Aantal keer gelezen

BK: Wethouder benoemt leden WMO-raad

ramen wassen2woensdag 25 april 2007 16:09

Wethouder Leen Verweij heeft dinsdagmiddag officieel de leden en plaatsvervangende leden van de WMO-raad benoemd. Deze raad gaat de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders gevraagd én ongevraagd adviseren over zaken die te maken hebben met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).

De plechtigheid had plaats in het oude raadhuis in Barneveld, in aanwezigheid van enkele raadsleden van Pro’98 en SGP. In de WMO-raad zitten vertegenwoordigers van verschillende doelgroepen van de WMO. Ze zijn geselecteerd naar aanleiding van reacties op een advertentie.

Het gaat om belangenbehartigers voor mantelzorgers, vrijwilligers, sociale minima, ouderen, mensen met een lichamelijke of chronische ziekte, gehandicapten, psychisch zieken, cliëntenraden van woon- en zorgcentra, wijkplatforms en kerkelijke organisaties.

Doel van de WMO is dat alle mensen aan alle onderdelen van de samenleving kunnen deelnemen en daarbij al dan niet geholpen worden door vrienden, familie of bekenden. Het gaat om het stimuleren van onderlinge betrokkenheid tussen mensen.

,,Dit is één van de historische stappen in de geschiedenis van de WMO’’, sprak Verweij tot de WMO-raadsleden. ,,Een stap die niet zonder enige voorbereiding tot stand is gekomen’’, voegde hij eraan toe.

De wethouder benadrukte dat de WMO-raad in zijn huidige vorm nog niet ‘uitontwikkeld’ is. ,,Dit is geen eindvorm. Ik ben wel blij dat het een breed samengestelde raad van mensen is.’’

Volgens Verweij staat de WMO ,,volop in de belangstelling’’ bij de lokale politiek en zullen door de raad uitgebrachte adviezen goed worden bestudeerd. ,,Als college en raad willen we er veel aan hebben.’’

WMO-raadvoorzitter Marien Guijt kreeg vervolgens het woord. ,,Een goede start is essentieel, de WMO-raad kan vandaag beginnen’’, sprak Guijt, die aangaf kritisch van start te willen gaan. De voorzitter zei te verwachten dat de gemeenteraad - zoals die dat eerder al toezegde in een notitie - de WMO-raad altijd van alle benodigde stukken zal voorzien. ,,We hopen op een constructieve en opbouwende wijze adviezen uit te brengen.’’

Verweij ging daarna over tot de officiële benoeming door de leden de hand te drukken en te feliciteren. Na het maken van een foto en korte pauze kon de WMO-raad vervolgens achter gesloten deuren aan de eerste vergadering beginnen.

Bron: Barneveldse krant

Reacties op 'BK: Wethouder benoemt leden WMO-raad'