Barneveldse krant: ‘Samen werken aan een betere wijk’

dinsdag 29 april 2008 16:12

De grootscheepse renovatie van de Barneveldse wijk Oldenbarneveld, die enkele jaren in beslag heeft genomen, is bijna ten einde. Reden voor Stichting Oldenbarneveld in Beweging om in de vernieuwde wijk de puntjes op de ‘i’ te zetten. Maandagmiddag maakten ze samen met wethouder Leen Verweij een kleine rondgang door de wijk.

,,Kijk, dat mag eigenlijk niet hè”, zegt wethouder Verweij als hij wijst naar een Alpenkreuzer vouwwagen, geparkeerd op de stoep in de Begoniastraat. De wagen is degelijk vastgezet met een kettingslot. ,,Voetgangers en mensen in een rolstoel hebben hier last van, het verstoort de openbare ruimte.” Het zijn dit soort kleine ergernissen die nog leven in de wijk. Aan het Oldenbarnevelderplein bijvoorbeeld staan, zo zeggen leden van Stichting Oldenbarneveld in Beweging, dagelijks auto’s geparkeerd buiten de parkeervakken. Bij kapper Murat staan twee auto’s op en naast het plein. ,,Daar gaan we meteen werk van maken”, zegt Verweij, waarna hij resoluut de kapperszaak in stapt. Binnen enkele minuten staan de auto’s op de daarvoor bestemde parkeerplaatsen. ,,Verweij: ,,Zo, het gaat er ook een beetje om hoe je het brengt!”

,,Het gaat erom dat mensen zich realiseren dat we wat meer rekening met elkaar houden”, zegt bestuurslid Daniel Koeslag. ,,Neem bijvoorbeeld de snelheid waarmee sommigen door de Hortensiastraat en de Begioniastraat scheuren. Als ik ze vanuit mijn huis soms langs zie rijden kan ik niet eens de nummerplaat zien, zo snel gaan ze. Het zijn trouwens niet alleen mensen uit de eigen wijk die dat doen, we hebben ook last van sluipverkeer.” ,,Er hoeft maar één keer een kind onder de auto te komen”, vult bestuurslid Adrie de Man aan. Op de hoek Primulastraat/Hortensiastraat wijst Koeslag naar de plek waar tot voor kort een betonblok stond. ,,Dit blok zorgde ervoor dat de snelheid van automobilisten geremd werd. Maar nadat er meerdere keren een auto op het blok belandde, is het weggehaald. Jammer.”

De stichting heeft nog wat wensen ter verbetering van de wijk op papier staan. ,,Zo willen we graag de betonblokken in de speelbak op de hoek van de Korenbloemstraat en de Begoniastraat weg hebben”, zegt Koeslag. ,,Deze zijn er geplaatst omdat kinderen hier gingen voetballen en enkele bewoners bezwaar maakten. Ons leek het nu zo aardig om deze bak in de winter met water te vullen voor een schaatsbaan. Dat kan nou niet meer.”

Verweij: ,,Ik kan me voorstellen dat we in de winter de betonblokken naar de zijkanten verplaatsen om ze daarna weer terug te zetten. Met een paar extra entrees naar de speelbak toe, kan er in de winter best geschaatst worden. Voetballen het hele jaar door is niet zo’n goed idee, omdat grotere kinderen daarmee de speelruimte voor de kleinere jeugd beperken.”

Ook als het gaat om de locatie voor de SOS (spelen op straat)-buitenkast, een magazijn voor spelletjes en speeltoestellen voor de jeugd, wil de stichting graag haar ei kwijt bij de wethouder. ,,Het plan van de gemeente is om deze kast te realiseren aan de achterkant van de gymzaal naast basisschool De Zonnebloem, maar dat vinden we eigenlijk geen ideale plek”, zegt Koeslag. ,,Vanaf deze plaats is weinig zicht op het voetbalveldje verderop, waar de kinderen kunnen spelen. Bovendien komt vlak voor de kast een hondenuitlaatplek. Veel kleine kinderen zijn bang voor honden. Daarom zien we de SOS-kast liever dichterbij het voetbalveld.” Verweij: ,,Ik begrijp jullie afweging, maar de keuze voor de locatie achter de gymzaal is vooral praktisch. Hier kunnen we inpandig snel iets realiseren. Dat is goedkoper dan nieuwbouw, bovendien vereist de subsidie-aanvraag dat we nog dit jaar de kast realiseren.”

Als het wat begint te regenen, vertrekt de groep naar het wijkgebouw aan de Zonnebloemstraat. Onderweg concludeert Verweij: ,,Oldenbarneveld is een mooie wijk, waar mensen goed met elkaar kunnen leven. Wat ik van deze rondgang vooral heb begrepen, is dat het leefklimaat beter wordt als iedereen elkaar respecteert en de eigen verantwoordelijkheid neemt.”

Lees ook de reactie van Leen Verweij in zijn weblog van week 18 >>>
Bron + Foto: Barneveldse krant