Barneveldse Krant: Pro en CU op de bres voor milieu

ENERGIEdinsdag 05 juni 2007 18:42

Pro’98 en ChristenUnie vragen nadrukkelijk om aandacht voor een steviger lokaal milieubeleid. De ChristenUnie wil vooral praten met de bevolking om bewustwording van ‘het klimaatprobleem’ te bevorderen. Pro’98 wil dat het college volop prioriteit geeft aan de uitvoering van het milieubeleidsplan 2004-2008 én een nieuw plan maakt voor 2009-2012.

Dat blijkt uit de reacties van de twee partijen op de Kadernota, waarin de hoofdpunten van het beleid voor de komende jaren staan. Over de nota wordt donderdag de hele dag gedebatteerd.

,,We krijgen komende jaren meer en meer met het klimaatprobleem te maken’’, schrijft fractievoorzitter Tjitske Kuiper van de ChristenUnie. ,,Dat vraagt om inzet op milieugebied. Iets waarbij de overheid samen met u aan de slag moet. We kunnen dat niet negeren. Het baart ons zorgen dat er steeds meer en grotere auto’s op de weg verschijnen, ook in onze gemeente.’’ Ze sluit daarbij aan bij de landelijke discussie over extra belasting voor ‘benzineslurpers’, sterk vervuilende, grote auto’s die steeds meer in opmars zijn.

Gaat Kuiper pleiten voor lokale maatregelen? ,,Nee, hoor. Wij gaan geen voorstellen in die richting doen’’, meldt ze desgevraagd. ,,We willen niet zoals in Nijmegen dit soort auto’s weren via een parkeerverbod. We werpen dit op om een stukje bewustwording teweeg te brengen, maar willen geen automobilisten pesten. We hebben inmiddels aardig wat reacties op dit onderwerp gehad. Het leeft zeker onder de bevolking. De reacties zijn heel divers. Mensen vinden het goed dat we erover beginnen, maar stellen dat het een ingewikkeld probleem is. Zo’n auto heeft ook te maken met status en comfort. Een ander zegt dat wij ons er niet mee moeten bemoeien en dat zijn SUV (Sports Utility Vehicle, een terreinwagen) geen benzineslurper is.’’

Kuiper wil de reacties verzamelen en in gesprek gaan met de inzenders. ,,Er was een vader bij die zei dat hij met zijn grote gezin gedwongen was een grotere auto te kopen, omdat kinderen verplicht in een stoeltje moeten. Maar moet dat dan een SUV zijn?, vraag ik mij dan af. Er zijn ook ouders die kinderen met zo’n wagen naar school brengen, dit in tegenstelling tot landen waar schoolbussen rijden... Klimaat is iets waar we allemaal mee te maken hebben. In de Kadernota vind ik veel terug over bereikbaar zijn en het verbeteren van infrastructuur, maar daar is ook een andere kant aan. De milieukant moeten we niet vergeten. Zonder dat wij nu gelijk een plan hebben om te zeggen hoe het wel moet.’’

Pro’98 stelt dat het lijkt alsof de milieudiscussie Barneveld voorbij gaat. ,,We zien nog maar weinig ambitie op het gebied van milieu en klimaat bij deze coalitie’’, schrijft fractievoorzitter Monique Rosbergen. Pro’98 heeft concrete ideeën over hoe het beter kan. ,,De gemeente kan zelf een voorbeeld stellen bij het aanschaffen van onder meer nieuwe wagens. Zowel de prijs als een lage milieubelasting zouden een afweging bij aanschaf moeten zijn.’’

De partij komt donderdag met twee voorstellen. Rosbergen: ,,Met het klimaatbeleidsplan 2004-2008 is niets gedaan. We gaan het college vragen zoveel geld vrij te maken dat alle doelstellingen kunnen worden gehaald. Verder lezen we dat het college misschien een nieuw milieubeleidsplan wil opstellen voor 2009-2012, maar dat dit afhangt van de vraag of er subsidies komen. Wij vinden dat zo’n voornemen niet afhankelijk mag zijn van subsidies, maar dat de gemeente er zelf geld voor vrijmaakt. Zo belangrijk moeten wij milieubeleid vinden.’’