Burgtschool: bouwen, niet blijven hangen in aanbestedingsregeltjes!!

Impressie van de nieuwe burgtschoolwoensdag 02 april 2008 18:18

Op 1 april heeft de raad voor de tweede keer gesproken over de wijkschool in de Burgt. De insteek van de ChristenUnie was gericht op het snel starten met de bouw. De bereikte bezuiniging is een compliment waard en de oppositie moet op de bal spelen en niet op de man.

Onderstaand de bijdrage van Tjitske Kuiper

Een groot bouwproject laten uitvoeren is financieel op dit moment geen bezigheid om blij van te worden. Door de toegenomen bouwkosten blijkt menige begroting niet toepasbaar op de werkelijkheid. In Linschoten wil men een soortgelijke school bouwen als wij in de Burgt voor ogen hebben. Ook hier bleek de aanbesteding slecht uit te pakken. Het gebouw zou 2 miljoen meer gaan kosten dan begroot. Men zoekt nu de oplossing in een aanpassing op het ontwerp en de school in Linschoten zal architectonisch minder mooi worden, zo voorspelt het college van B en W. Men is van plan het advies van de welstandscommissie naast zich neer te leggen als deze deskundigen niet akkoord gaan met het ontwerp. Aldus de berichtgeving half maart in een landelijk dagblad.

Ziedaar, wat een parallel!

Het college heeft de breed aangenomen motie van de vorige maand weten uit te voeren. U heeft zeker gezorgd voor een substantiële verlaging van de totale investering. Ten opzichte van het vorige bedrag van bijna 14 miljoen, een verlaging van maar liefst 8%. Dat voldoet in ruime mate aan de wens van de raad om iets substantieels te tonen.  Dat is een groot compliment waard. Eerlijk gezegd had onze fractie er een hard hoofd in of het zou lukken met Pellikaan. We hebben u nogal met een opdracht op pad gestuurd!

De bouwmarkt is dermate lucratief voor aannemers en men had er dus ook voor kunnen kiezen om alsnog af te zien van deze klus. Dan waren we vanavond een stuk verder van huis geweest en hadden we de hele aanbesteding opnieuw moeten doen. Wij zijn daarom zeer verheugd met de uitkomst zoals deze vanavond behandeld kan worden.

Uit het land zijn geluiden te horen dat het bij grote bouwprojecten op dit moment regelmatig voorkomt dat er zeer weinig inschrijvers zijn. Ik heb zelfs al horen zeggen dat je blij mag zijn als  je in ieder geval een serieuze gegadigde overhoudt!

Dit alles om nogmaals hier te benadrukken dat we als fracties niet moeten menen dat zich hier in Barneveld een unieke situatie voor doet. De meeste van ons zijn hiervan ook wel overtuigd, maar sommige fracties blijven zich voortdurend richten op alle procedures rond de aanbesteding. We hebben toch niet voor niets met elkaar als fracties een verzoek aan de rekenkamer gedaan op dit punt? En ook het college zelf is bezig met nadere bestudering van deze materie, die zich overigens ook steeds verder ontwikkeld door de jurisprudentie.

Tegen PRO98 zou ik willen zeggen dat de fractie van de CU niet aan de indruk kan ontkomen dat uw manier van oppositie voeren negatiever wordt. Het beschadigen van het college lijkt een belangrijker doel te gaan worden dan gezamenlijk komen tot de bouw van een prachtige school waar velen met smart op zitten te wachten.

U focust op de kosten en stelt dat het achteraf beter geweest zou zijn om de eisen neerwaarts bij te stellen om zodoende opnieuw een aanbestedingsprocedure te starten. Uw insteek had voor een flinke vertraging gezorgd. Wij zijn blij dat het college niet een nieuwe procedure is gestart en een vergelijkend onderzoek heeft gedaan om na te gaan of de prijs van Pellikaan wel marktconform was.

Complicerende factor zou bovendien zijn geweest dat in dat geval Pellikaan naar de rechter had kunnen gaan om de gemaakte kosten op de gemeente te verhalen.Want wie garandeert u dat er een goede motivatie was op dat moment om af te zien van een gunning aan Pellikaan? Tenslotte was er maar een inschrijver en dat maakt dit aanbestedingstraject niet tot een standaard verhaal. Op dit punt is nog lang niet alles helder. Ook op het gebied van jurisprudentie is nog het een en ander te verwachten. De bezuiniging die nu is afgesproken met Pellikaan is 8% en dus onder de 10% grens die volgens het juridische advies van CMS Derks Star Busman als gevaarlijk wordt geacht. Waarbij er slechts terug gegrepen kan worden op een voorbeeld waar sprake was van 25% bezuiniging. Dus het is zelfs niet eens zeker of 10% een gevaarlijke grens is.  Daarbij moet ook in aanmerking genomen worden dat er maar een inschrijver was. Dat betekent dat er geen sprake was van een concurrerende benadeelde partij. Dat wordt nadrukkelijk betrokken in het juridische advies. In uw commentaar in de krant gaat u daar geheel aan voorbij.

De CU pleit er dan ook voor om ons met elkaar niet al te zeer te laten afleiden, maar ons te richten op een voorspoedige besluitvorming nu. Opnieuw aanbesteden zou waanzin zijn.

De druk vanuit de raad heeft een positief effect  gehad op de onderhandelingen. En ook bij ons in Barneveld zal een bouwkundige aanpassing plaats vinden. Het gebouw wordt er ietsje minder fraai door. Dat is een afweging geweest. Geen speciale architectuur meer voor een deel van het gebouw, maar er is gekozen voor gewone schoolgymzalen. Is dat erg? Nee. De kwaliteit van het gebouw is nog steeds hoog en het is geen concessie aan het aantal vierkantre meters en de hoogte. Het gebouw voldoet aan alle eisen.

De 500.000 die Pellikaan minder verdient zal wel niet lekker vallen bij deze ondernemer. Hij zal er alles aan doen om dat met bv meerwerk terug te pakken.

Terecht lezen we in het raadsvoorstel dan ook dat u extra inzet op kwaliteitsbewaking. Hier is een post voor opgenomen. Dit getuigt van realiteitszin. Goed toezicht op de bouw wordt nu extra belangrijk.

De exacte uitwerking kunt u nog niet geven zo lezen wij op pag 3. Ook hier speelt de grote tijdsdruk een rol en wij tonen hiervoor begrip. Wij willen wel goed op de hoogte worden gehouden de komende maanden.

Enige zorg is er wel over het moment van realisering. Doordat er geen sprake is van vergroting van het bouwblok, maar van een versobering van het ontwerp moet het toch mogelijk zijn om zsm met de bouw te beginnen? Waarom is er dan toch extra tijdverlies?

Kunt u dat duidelijker maken?

De VVD moties raadt u goed onderbouwd af. Daar hebben wij kennis van genomen en wij volgen u in dit advies. Ook wij zullen de moties niet steunen, temeer daar ook de rekenkamer allerlei aspecten op dit punt onder de loep neemt. Verder zal ook de nieuwe aanbestedingswet aanleiding kunnen zijn om onze regels bij te stellen.

Het  is inmiddels duidelijk dat de beide particuliere kinderopvangorganisaties de huur accepteren en dat de contracten nu definitief zijn. Ook hier is een stukje duidelijkheid gekomen tov vorige maand. Dat is mooi.

Onze fractie moet helaas wel constateren dat er nog bijkomende kosten zijn. Dat is een gevolg van slechte planning destijds bij aanvang van de wijk. Eerder was er inmmers zelfs helemaal geen school gepland. Zo was er nu in de planning nog geen grond voor parkeren en ook de marktconformiteit van de prijzen van de grond moet nog verrekend worden. Dat zijn zaken die het huidige college niet te verwijten vallen en we gaan uiteindelijk dan ook akkoord met dit voorstel. En nu, zo gauw mogelijk starten met die hele handel en geen tijd meer te verliezen!!

Wij wensen het college,  en ook ons als raad een voorspoedige bouw toe van deze school.

Archief > 2008 > april