Tjitske Kuiper: Cultuur en historie mogen geld kosten, maar er zijn grenzen

Museum Naïrac 1donderdag 12 april 2007 10:17

In de wekelijkse rubriek 'voor de (d)raad ermee' in Barneveld Vandaag, was het op woensdag 11 april de beurt aan Tjitske Kuiper. Tjitske gaat in haar bijdrage in op het Centrumplan Barneveld, waarover recentelijk is gesproken in de gemeenteraad, en de plek van museum Naïrac in dat centrumplan.

Door Tjitske Kuiper

Hier achter mij ziet u een van de succesvolle musea van onze gemeente (red: op de foto in de krant staat Tjitske voor het Pluimveemuseum). Zowel het pluimveemuseum als het speelgoedmuseum is in staat om op eigen kracht voldoende bezoekers te krijgen en financieel gezond te zijn.

Ons ‘eigen’ Nairac museum trekt ook wel bezoekers, maar niet genoeg om op eigen benen te staan. In veel gemeenten moet er subsidie toegevoegd worden om dergelijk plaatselijke musea te laten bestaan. Onderhoud van onze eigen historie mag ook best wat kosten natuurlijk. Daarvoor zijn cultuur, historie en kunst belangrijk genoeg. Dit kan echter vaak ook met particulier geld, zoals in de oude school in Stroe.

De discussie over de subsidiestroom is actueel geworden nu sommige politieke partijen het museum willen uitbreiden met het gebruik van het pand van de oude bibliotheek. Dat klinkt natuurlijk sympathiek, maar de praktijk zal zijn dat dit museum ons meer geld gaat kosten. En ‘de oude bibliotheek’ kan misschien juist mooi wat geld in het laadje brengen voor de bekostiging van het centrumplan. Zeker nu de plannen aan de Kapteijnstraat minder massaal uitpakken op verzoek van de omwonenden. Daar hebben we nu zeker een veer gelaten. Dus een meer zakelijke aanpak als gemeente is hard nodig.

Tenslotte is 3 ton subsidie per jaar voor een museum heel veel geld. Hier gaat meer geld heen dan naar alle dorpshuizen in onze gemeente. Ook het onderhoud van een van onze buitenbaden kost minder. Dat is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken, maar het helpt wel om je te realiseren waar je dit geld ook aan zou kunnen besteden.

Het centrumplan vordert gestaag en er is al veel moois gebeurd. Dat dit werkt zie je aan de nieuwe ondernemers aan Het Dijkje. Investeringen van gemeentezijde zijn dus een goede stimulans voor investeringen van ondernemers. Men spreekt hiermee uit dat men vertrouwen heeft in de ontwikkelingen. En dat is goed voor de werkgelegenheid.
Als gemeente moeten we in dit volgende stadium geld gaan verdienen met verschillende bouwplannen en zullen we dus financieel goed moeten opletten en het geld niet zomaar uit de plaatselijke schatkist laten rollen.

Reacties op 'Tjitske Kuiper: Cultuur en historie mogen geld kosten, maar er zijn grenzen'