Barneveldse krant: ,,Schuldhulp is maatwerk’’

Geldmaandag 11 juni 2007 20:43

De wijze waarop de gemeente Barneveld omgaat met schuldhulpverlening is een voorbeeld voor andere kleine gemeenten. Dat zei staatssecretaris Ahmed Aboutaleb vanmorgen tijdens een werkbezoek aan Barneveld.

,,Opvallend vind ik dat de ambtenaren en de medewerkers van zorginstellingen, woningcorporatie en andere instanties elkaar bij voornaam kennen, zelfs elkaars telefoonnummer hebben”, zegt Aboutaleb. ,,En dat weet ik zeker, want ik heb het gecheckt”, grapt hij. ,,Dat is niet alleen erg goed, maar zelfs meer dan noodzakelijk, wil je mensen die diep in de schulden zitten adequaat kunnen helpen.”

De staatssecretaris van sociale zaken en werkgelegenheid sprak vanmorgen ook met drie Barnevelders met schuldhulp. ,,Het is duidelijk dat het niet altijd gaat om armoede. Heel vaak belanden mensen ook door omstandigheden in de schulden, zoals bijvoorbeeld bij een scheiding of een verkeerde investering. Daarom is het zo belangrijk dat gemeenten zelf schuldhulpverlening regelen en daarbij zoveel mogelijk maatwerk leveren door samen te werken met woningcorporatie, zorginstellingen en omliggende gemeenten. Je kunt als woningstichting een vrouw met twee kinderen op straat zetten als ze twee maanden de huur niet heeft betaalt, maar je kunt ook de gemeente en zorginstellingen op de hoogte stellen en de mensen op deze manier opvangen.”

Hoewel de staatssecretaris, zelf oud-wethouder van Amsterdam, lovend is over de Barneveldse aanpak, ziet hij deze werkwijze niet direct als exportproduct. ,,Natuurlijk is deze opzet een voorbeeld voor gemeenten, waar net als in Barneveld een goede sociale samenleving bestaat, maar in grote steden moet je toch anders te werk gaan. Daar kent lang niet iedereen elkaar.” Dat er komende jaren veel moet gebeuren om het groeiende aantal mensen met schulden tegemoet te komen, beaamt Aboutaleb. ,,Het is bizar dat in een rijk land als Nederland zoveel mensen in de geldproblemen zitten, dus dit onderwerp moet hoog op de politieke agenda staan. Het rijk trekt hier komende jaren dan ook veel geld voor uit, landelijk oplopend tot tachtig miljoen euro.” Barneveld ontvangt ongeveer 2,2 miljoen extra geld vanaf 2008.

De wachttijd voor schuldhulp in Barneveld, nu nog acht weken, vindt de staatssecretaris wel te lang. ,,Maar ik heb van wethouder Leen Verweij begrepen dat de gemeente er hard aan werkt om dit terug te brengen. Daarnaast valt me hier op dat de communicatie hier veel ‘via-via’ gaat. Mensen wijzen elkaar hier op de mogelijkheden binnen de schuldhulp.” Het idee om mensen met behulp van vrijwilligers nazorg te bieden ná een schuldsaneringstraject, zoals wethouder Verweij eerder in deze krant opperde, spreekt Aboutaleb zeer aan. ,,Dat is zeker nodig om ervoor te zorgen dat ze niet opnieuw in een gat vallen.” Leen Verweij is verheugd met de komst van de staatssecretaris. ,,Ik merk vooral dat hij niet zomaar een man uit Den Haag is die alles van een afstand bekijkt. Hij heeft letterlijk zelf ‘met zijn poten in de bagger gestaan’ en weet als geen ander hoe we dit probleem kunnen aanpakken, dat geeft mij vertrouwen.”

Bron Barneveldse krant

Werkbezoek