Aantal keer gelezen

Raadhuisplein 2 - week 14

maandag 07 april 2008 12:08

Maandag 31 maart
Afgelopen zaterdag was in de Markthal de rommelmarkt van Woord & Daad. Een jaarlijks terugkerend evenement waarbij toch weer zo’n 6000 euro netto voor de Derde Wereld wordt binnengehaald. Deze actie is alleen mogelijk doordat de Markthal voor een spotprijsje beschikbaar wordt gesteld.  In de nieuwe evenementenhal moeten deze acties tegen ongeveer hetzelfde tarief mogelijk blijven.  De organisatoren zeggen trouwens dat de ligging van veel minder belang is, als er maar genoeg parkeerplaatsen zijn.

Mijn complimenten voor de vrijwilligers die met ongekende inzet dit resultaat hebben weten te bereiken!

Paddentrek Heetweg KootwijkVandaag bij de Heetweg in Kootwijkerbroek trouwens getuige geweest van de paddentrek.  Een groep van de Beatrixschool leegde de emmers en registreerde de “oogst”. Er waren weer diverse zeldzame rugstreeppadden en heikikkers. Ook waren er opvallend veel watersalamanders. De leerlingen waren heel erg gemotiveerd. Eén zo’n buitenles over padden vergeten deze kinderen hun leven lang niet meer. Het Gelders landschap heeft gelijk als ze zegt dat er veel en veel meer educatieve lessen in de natuur zijn te geven. Barneveld heeft de vele soorten natuur direct bij de hand (ik ga daar met de scholen nog eens over praten).

Ik prijs de Schepper om het wonder van die paddentrek. Die kleine beestjes weten precies waar de Loofles ligt, ook al moeten ze nog een kilometer verder tussen de blaadjes en de takjes door. Wat een goddelijk perfect navigatiesysteem!

Dinsdag 1 april
Impressie Burgtschool BarneveldVandaag geen tijd voor grapjes. Vandaag is de dag van de waarheid. Gaat de raad instemmen met het aangepaste krediet voor de wijkschool in de Burgt? In B&W hebben we de antwoorden op de gisteren door Pro98 gestelde vragen besproken en vastgesteld.

Opnieuw blijkt dat een aanbestedingsprocedure ingewikkeld is en snel tot misverstanden leidt. Vakjuristen zijn het niet voor niks nog niet eens altijd met elkaar eens!

’s Avonds komt opnieuw de vraag aan de orde of ik/het college de raad juist heb geïnformeerd of niet.  De moties van wantrouwen vlogen in veelvoud over de tafel. Het leek er wel op of de ene oppositiepartij niet wilde onder doen voor de ander.

Ik beleef er geen plezier aan, dat begrijpt iedereen. Maar ik probeer het me niet persoonlijk aan te trekken. En ik heb daar een reden voor: ik heb voor de raad niets verborgen willen houden. Ik zou ook niet weten waarom.

Gelukkig, en dat is een wonderlijk mooie afsluiting, wordt na alle heftigheid en ernst van de moties ( die in mijn ogen terecht zijn ingetrokken en of verworpen) unaniem ingestemd met het gevraagde krediet voor de Burgtschool.

Ik hoop en bid dat God de bouw van de school wil zegenen. Zonder zijn zegen werken de bouwlieden tevergeefs.

Woensdag 2 april
De rekenkamer laat er in opdracht van de gemeenteraad geen gras over groeien! Vandaag al wordt er met mij een gesprek gevoerd over de aanbestedingsprocedure van de Burgtschool. Ook al is er vast en zeker achteraf  wel wat op te steken van een evaluatie, zie ik de resultaten van het onderzoek met vertrouwen tegemoet.

Vandaag ook van gedachten gewisseld met de mensen die zich dagelijks bezighouden met de uitvoering van de WMO. Duidelijk is dat het voor veel mensen nog erg wennen is dat zij ook zelf verantwoordelijkheid moeten willen nemen. Als je ouder wordt mag er van je verwacht worden dat je daarop inspeelt en tijdig nagaat denken over toekomstige woonruimte waar je alles gelijkvloers hebt. Veel mensen leven in de veronderstelling dat de gemeente in alle gevallen wel bijspringt met woningaanpassingen. Maar de gemeente dient vooral de vangnetfunctie te hebben. Alleen als je het zelf niet meer kunt redden is er de overheid om je te hulp te komen. Er zijn natuurlijk ook veel mensen die wel tijdig verstandige stappen zetten. Niet voor niks hebben veel oudere Kootwijkerbroekers de knoop doorgehakt, hun eigen huis verkocht en een appartement aanvaard in het woonzorgcentrum bij het Kulturhus.  Velen van hen kunnen zich momenteel nog goed redden, maar hebben wel vooruit gedacht.

Eerlijk gezegd beleef ik wel één moeilijke kant bij de plicht dat iedereen tijdig moet inspelen op nieuwe leefomstandigheden. Verhuizen betekent namelijk dat je voor een belangrijk deel vaarwel zegt tegen de mensen in je directe leefomgeving met wie je een band hebt opgebouwd en voor wie jezelf mantelzorger bent (geweest) en die voor jou mantelzorger zijn. Dat is een heel lastig dilemma.

Donderdag 3 april
De Barneveldse woningstichting heeft ongeveer 4000 huurders. Daarvan zijn er zo’n 2000 lid van de huurdersvereniging. En van die 2000 waren er ongeveer 50 op de jaarvergadering.  Dat zijn cijfers om eens even over na te denken.

Een paar vrijwilligers doen enorm hun best om voor die 2000 de belangen zo goed mogelijk te behartigen. Zij verdiepen zich in het vakgebied, hebben overleg met de woningstichting, met andere woningbouwverenigingen en koepels en belangenbehartigers in het land.

Ze hadden mij uitgenodigd om wat te vertellen over de principes van de WMO en de betekenis daarvan voor hen in het dagelijkse leven. Ik realiseer me op zo’n moment hoe moeilijk het is voor een doorsnee huurder om het verschil tussen AWBZ en WMO te snappen. Om helder te krijgen hoe het zit met een eigenbijdrage regeling en de rol van het CAK en het CIZ.

Ik merk ook dat er altijd weer de meest gekke verhalen de ronde doen, waarvan je vaak op voorhand, zonder dat je het dossier erop hoeft na te lezen, al weet dat het niet kan kloppen zoals het wordt verteld. Maar die vertellingen doen wel de ronde en zorgen voor irritant veel verwarring.

Er is inmiddels een WMOkrant verschenen. Daar is flink in geïnvesteerd. Het zal ook de kracht van de herhaling moeten zijn, ook bij de WMO. Want het lijkt zo eenvoudig: je hebt echt hulp nodig en dat wordt dan even geregeld. Helaas is de wereld van 2008 gruwelijk ingewikkeld.

Vrijdag 4 april
Vandaag uitgebreid kennisgemaakt met de net in dienst getreden WMO-adviseur. Het is een langdurig proces geweest. De eerste selectieprocedure liep op niks uit. En in zijn algemeenheid ontstaat dan het gevoel dat de tweede ronde wel niet veel goeds zal opleveren; iedereen had toch al in de eerste ronde gesolliciteerd? En toch was er in de nieuwe procedure een prima geschikte kandidaat! Ze is al volop in de running. Ze was er gisterenavond ook toen de huurdersvereniging haar jaarvergadering had. Het eerste netwerk was gelegd!

Ik hoop echt dat deze WMO-adviseur erin slaagt om de burgers dichtbij de WMO te krijgen. Ik hoop echt dat zij eraan zal bijdragen dat de WMO nóg dichterbij de burgers komt. Het zou geweldig zijn als er geen Barnevelder meer bestaat die de mogelijkheden van de WMO onbenut laat, maar dat iedereen krijgt waarop hij of zij recht heeft.

Volgens mij hebben we de WMO-gereedschappen nu aardig compleet: een goed functionerende WMO-raad, een WMO-servicepunt (WMO-loket) en nu ook een WMO-adviseur. Met deze drie instrumenten moeten we een optimaal resultaat kunnen bereiken (trouwens, de klanttevredenheidsonderzoeken die ik in concept heb gezien stemmen tot een goed vertrouwen om op de ingeslagen weg verder te gaan).

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats hieronder uw reactie of stuur een bericht aan l.verweij@barneveld.nl

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2008 > april