WisselBlog week 25 - Heimen Schuring

maandag 18 juni 2007 21:54

Zaterdag 23 juni – De Trein
Vanmorgen zijn we als gezin naar de markt- en veilingdag voor Malawi geweest, georganiseerd door de Rehobothschool uit Kootwijkerbroek. We hadden daar als fractie een uitnodiging voor gehad en ons beleid is zo veel als mogelijk op alle uitnodigingen in te gaan. Bovendien was het een leuk uitje voor de kids, dus da’s dan twee vliegen in een klap.

Op de terugweg (de markt was op het terrein van Infor) kwamen we langs het veelbesproken kunstwerk ‘De Trein’. Ik ga hier niet nog een duit in het zakje doen (vierentachtig duizend euro-duiten lijkt me al meer dan genoeg). Wel viel me op dat er steeds meer kreten op het kunstwerk verschijnen. Een nieuwe kreet was ‘gaf dit geld aan de jeugd’. Nu geeft deze kreet er blijk van dat we inderdaad wat meer in taalonderwijs moeten investeren, maar verder vind ik het ook wel een goede gedachte. Misschien kunnen we het zelfs combineren: laat de jeugd een kunstwerk maken. Zou de jeugd met zo’n zelfde kunstwerk komen??

O ja: vrijdag de 29ste is de onthulling van het kunstwerk. Geen idee hoe je graffiti van roest afhaalt, maar dat moet nog wel even gebeuren. Naast de BI-fractie zal ook de ChristenUnie-fractie afwezig zijn. We hebben een netwerkbijeenkomst van de provinciale ChristenUnie, een middag en avond waarop je veel mede-ChristenUnie-raadsleden spreekt. Belangrijk dus. Zelfs belangrijker dan de onthulling van ‘De Trein’…

Vrijdag 22 juni – Permanente bewoning
Vandaag kreeg ik een mailtje van onze fractie in de Provinciale Staten. Zij hebben afgelopen woensdag de gedeputeerde Verdaas bevraagd over zijn uitlatingen over permanente bewoning van recreatiewoningen. Volgens deze nieuwe gedeputeerde moeten we de bewoning maar gaan gedogen, omdat het toch niet te handhaven is.

Een slecht idee. Vakantiehuisjes zijn er om vakantie in te vieren en niet om er het hele jaar in te wonen. Natuurlijk begrijp ik best dat er een gebrek aan huizen is en dat mensen graag in een bosrijke omgeving willen wonen. Maar het kan gewoon niet zo zijn dat je voor een paar ton een vrijstaande recreatiebungalow koopt en daar dan permanent kunt gaan wonen. Recreatiewoningen staan bovendien op plaatsen waar nooit vergunning was gegeven voor de bouw van een permanent te bewonen woonhuis.

Ik ben blij dat de gedeputeerde zijn excuses heeft aangeboden. Na de zomervakantie komt een inhoudelijk debat over de permanente bewoning van vakantiehuisjes, ik ben benieuwd wat er nog te zeggen is over dit onderwerp. Het zal toch niet zijn dat we dingen gaan toestaan omdat er niet te handhaven valt. Dat zou de wereld op z’n kop zijn…

Donderdag 21 juni – Muziekcentrum
Vandaag kregen we een memo van het college over de problemen rond het muziekcentrum. Vanwege het faillissement van de aannemer zal er opnieuw worden aanbesteed. Ditmaal kiest de gemeente wel voor Europese aanbesteding. Toen de ChristenUnie-fractie in november 2005 vroeg of er niet aanbesteed moest worden was het antwoord dat dit niet nodig was, omdat de gemeente niet de opdrachtgever is, maar de exploitatie BV (waarin de gemeente een minderheidsaandeel heeft). Nu blijkt dat, vanwege recente jurisprudentie, er toch aanbesteed moet worden en dat dit zelfs via de Europese aanbestedingsregels moet.

Ik ben benieuwd wat er uit de aanbesteding komt. Het kost in ieder geval een extra half jaar tijd. Nu zal ook blijken of de firma Boers inderdaad een heel voordelige aanbieding had (dat werd toen ook als argument gebruikt waarom een aanbesteding niet nodig was). Ik hoop dat Boers niet een superscherpe prijs heeft neergezet. Als dat wel zo is, dan zal het muziekcentrum flink meer geld gaan kosten. En daar zit niemand op te wachten!

Woensdag 20 juni – Permar
Vanavond alweer de derde vergaderavond op rij, ditmaal de commissie Samenleving. Een van de zaken die op de agenda stond, was het jaarplan van de Permar. De Permar heeft het moeilijk, zo bleek uit een toelichting van een vertegenwoordiger van de Permar. Door de aanbesteding van klussen wordt de winstgevendheid onder druk gezet. Winst die men nodig heeft om andere, minder rendabele, activiteiten te kunnen blijven aanbieden.

De Permar doet goed werk, daar heb ik met Leendert de Knegt (die in het bestuur zit) na afloop van de commissievergadering over doorgesproken. De mededeling vanuit Permar dat ze vanwege aanbestedingen hun marges zien teruglopen, zet ons wel aan het denken. Permar moet bij zichzelf te rade gaan, hoe het anders en beter kan. Daarnaast blijkt het integreren of reïntegreren van medewerkers van Permar erg tegen te vallen. Dat lukt per jaar maar voor een handje vol mensen. Ik heb Leendert de tip meegegeven dat Permar via de BIK eens met de ondernemers moet gaan praten. Op basis van contacten met bedrijven weet ik dat de Barneveldse ondernemers een sociaal hart hebben en best een of meerdere baantjes wil creëren voor mensen die voor een reguliere functie niet in aanmerking komen.

Dinsdag 19 juni – Vergadermarathon
Vanavond weer een heuse vergadermarathon, die begint om 18 uur met een vergadering van de werkgroep Budgetcyclus. Het is de laatste vergadering, omdat de werkgroep wordt samengevoegd met de auditcommissie. Dat is voor de meeste werkgroepleden (waaronder mijzelf) een verlichting van taken, omdat we in beide organen zitten. Tijdens de werkgroepvergadering evalueren we de kaderstellende raad van 7 juni jl. Een van mijn opmerkingen was dat we onvoldoende tijd hadden om de ideeën (of accenten zoals sommigen dat noemen) van andere partijen te bestuderen tijdens de kaderstellende raad. Volgend jaar kunnen we beter elke fractie een lijst met ideeen laten inleveren bij de griffier, die dat dan na een bepaalde sluitingstijd naar alle fracties kan toesturen. Wel een paar dagen voor de kaderstellende raad natuurlijk, zodoende hebben we genoeg tijd om elkaars ideeën te bekijken en er tijdens de raadsvergadering goed voorbereid op te kunnen reageren.

Om half acht volgt de commissie Bestuur. Na de behandeling van een goed rapport van de rekenkamercommissie, praten we over het vernieuwd vergaderen. Wij zijn als fractie voor het parallel-vergaderen, waarbij kleine fracties met fractievolgers mogen werken. Dit is het beste model voor de kleine fracties en niet model 1 (dat stond niet helemaal duidelijk in de Barneveldse Krant van woensdag). Bij model 1 (huidige vergadermodel, maar dan met strikte tijdsblokken) moeten de kleine fracties het alleen met de raadsleden doen.

De ChristenUnie vindt het belangrijk dat er mogelijkheden zijn voor fractievolgers, het ontlast de (kleine) fracties èn het is een goede manier om fractievolgers warm te laten lopen voor de raad. Letterlijk en figuurlijk…

Maandag 18 juni – Onderwijshuisvesting

Deze week is het weer commissieweek: op dinsdag, woensdag en donderdag vergaderen de raadscommissies Bestuur, Samenleving en Grondgebied. Om dit goed voor te bereiden hebben we dan op maandagavond altijd een fractievergadering.

Veel onderwijs op de raadsagenda. Vijf agendapunten. Er komen vergaderingen voor dat er helemaal niet over het onderwijs gesproken wordt. Het masterplan huisvesting Primair Onderwijs is een van die vijf onderwerpen, Een belangrijk onderwerp. Ik ben blij dat nu eindelijk eens inzichtelijk is wat er de komende jaren aan huisvestingsbehoeften zijn in het onderwijs. Daar heeft het aan ontbroken. Het is ook goed om te lezen dat de besturen van de scholen het eens zijn met het masterplan. Overleg met de onderwijsinstellingen, ook dat de laatste tijd een stuk beter geworden. Blij toe, onderwijs is een van onze speerpunten geweest waarmee wij de verkiezingen zijn ingegaan. Goed om te zien dat onze wethouder daar voortvarend mee aan de slag gaat!

Zondag 17 juni - Rust
Vorige week was ik voor de bank in Polen. Vrijdagavond om half twaalf was ik weer terug in het Barneveldse. Dan is zo’n rustdag een heerlijkheid! Even niets moeten en lekker uitrusten. Het is niet voor niks dat we vaak roepen dat Gods geboden heilzaam zijn voor de hele samenleving. Dat geldt dus zeker ook voor het gebod om op de zondag rust te houden. Iets om blij mee te zijn!

U wilt reageren? Van harte welkom! Stuur uw bericht naar h.schuring@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 25 - Heimen Schuring'

Archief > 2007 > juni