 november 2005 19:48

Tijdens de vergadering van 22 november heeft de gemeenteraad gesproken over de kaders voor Veller. Over dit project zijn vorig jaar en begin dit jaar twee wethouders gestruikeld. De nieuwe wethouder van Grote Projecten heeft na lang onderhandelen een plan gemaakt. Vanwege de Ruimte-voor-Ruimte-regeling moet de gemeente 11 miljoen aan de provincie betalen. Hierdoor is het aantal alternatieven beperkt. Er ligt een plan dat, gegeven de voorgeschiedenis, het enige alternatief is. Toch heeft de ChristenUnie - en andere partijen met ons - een aantal serieuze zorgen bij dit plan. Tijdens de behandeling bleek dat de wethouder deze zorgen wilde betrekken in de kaders van het project. Hij gaat ermee terug naar de onderhandelingstafel.

Onderstaand de bijdrage van de ChristenUnie in het debat.

De fractie van de ChristenUnie heeft in de commissie vele vragen gesteld. Wij willen het college en in hen de ambtelijke medewerkers bedanken voor de inspanning die gepleegd is om een uitgebreide beantwoording te geven.

Zowel de ChristenUnie als Lijst 6 hebben destijds gewaarschuwd geen gebruik te maken van de Ruimte voor Ruimteregeling van de provincie. Wij waren bang dat dit financieel een molensteen om onze nek zou gaan worden. Helaas is dit bewaarheid. Er zijn al twee wethouders op gesneuveld. Nu is het aan de volgende wethouder om namens het college de verdere schade te beperken. Wij zijn overigens van mening dat wethouder Tijmensen zijn uiterste best heeft gedaan om deze ontstane situatie het hoofd te bieden.

Dat neemt niet weg dat wij als gemeente in een uiters onpretttige situatie verkeren. Klem tussen de provincie-afspraken en de belangen van Van de Mheen. Het is een uiterst moeilijke opgave om hierin betaalbare en goede woningen en een ruime wijk te realiseren. Hiervoor is dan ook een Veller II nodig.

Ons wordt gevraagd in het raadsvoorstel om akkoord te gaan met de aangepaste kaders. Het is niet meer mogelijk om het raadsvoorstel af te wijzen. Dat zou terugvallen op een nog slechtere positie voor de gemeente betekenen. Bovendien wordt de situatie voor onze inwoners er dientengevolge ook niet beter op.

Het is Van de Mheen gelukt om ongeveer de helft van de grond in handen te krijgen in Veller I.  Het college zit nu niet bepaald in een gunstige onderhandelingspositie. We komen er dan ook niet zonder kleerscheuren vanaf. Zo wordt er op geen enkele manier meer verdiend aan deze nieuwbouwwijk. Er zijn vele concessies gedaan in de richting van Van de Mheen.

Ik wil nu ingaan op de antwoorden van B en W op de vragen uit de commissie.

Juridische check
Er is een toezegging gedaan om een extra juridische check te laten uitvoeren van de op te stellen overeenkomst. Dat is van groot belang!

Bufferzone
Het college zegt toe dat de bufferzone daadwerkelijk gerealiseerd zal gaan worden. Geheel conform de belofte aan de bewoners van Zuid III en volgens afspraak met de raad in 2002. De invulling zal in overleg met de omwonenden gebeuren. Dit wordt ook in de tekst verder vastgelegd. Prima. Bijsturing in de ruimtelijke procedures door de raad blijft mogelijk. Ook prima. U doet uw uiterste best om de communicatie met de bewoners te verbeteren en wij zijn er ook van overtuigd dat u hen zoveel mogelijk tegemoet wilt komen. Gegeven de omstandigheden dan. Ook is duidelijk dat de bewoners gebruik kunnen maken van inspraak en bezwaar, volgens de procedures die genoemd worden in de Wet op de Ruimtelijke Ordening. Ook wordt er een info avond op 30 nov gehouden.

Maatschappelijke voorzieningenstrook
De invulling  van de maatschappelijk voorzieningenstrook langs de Lunterseweg waarover wij vragen hebben gesteld komt na de tweede inspraakronde terug in het belsuitvormingscircuit in deze raad. Hier gaan wij nu dan ook niet op in. Wij hopen wel dat er op een multifunctionele manier gebruik gemaakt gaat worden van het grote parkeerterrein dat gepland is.

Woningdichtheid
Deze is acceptabel voor een nieuwbouwwijk. Onze vraag over speelplaatsen is nog niet zo concreet beantwoord. Wij zullen de ruimtelijke invulling op dat punt kritisch blijven volgen. U geeft ook aan dat er in de nieuwe wijk wordt uitgegaan van duurzaamheid. Dat is heel positief! Wij horen t.z.t. daar graag nog meer over. Onze vraag wat ‘rug aan rugwoningen’zijn is niet beantwoord. Kunt u daar kort nog iets over zeggen?

Ruimte voor scholen
Is er in de wijk ook ruimte gereserveerd voor de bouw van een basisschool? Of moeten de inwoners van de wijk gebruik gaan maken van de scholen in De Burgt en/of de wijk Zuid III?

Concurrentiebeding
Veller B.V. wil geen concurrentie van nieuwe bouwprojecten. In de tekst lezen wij ‘dat als de bouw niet snel vordert’. Bedoeld wordt waarschijnlijk ‘als de verkoop niet snel vordert’.  Er mag dan tot 2015 geen nieuwbouwconcurrentie plaast vinden. In de overeenkomst zien wij e.e.a. verwoord onder punt 21. Er wordt daar een opsomming gegeven van die bouwprojecten die daarbuiten vallen en dus wel gewoon doorgang kunnen vinden. Uit de beantwoording van onze vragen is overigens gebleken dat dit uitsluitend betrekking heeft op locaties binnen de kern Barneveld.

Onze fractie wil echter een bepaald gebied toevoegen aan die uitzonderingenlijst. En wel: een gebied in de wijk De Burgt. Het gebied wordt begrensd door: De Scherpenzeelseweg, Lunterseweg, Nederwoudseweg, en Burgemeester Aschofflaan. Al sinds ’96 is er sprake van woningbouwplannen in dit gedeelte van barneveld. De aanwezige ondernemers gingen tot op heden daar dan ook van uit. Zo heeft men al een veestapel verkocht en niet meer geinvesteerd in nieuwe eisen passend binnen de nieuwe eisen. In feite was men al aan het afbouwen op die lokatie. Wij hebben op de valreep nog vragen toegevoegd en die zijn supersnel beantwoord vorige week. Binnen 24 uren. Waarvoor dank! Naar onze mening wordt echter te weinig rekening gehouden met de bewoners. Wij willen dan ook middels een amendement verzoeken aan het college of ook zojuist genoemd gebied kan vallen onder punt 21 van de overeenkomst.

De aanvankelijke plannen rond Veller I

Archief > 2005 > november