BK: Keetjongeren in schietkelder

Keetdonderdag 05 april 2007 07:30

In het dorpshuis van Kootwijkerbroek kwamen woensdagavond zo’n 35 jongeren voor het eerst bij elkaar in hun nieuwe jeugdhonk. Ze zijn nagenoeg allemaal afkomstig van de voormalige keet ‘De Veluwe’, die werd gesloten nadat enkele bezoekers overlast veroorzaakten. Samen met jongerenwerker Jos Oosterbaan werd een nieuwe verzamelplek gevonden in de schietkelder onder het dorpshuis.

Een kleine ruimte in de schietkelder is gezellig ingericht met een barretje, tv, geluidsinstallatie, sfeerverlichting en versieringen. De jongeren variëren in leeftijd van vijftien tot negentien jaar. Het jeugdhonk is tweemaal per week geopend: woensdagavond van 19.00 uur tot 22.00 uur en vrijdagavond tot middernacht. Voor de jongeren onder de zestien jaar is er geen bier, maar frisdrank. De jeugd mag gebruik maken van het dorpshuis onder de voorwaarde dat ze geen overlast veroorzaken bij andere verenigingen en zich netjes gedragen.

Remco van Essen, Edwin Jongeneel en Harry Lagewey, alledrie rond de zestien jaar, leunen tegen een hangtafel en genieten van een biertje. Ietwat onwennig kijken ze om zich heen, maar al snel voelen ze zich op hun gemak.

,,Toppertje!”, roept Harry op de vraag wat ze van het nieuwe honk vinden. ,,We hebben nu een mooie plek om bij elkaar te komen en er hangt een gezellig sfeertje”, meent Edwin. Remco is vooral goed te spreken over de geluidsinstallatie. ,,Twee dagen in de week bij elkaar komen is prima. Als je dat dagelijks doet, gaat het vervelen”, voegt hij eraan toe.

Wethouder Leen Verweij maakte gisteravond kennis met de jongeren. ,,Het is hier gezellig, maar wel een aardig volle bak.’’ De wethouder pleit voor meer activiteiten, georganiseerd door de jongeren zelf. ,,Bijvoorbeeld een avondje een gymzaal afhuren en volleybal spelen of iets anders sportiefs. Zo ontstaat een band door activiteiten en voorkom je dat het alleen draait om drinken.’’

Voorzitter Ed Flos van de Vereniging Dorpshuis is positief over de nieuwe verzamelplek. ,,De jongelui moeten ergens onderdak hebben. Ik ben er niet bang voor dat ze zich niet aan de regels houden. Het probleem is dat we weinig ruimte hebben. Als het nieuwe Kulturhus er staat, hopen we de jongeren meer plek te kunnen bieden.”

Jongerenwerker Jos Oosterbaan is niet bang voor overlast. ,,Ik heb heel veel vertrouwen in de twee leiders van de groep: Gerard van Essen en Erwin van Harten. De beheerder houdt toezicht en ik kom ook regelmatig langs. Ik hoop dat de jongeren uitstapjes en andere activiteiten gaan organiseren en dat ze volgend jaar een doorstart maken in het Kulturhus.”

Beheerder Kees van Wolfswinkel reageert laconiek: ,,We zien wel hoe het gaat. Als er geluidsoverlast komt, dan waarschuw ik ze. Als het bevalt en ze luisteren naar me, dan komt het wel goed.”

Reacties op 'BK: Keetjongeren in schietkelder'