Barneveldse krant: Groen licht sneller hulp bij hartstilstand

Defibrillators, live, safe, barneveld, christenunie, levens, redenvrijdag 04 april 2008 15:31

De gemeenteraad heeft donderdagavond unaniem ingestemd met het starten van een proef om sneller hulp te kunnen verlenen bij een hartstilstand in Kootwijk, De Glind en in een wijk in Voorthuizen en Barneveld.

Het experiment, waarvoor de raad ruim 33.000 euro uittrekt, moet leiden tot een netwerk waarin op strategische plaatsen in alle kernen van Barneveld defibrillators beschikbaar zijn. Dit zijn apparaten om in geval van een hartstilstand een elektrische schok toe te dienen om het hart weer op gang te brengen.

De gemeente neemt de regie, coördinatie en uitvoering op zich. Het gaat dan bijvoorbeeld om het vinden van mensen die de apparaten kunnen bedienen of kunnen reanimeren.

Wijkplatforms
Tevens zullen wijkplatforms op vrijwillige basis worden ingeschakeld ,,om als intermediair op een beperkte rol te vervullen’’, zo staat te lezen in het aangenomen voorstel. Wat de rol precies wordt, is nog niet duidelijk. Volgens gemeentewoordvoerder Margot de Lange kan dat per wijk verschillen. ,,We zien in elk geval een rol weggelegd in de communicatie.’’

De politiek reageerde enthousiast op het plan. ,,Na een lange voorbereiding moeten we nu zo spoedig mogelijk starten’’, zei Leendert de Knegt (SGP). ,,Ook de nazorg voor degene die hulp verleend heeft, is van belang.’’ De Knegt pleitte er tevens voor om bestaande kennis over dit onderwerp zoveel mogelijk te benutten. Hij wees daarbij op Voorthuizen, waar men al verder gevorderd is op dit vlak.

Saamhorigheid
Henk van den Berg (CDA) onderstreepte het belang om vrijwilligers van het wijkplatform in te schakelen. ,,Het bevordert de saamhorigheid en het veiligheidsgevoel. Het kenmerk van zo’n pilot is verzamelen van gegevens. Het AED-locatersysteem is een optie daarin’’, reageerde hij op berichtgeving donderdag in de Barneveldse Krant over een reeds bestaand landelijk alarmeringssysteem voor reanimaties waarbij vrijwilligers per sms ingeseind worden als de nood aan de man is.

Pro’98 sprak bij monde van Adri den Dunnen uit te hopen dat veel vrijwilligers zich zullen aanmelden, maar waarschuwde de druk bij de wijkplatforms niet te hoog te laten oplopen. ,,Zoek ook contact met zorgverzekeraars voor een financiële bijdrage.’’

Heimen Schuring van de ChristenUnie benadrukte het belang van centrale plaatsen in woonwijken voor de defibrillators en de bediening ervan door bewoners. ,,In een echte en hechte samenleving helpen we elkaar.’’ Burger Initiatief was kort: ,,Wij zijn het eens met dit voorstel’’, aldus Dick van Rheenen.

De VVD, die het voorstel vorige maand liet aanhouden omdat ze meende dat het veel goedkoper kon naar voorbeeld van de gemeente Epe, liet weten dat er ,,appels en peren’’ met elkaar vergeleken zijn.

,,Epe sluit niet aan bij onze situatie’’, concludeerde Jan-Willem van den Born na nadere bestudering. Wel valt er enig prijsvoordeel te halen in de aanschaf van de apparaten. Lukt dit, dan zal bedrijventerrein Harselaar worden opgenomen in de proef. ,,Wij zijn blij dat de wethouder die intentie heeft uitgesproken. Wij blijven gecharmeerd van Epe.’’

Sportverenigingen
Alle sportverenigingen kunnen daar defibrillators aanschaffen voor een lagere prijs dankzij subsdie van de gemeente. ,,In juni zal de VVD met concrete voorstellen daarover komen.’’ Lijst 8 benadrukte dat de inzet van defibrilators niet in de plaats van ambulances mag komen. ,,Een ambulance is het allerbelangrijkst’’, reageerde Willem van Essen.

Wethouder Leen Verweij beklemtoonde dat dit laatste geenzins de bedoeling is. ,,Het blijft gewoon zoals het nu gaat. We proberen de aanrijtijden nog meer te verkorten.’’ Hij zegde toe de commissie Samenleving te informeren over mogelijk goedkopere aanschaf van apparaten en hoeveel meer dat dan oplevert.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > april