WisselBlog week 16 - Heimen Schuring

maandag 14 april 2008 23:57

Zaterdag 19 april - Evaluatie WMO: het gaat goed!!
Schreef ik woensdag nog dat ik de evaluatie van de WMO op de commissievergadering van 25 juni wilde laten agenderen, gisteren kreeg de commissie het voorstel van Leendert de Knegt om de evaluatie volgende week woensdag al te bespreken. Dit omdat een eventueel afzien van het verlengen van de contracten met de zorgaanbieders voor 1 mei gemeld moet worden.

Het is waar dat we voor het contractdeel voor 1 mei iets moeten roepen. Andere delen van de WMO, de oude WVG-voorzieningen, de indicatiestelling, PGB's etc. kunnen wel wachten, maar het contractdeel niet. Althans, zo is het afgesproken. Ik heb de wethouder gevraagd of we een paar weken uitstel kunnen afspreken met de zorgaanbieders. 1 mei is een contractueel gegeven, contracten kun je, als alle partijen instemmen, aanpassen.

Een paar weken respijt zou de commissie de gelegenheid geven in alle rust te praten over de evaluatie van de WMO, als commissieleden kunnen we ons goed voorbereiden en de nodige gesprekken voeren met zorgontvangers, zorgaanbieders, de WMO raad en andere belanghebbenden. Een belangrijk onderwerp als de WMO verdiend een zorgvuldige behandeling, waarbij het tempo niet moet worden bepaald door een datum in het contract.

Het rapport is trouwens inhoudelijk zeer de moeite waard (daar had ik het woensdag ook al even kort over - klik hier voor een korte samenvatting op de gemeentelijke website): De conclusies van het onafhankelijke onderzoekbureau liegen er niet om! Uit enquetes blijkt dat de cliënten tevreden zijn over de zorg die ze hebben ontvangen en dat de gang van zaken rond de aanvraag van hulp een ruime voldoende krijgen van de respondenten. De gemeente Barneveld heeft het dus gewoon goed gedaan!!

Of we naar een ander model moeten (en dus opnieuw aan moeten besteden), is ondertussen ook zeer de vraag. Vorig jaar oktober hebben we als raadscommissie een workshop over het Zeeuwse model gehad. Tijdens de workshop bleek dat het Zeeuwse model ook grote nadelen heeft en dat zorgaanbieders die via het Zeeuwse model werken, als ze mogen kiezen, lever niet nog een keer onder het Zeeuwse model zouden willen werken.

Ondertussen wil ik mijn oproep van woensdag herhalen: heeft u een mening over de WMO? Laat het mij weten! h.schuring@barneveld.nl

Vrijdag 18 april - werkbezoek Ernst Cramer
Vandaag was het zover: het werkbezoek van Ernst Cramer en de tweede editie van Live en In Concert. Jaap van den Top en de PR commissie hebben de nodige tijd gestopt in de voorbereiding en nu is het dan echt zover.

Ernst Cramer en statenleden te gast bij LTO regiovergaderingIk heb de hele dag meegemaakt en het was erg leuk. Maar vooral ook nuttig! 's Middags hebben we eerst even kort kennis gemaakt met elkaar, ook twee leden van onze provinciale fractie waren present. Daarna mochten we aanschuiven bij een vergadering van een drietal LTO-afdeling, waar we een aantal actuele onderwerpen bespraken.

Vervolgens zijn we naar de Amaliabeurs gegaan om daar ook een aantal ondernemers te spreken en het publiek te vragen wat men van megastallen vindt (de meeste mensen die ik sprak waren tegen, ze wilden dat de boer boer blijft en dat het boerenbedrijf geen industrie wordt).

Daarna hebben we twee accountants voor de agrarische sector gesproken over fiscale problemen en problemen bij de aanvraag van subsidies, om tot slot een gesprek te hebben met een aantal vertegenwoordigers van de diertransportsector.

Barnevelds Barok EnsambleHet werkbezoek van Ernst werd bekroond met een Live en In Concert avond, waarbij we naast een verhandeling van Ernst over voedsel en energie en een interview met de fractie en wethouder werden verwend door de prachtige klanken van het Barnevelds Barok Ensemble.

Het was een leuke en nuttige dag! Voor foto's van Live en In Concert klik hier >>> Voor foto's van het werkbezoek klik hier >>>

Donderdag 17 april - De Amalia beurs

Vandaag in de krant uitgebreide berichtgeving over de opening van de Amalia beurs. Ik hoop er zelf morgenmiddag/-avond heen te gaan, samen met een deel van de fractie en Tweede Kamerlid Ernst Kramer.

Een prachtige beurs. Ik kan me de vorige editie nog goed herinneren, de ondernemersgeest spatte ervan af! Nu is de beurs nog groter. Ik ben benieuwd.

Richard van der Zande spreekt bij de opening namens de Ondernemersvereniging, Richard is weer van de partij, als het om Kootwijkerbroek gaat, is Richard er eigenlijk altijd wel bij betrokken: de Amaliabeurs, de ondernemersvereniging, plaatselijk belang, Richard is er. Maar ook bij KoeweiOnIce, het Ballonfiësta en allerhande andere evenementen, hij is er!

Prachtig dat Barneveld zulke ondernemers heeft!

Woensdag 16 april - Evaluatie WMO
Na terugkeer van ‘de hei' ligt er weer een enveloppe van het gemeentehuis op mij te wachten. Dit keer een dun exemplaar (vorige week zaterdag waren het twee hele dikke zware enveloppen...) met daarin het evaluatierapport WMO.

De WMO een belangrijk onderwerp. Het is goed om in de conclusie te lezen dat cliënten tevreden zijn over de ontvangen hulp en voorzieningen. De WMO is nieuw en er is veel te doen geweest over de aanbesteding en de indicatiestelling. Cliënten zijn blijkens het rapport echter wel tevreden.

Het college stuurt ons het evaluatierapport ter kennisname. Ik zou er in de commissie Samenleving over door willen praten. Dat ga ik dan ook voorstellen in de komende raadsvergadering. Hierdoor komen (mits de commissie mijn idee overneemt) we niet op 23 april, maar in de volgende commissie van 25 juni over dit onderwerp te spreken. Het is helemaal niet erg dat daar nog wat tijd over heen gaat. Sterker nog: dat geeft mij de gelegenheid om ook zelf een beeld te vormen van hoe de WMO is ontvangen in Barneveld. Ik wil graag zelf zien en horen wat de effecten zijn van deze nieuwe wet. Dat is dan wellicht minder statistisch verantwoord, maar dat geeft het bij mij wel een gezicht.

Heeft u een mening over de WMO? Laat het mij weten! U kunt mij mailen via h.schuring@barneveld.nl of bellen via 0342 408692.

Dinsdag 15 april - Op de hei

Voor de bank ben ik vandaag en morgen op de hei. De twee stafafdelingen van de eenheid waar ik werk, zijn samengevoegd en nu gaan we praten over hoe we samen tot de beste resultaten kunnen komen. Even geen tijd voor politiek dus.... En ook niet voor de thema-avond van Pro98 over het milieu. Dat is jammer, want daar was ik graag naar toe gegaan.

Maandag 14 april - Doortrekking van de A30

Mijn mailbox stond vandaag een behoorlijke tijd te rammelen; er kwam een mailtje van 15 Mb binnen. Het betrof het beloofde rapport over de doortrekking van de A30, waar het college graag het nodige lobbywerk voor wil gaan verrichten. Wij hebben, toen dat in de kadernota bleek te staan, gevraagd om een debat over de doortrekking van de A30. We willen graag als raad inhoudelijk over de voor- en nadelen van de doortrekking praten.

Het valt me op dat in het rapport tot twee keer toe wordt gerefereerd aan de strategische visie, Daar zou het standpunt over de doortrekking van de A30 duidelijk in verwoord staan. Het komt op mij een beetje raar over; het lijkt nu alsof het college wil zeggen: jullie hebben met deze nota ingestemd en dus moeten jullie ook voor de doortrekking van de A30 zijn, immers: in elk van de drie geschetste scenario's ‘wordt uitgegaan van het doortrekken van de A30 als een autonome ontwikkeling'.

Nou, dat is dan einde discussie, hè? Ik ben blij dat Frits Appelman bij de behandeling van het discussie stuk Strategische Visie klip en klaar heeft aangegeven waarmee wij hebben ingestemd. Een citaat uit zijn bijdrage: ‘Wat ons betreft kunt u als college wel verder gaan. Maar wij beschouwen dit voorkeursmodel als een eerste aanzet en voelen ons -gelet op de voorbereiding- niet gebonden aan allerlei elementen uit dit model.'

Voor ons ligt de discussie nog helemaal open. Wij willen een goede afweging van belangen. De kwetsbare natuur die door de doortrekking moet verdwijnen (het collegestuk rept daar met een zinnetje over...) en hebben we wel gedacht aan alternatieven, zoals Openbaar Vervoer en verbreding van bestaande snelwegen?

We gaan er op 22 april over praten in de commissie Bestuur. Als u een mening heeft over de doortrekking van de A30, laat het ons dan weten (mail: h.schuring@barneveld.nl). We laten ons graag voeden met goede argumenten, zowel pro als contra!

Zondag 13 april - Dagje Alblasserwaard

De dag begint vandaag vroeg. Mijn zwager wordt bevestigd als ouderling-kerkrentmeester in het mooie doch vlakke Giessenburg, dus ging de wekker een uurtje vroeger...

Het was een prachtige dienst, waarbij de tekst uit Mattheus 22 ‘Geef dan wat van de keizer is aan de keizer, en geef aan God wat God toebehoort' centraal stond. Ik vond de lijn die de predikant trok treffend. Jezus zei: geef het geld, waarop de afbeelding van de keizer stond, aan de keizer, maar geef God wat God toebehoort, waar Zijn afbeelding op staat. Dat zijn wij, dat zijn alle mensen. Maak er werk van dat alle mensen weer aan God gaan toebehoren. Een prachtige opdracht, niet alleen voor ouderlingen, maar voor ons allemaal!

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats hieronder uw bericht of stuur een mail naar h.schuring@barneveld.nl

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2008 > april