‘Miljoenen nodig voor scholen’

samen_zorgen800.jpgwoensdag 20 juni 2007 10:22

De gemeente Barneveld moet tot en met 2026 circa 23.7 miljoen euro investeren in de nieuwbouw en uitbreiding van basisscholen. Hier kan nog eens een bedrag van ruim 13 miljoen voor renovatie van bestaande gebouwen bovenop komen.

Dat blijkt uit een inventarisatie van de huisvestingssituatie van basisscholen in de gemeente Barneveld, die adviesbureau ICS Adviseurs in opdracht van de gemeente heeft uitgevoerd. In het zogeheten Masterplan Primair Onderwijs staat voor iedere school beschreven of de komende jaren uitbreiding of verhuizing noodzakelijk is. Het adviesbureau heeft gebruik gemaakt van prognoses van de leerlingengroei.

De miljoenenbedragen hebben wethouder Leen Verweij niet verrast. ,,Bepaalde projecten zoals de nieuwe scholen in De Burgt, de nieuwbouw van de Vogelhorst en de herhuisvesting van de Antoniusschool kosten nu éénmaal veel geld. Dit is dus niet helemaal een verrassing.’’

Volgens de wethouder is de situatie best ingewikkeld. ,,Als één school klaar is, kan de carrousel gaan draaien, doordat andere scholen gebruik kunnen maken van de lokalen die leegkomen. Ik ben blij dat we nu een totaalbeeld hebben.’’ In geval van tijdelijke uitbreiding (4 tot 15 jaar) wordt namelijk eerst gekeken of lokalen die elders leegstaan kunnen worden gebruikt. Daarna komt de plaatsing van noodlokalen aan de orde.

Schoolwoningen zijn mogelijk ook een alternatief. ,,Dit zijn gebouwen die in eerste instantie als school kunnen worden gebruikt, maar bij leegstand met geringe inspanning tot appartementen verbouwd kunnen worden’’, legt gemeentewoordvoerder Bertil Rebel uit.

Als een gebouw ouder is dan veertig jaar kijkt de gemeente Barneveld of renovatie of nieuwbouw noodzakelijk is.

Voor de Antoniusschool is nieuwbouw niet aan de orde. De school, gevestigd in een gemeentelijk monument aan de Achterdorpstraat in Barneveld, verhuist in 2010 waarschijnlijk naar het gebouw van ‘t Valkhof, die naar nieuwbouwwijk De Burgt verkast.

Volgens Peter de Bruijn, directeur van de Antoniusschool, is echter nog niets zeker. ,,We willen verhuizen, maar dan moeten we er wel op vooruit gaan. De lokalen van ‘t Valkhof en de Prins Willem Alexanderschool (PWA) zitten nu kriskras door elkaar, maar wij willen een eigen vleugel. Verder moet de school worden opgeknapt en hebben we extra ruimtes nodig voor ons Jenaplan-onderwijs, waarin de zelfstandigheid van leerlingen centraal staat.’’ Volgens Rebel is nog niet bekend wat met het huidige pand van de Antoniusschool - in 1929 gebouwd - gaat gebeuren

Het Masterplan Primair Onderwijs is in samenspraak met de schoolbesturen opgesteld, geeft Verweij aan. ,,Hier hecht ik veel waarde aan, want op deze manier hebben de plannen breed draagvlak.’’

Het is overigens niet zeker dat alle plannen in het plan worden uitgevoerd. ,,De plannen die voor de komende drie jaar op de begroting staan, gaan in ieder geval door en verder moet de gemeenteraad jaarlijks een afweging maken.’’ Het Masterplan wordt om de twee jaar geactualiseerd.

Het Masterplan Primair Onderwijs is te downloaden van www.barneveld.nl. Het is te vinden via Dienstverlening - Thema’s - Onderwijs.

Bron: Barneveldse krant

Wethouder

Reacties op '‘Miljoenen nodig voor scholen’'

Archief > 2007 > juni