Raadhuisplein 2 - week 15

maandag 14 april 2008 23:21

Maandag 7 april
Vandaag heb ik een dagje vrij genomen. Dat was geen overbodige luxe na de afgelopen drukke weken. Ik ben naar het Sanidome in Nijmegen geweest. Op je rug ronddrijven in een zoutwater zwembad. Dat ontspant absoluut! Een dubbel gevoel hou je trouwens wel als je lekker rondzwemt in een warm buitenbad waar de stoom vanaf komt. (hoezo milieuverantwoord?)

Het voordeel van een maandag vrij is dat je je op zondagavond veel meer ontspannen voelt. Een nadeel is dat je op je vrije dag al rondzwemmend ongemerkt denkt aan je B&W stukken waar je het de volgende dag over gaat hebben.
En toch was het fijn om even te ontspannen.

Dinsdag 8 april
Tot mijn teleurstelling hebben betrokken omwonenden bij de rechtbank bezwaar aangetekend tegen de komst van de skate-voorzieningen bij de Woudseweg. Er is tijdens de afgeronde RO-procedure geprobeerd zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van de omwonenden, ook in de indeling en opstelling van de voorzieningen.

De skaters wachten al weer meer dan een jaar op een skate-mogelijkheid. Uit pure nood zie ik ze tegenwoordig wel eens op de "trappen" rondom het oude raadhuis hun skate-capriolen uitvoeren.

Natuurlijk weet ik dat het van de omwonenden het goede recht is om een beroep te doen op de rechtbank ten einde hun belangen zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen.

Mij bekruipt echter tegelijkertijd wel de vraag of er nog iemand is die beseft dat skaters ook Barneveldse burgers zijn aan wie aandacht en mogelijkheden geboden moeten worden. Het gemeentebestuur is er ook voor hen.

Woensdag 9 april
Vanavond was er een korte informatiebijeenkomst belegd voor een aantal bewoners van de wijk Oldebarneveld. Eén van hen had mij ooit gevraagd om het pannaveldje te verplaatsen. Inmiddels was er een alternatieve opstelling op het betreffende plantsoen getekend. De aanwonenden mochten nu zeggen wat ze van deze nieuwe opzet vonden.

Dan komt naar voren dat de meesten het pannaveldje het liefst helemaal op deze locatie zien verdwijnen. De reden is dan vooral dat er weleens overlast uit voortkomt en dat hun eigen kinderen er geen gebruik van maken.

Mensen die in het comité Oldebarneveld in beweging zitting hebben, geven blijk van een wijdere blik. Een blik voor de hele wijk en niet voor één straat in het bijzonder. Zij hebben zelfs inbreng gehad in het bepalen van de ligging van het pannaveldje.

Wat is dan wijsheid? Is het verkeerd om voor je eigen belangen op te komen? Ik denk het niet. Van wie mag er verwacht worden dat ze oog hebben voor de hele wijk? En hoe weegt een wethouder e.e.a. af?

We hebben afgesproken dat de gemeente zich opnieuw over het probleem gaat buigen, samen met het comité, de wijkagent enz. Voor de zomer praten we weer met elkaar. Ik wil graag naar de burgers luisteren, hun inbreng serieus nemen. Maar of iedereen aan het eind van het proces tevreden is, weet ik niet. Misschien is dat ook wel te hoog gegrepen voor mij.

Donderdag 10 april
Vandaag ben ik met een aantal collega CU-wethouders naar Den Haag getogen. Nee niet om te demonstreren, maar om bij de CU-Tweede Kamer fractie een aantal kwesties onder de aandacht te brengen.

Een bijzondere plek, dat Binnenhof in Den Haag. Veel dure dienstauto's voor de verschillende ingangen. Veel politie. En uitgebreide controle bij het naar binnengaan.

Maar uiteindelijk zaten we in de Joop den Uil zaal en konden we met "onze" parlementariërs van gedachten wisselen.

U wilt nu ook weten wat ik bij hen onder de aandacht heb gebracht. Twee punten wil ik u wel noemen.

• de aanhoudende zorg over de ontbrekende financiën voor het ambulance netwerk. De aanrijtijden van de ambulances zijn in o.a. Barneveld nog steeds te hoog. En ook al steekt de provincie er extra geld in (waartoe ze wettelijk niet verplicht zijn! en gaan er nu ook motorambulances ingezet worden). De minister van Binnenlandse Zaken is er volop mee bezig. Een oplossing is er nog niet op korte termijn. En dat terwijl het over mensenlevens gaat.
  • de toenemende zorg m.b.t. het peuterspeelzaalwerk. Het aantal kinderen dat naar de peuterspeelzaal gaat is dalende. En dat komt door de ongelijke bekostiging van peuterspeelzalen en kinderopvang. En waarom dat zo zorgelijk is? Omdat er alleen via de peuterspeelzalen de mogelijkheid bestaat voor voorschoolse educatie. Dat wil zeggen dat de overheid alleen via het peuterspeelzaal werk kinderen al voordat ze naar school kan laten begeleiden in het wegwerken van de taalachterstand. Als er pas op de basisschool begonnen wordt aan het wegwerken van de achterstand is de kans heel klein dat die achterstand ooit nog wordt ingelopen. De peuterzaal is dus een gemiste kans.

De wetgeving voor de gelijkschakeling in financiering van de peuterspeelzalen t.o.v. kinderopvang is uitgesteld en zal nog meerdere jaren op zich laten wachten. Voor mij is dat onbegrijpelijk.

Voor mij ook reden om eens diep te gaan nadenken over eventuele gemeentelijke initiatieven om dit probleem dan maar lokaal aan te pakken. Ook de CU-fractie krijgt zo'n wetgevingstraject net versneld.

Eerlijk gezegd ga je na afloop met een onvoldaan gevoel naar huis. Je dacht in Den Haag antwoord te vinden op je (plaatselijke) problemen. Ondertussen neem je ze vrijwel allemaal weer mee naar huis.

Vrijdag 11 april
Gisteren was het de leerplichtdag. Dat klinkt niet vrolijk! Plicht is moeten. En alles wat moet is niet leuk. Controle op langdurig spijbelen (onwettig schoolverzuim heet dat). In de krant stond dat veel scholen er maar mondjesmaat voor inspannen om het terug te dringen.

Dat kan ik van de Barneveldse scholen niet zeggen. En ook niet van onze leerplichtambtenaren. Wel vraag ik me soms af wat de rol is van de ouders. Weet u dat er dit jaar meerdere porcessen verbaal zijn opgemaakt tegen ouders die -om de files voor te zijn- vroegtijdig naar de wintersport waren vertrokken? Wat is in vredesnaam in zo'n situatie het signaal naar de kinderen? Hoe was het ook al weer? Kinderen hebben volgens deskundigen een gebrek aan goede voorbeelden!

Maar goed. Ik heb een persoonlijke brief laten sturen naar alle 16 en 17-jarigen om hen op het hart te drukken dat ze er echt alles aan moeten doen om voldoende diploma's te halen (in vakjargon heet dat: voldoende gekwalificeerd te zijn). Daar heb je je hele leven gemak van. Nu weet ik wel dat je van een brief van een wethouder echt geen wonderen hoeft te verwachten. Maar het is hopelijk wel aanleiding voor een gesprekje met de ouders en een klein duwtje in de rug.

Extra aandacht ga ik samen met Ede, Wageningen, Scherpenzeel en Nijkerk besteden aan de uitval op de ROC's, die is ons nog veel te hoog.

U wilt reageren? Van harte welkom! Plaats hieronder uw reactie of stuur een bericht naar l.verweij@barneveld.nl

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Archief > 2008 > april