Barneveld vandaag: Meerwaarde komt tekort

maandag 28 april 2008 20:19

"Voor het normbedrag kan de nieuwe school niet gebouwd worden." Dat stelt Henk van Diermen van De Meerwaarde.

"Als het daarvan moet, geven we de opdracht terug", zegt de directeur van de gefuseerde Christiaan Huygensschool en Groen van Prinsterercollege. Enkele weken geleden heeft hij wethouder Leen Verweij ervan op de hoogte gebracht, dat het in de intentie-overeenkomst met de gemeente bedoelde gebouw duurder uitvalt dan de geplande 17 miljoen plus eigen inbreng vanuit bedrijven en schoolbestuur. "We hebben dat volgens de afspraken zo tijdig mogelijk gedaan, nog in de allereerste ontwerpfase", aldus Van Diermen.

Over de
grootte van de te verwachten overschrijding wil hij in dit stadium nog niets zeggen, maar hij verwijst naar de wijkschool in De Burgt. Die wordt na veel gepuzzel grofweg een derde duurder. Ook De Meerwaarde, die zelf als 'bouwheer' optreedt, heeft inmiddels de markt verkend en stuit op fors gestegen bouwkosten. "Voor het bedrag dat nu in de gemeentelijke begroting staat, is geen doelmatig onderwijsgebouw neer te zetten", aldus Van Diermen.

Hij had dan ook
gehoopt, dat de kwestie vorige week in de raadscommissie Samenleving behandeld had kunnen worden. Volgende maand stelt de Raad de meerjarenbegroting voor de komende vier jaar vast en daarin staat slechts het bedrag volgens de normberekening. Hij vindt het jammer, dat Verweij het bij een mededeling liet. Van Dierman had liever een debat en een politieke uitspraak gezien, hij had de avond in zijn agenda ervoor vrij gehouden.

Er tekent zich een kip-ei-kwestie af, want het colle
ge van B en W zou eerst preciezere plannen willen zien om de overschrijding te kunnen beoordelen. Helemaal onvoorbereid is de gemeente overigens niet. Het college zag de bui vorig jaar al hangen en in de meerjarenbegroting staat dus al een bedraggereserveerd voor stijgende bouwkosten in het algemeen, waaronder de nieuwe school aan de Hessenweg.

Bron: Barneveld vandaag

Archief > 2008 > april