Bijdrage ChristenUnie Startnotitie Klimaat en milieubeleidsplan.

milieu_kopdinsdag 08 april 2008 22:02

In het kader van het opstellen van een klimaatbeleidsplan heeft de christenunie met onderstaande bijdrage gepleit voor minimaal de ambitie ´niveau plus´. Deze ambitie is goed voor Barneveld.

Sinds de club van Rome in de jaren 70 ons wakker schudde met vragen over onze omgang met milieu, komt het onderwerp met regelmatige tussenpozen terug op de bestuurlijke agenda’s. Nu we op de hele wereld in een snel tempo werken aan het opmaken van onze fossiele energie bronnen, wordt het echt tijd om ons in de praktijk van ons energie gebruik te beraden op dat gebruik.

Klimaat en milieu, duurzame energieKan het niet efficiënter?
Moet het niet veel zuiniger?

Gunnen we onze kleinkinderen ook nog wat?

Of gaan zij de rekening onze energierekening betalen?

De ChristenUnie vindt dan ook, dat ambitie om goed en duurzaam met energie om te gaan regelmatig aangescherpt moet worden. Met onze bijdrage willen we laten merken dat we u verzekeren van een bestuurlijk draagvlak voor de keuzes die gemaakt moeten worden voor het niveau plus, zoals dit benoemd wordt in de SLK regeling.

Maar met deze ambitie blijven we een middenmoter gemeente. Door een middenmoter gemeente te blijven ontstaat er volgens ons te weinig dynamiek. Er echt voor gaan om zo snel mogelijk klimaat neutraal te zijn geeft veel meer uitstraling. Het lokt meer creativiteit van de omgeving uit. En als extra kun je daar ook meer subsidie bij krijgen. Van de gemeente Apeldoorn heb ik begrepen dat zij juist door de ambitie 2020 klimaatneutraal, meer Europese  en provinciale subsidie binnenhalen.

Aan de wethouder willen we vragen of u, bij het maken van het beleidsplan, ook wilt onderzoeken of we door een sterkere ambitie meer kunnen krijgen dan wat nu beoogt wordt? We willen het college vragen om zich ervoor in te zetten dat het beleid op het gemeenthuis veranderd van een meer milieu controlerende instantie naar een gemeente die aanzet tot creatief klimaat en milieubeheer op alle terreinen?

Dit creatieve mlilieu en klimaatbeheer staan we voor in het  besef dat we deze aarde van God niet hebben gekregen om er zoveel mogelijk uit te halen, maar dat we de aarde zorgvuldig en duurzaam moeten beheren.

Henry Buitenhuis

Archief > 2008 > april