WisselBlog week 24 - Tjitske Kuiper

maandag 11 juni 2007 09:00

Zaterdag 16 juni - Moluks theaterstuk

Deze week werd in de Veluwehal een theaterstuk opgevoerd genaamd: ' Van steen naar hout. De Molukse wijk: cultureel erfgoed of integratieobstakel?.  Als fractie hebben we in onze agenda's gekeken in de hoop dat er nog een gelegenheid voor een van ons was om te gaan kijken naar dit stuk. Maar helaas. Er was alleen nog een gaatje op zaterdagavond en de kaarten voor die avons zijn al uitverkocht zag ik op de site waarnaar verwezen werd.

Het is jammer dat we ruim vantevoren geen uitnodiging hebben gehad want dan hadden we dit beslist ingepland in de agenda. Nu zie je zoiets min of meer toevallig in de krant en realiseren we ons dat het goed zou zijn om de beleving van de Molukse cultuur door de ogen van henzelf te beleven. Een gemiste kans dus...

Vrijdag 15 juni - werkbezoek Tweede Kamer

Vandaag hebben we ChristenUniekamerlid Esmee Wiegman op werkbezoek ontvangen. Samen met een beleidsmedewerker. Leen Verweij had hen uitgenodigd. Namens de fractie waren Jaap v.d.Top en ik mee. We zijn gestart met een bezoek aan de zorgboerderij Het Paradijs, daarna een bezoek aan het Kinderhospice De Glind en we hebben een pleeggezin bezocht in De Glind. Een vader en een moeder die met hart en ziel voor vier pleegkinderen zorgen ,naast de drie kinderen die ze zelf hebben. Met een lunch hebben we in De Oranjerie afgesloten. Esmee is een zeer betrokken kamerlid.  Het was dan ook erg nuttig om haar te laten bijpraten door de werkers in het veld. Ze stelt goede vragen en is erop gericht om voortdurend bij zichzelf na te gaan hoe ze met de geleverde informatie aan de slag kan. Elders op de site staan nog wat foto's om de sfeer te proeven. Heel nuttig zulke verbindingen naar Den Haag.

Donderdag 14 juni-regen

Ongelooflijk wat een water kan er in korte tijd vallen. De singels zijn zo vol dat de eenden zo'n beetje het trottoir op kunnen zwemmen. Ook verschillende straten staan blank volgens een van mijn kinderen die net een week een krantenbaantje heeft (vandaag is hij niet blij...)

Verder kon vanmiddag de vlag uit vanwege een positief examenresultaat van een van de huisgenoten hier.

Woensdag 13 juni - vrijwilligers.

Kijk, daar wordt een mens nou blij van. Een groep van 12 mensen die zich als buurtbemiddelaars in gaan zetten. Dat is bouwen aan sociale contacten. Ella Vogelaar kan in navolging van Aboutaleb ook gerust een kijkje komen nemen in onze gemeente. Ik hoop dat ze veel goed werk kunnen gaan doen. Dapper!

En waar ik nou even helemaal geen zin meer in heb is om bloeddonor te zijn. Voor vanavond had ik een oproep om te komen in Norschoten. Maar ik heb ze laten weten voorlopig geen bloed meer te geven in afwachting van betere berichten over de topsalarissen bij de Sanquin bloedbank. Laten ze maar eens even onrustig worden daar aan de top. Als er echt hoge nood ontstaat bellen ze mij maar weer op, maar ik wil even een signaal afgeven. Ik was niet de enige met deze reactie zo werd mij verteld.

Onderhand ga je denken dat er achter elke nare ziekte / collectebus (Hartstichting) een directie zit met topsalarissen. Hoe kan dat nou? Er wordt soms flink verdiend aan de narigheid van anderen. Over de ruggen van vele vrijwilligers. In dit geval van bloeddonoren en vrijwilligers van het rode kruis.

Dinsdag 12 juni- geschenken

Het afleggen van de eed in de Eerste Kamer gaat gepaard met de standaardtekst, waarin je onder andere verklaart dat je als volksvertegenwoordiger geen geschenken hebt aangenomen en zult aannemen in die positie. "Zo waarlijk helpe mij God almachtig", bekrachtigt dat vervolgens. (of de belofte).  Hierover werd in ons huis uiteraard gepraat. Roel moest de eed afleggen in Den Haag. Zelf heb ik die eed afgelegd bij de installatie als raadslid.

De afgelopen dagen werd er ook over het kunstwerk ' de roestige trein' gepraat. Onze jongste dochter van negen maakte in dit verband een mooie opmerking: "Als de provincie een geschenk geeft aan de gemeente zoals die trein, dan is dat toch eigenlijk ook niet goed?"  Dat mag je immers niet doen - een geschenk aannemen.

Verschil is dat dit geen persoonlijk geschenk is aan een wethouder of raadslid. Maar het geeft wel een zuivere gedachte aan dat geschenken invloed uitoefenen op de verhoudingen . Zo is het voor burgemeester en wethouders lastig om een (kunst) cadeau af te slaan vanwege de verhoudingen met de provincie. Je stoot dan ' de provincie' nogal voor het hoofd immers. Dat maakt een kritische opstelling over het kunstobject de trein nogal lastig.

Ik heb gisteren dan ook contact gezocht met onze Gelderse fractie. Martin Schuurman wil kijken of hij hier op terug kan komen in commissieverband. Hij kon zelf ook andere voorbeelden noemen van kunstuitingen in andere provincies die niet als geslaagd werden ervaren door velen. Die zogenaamde 1% regeling pakt dus wel vaker niet zo gunstig uit. Misschien moet de provincie maar van het automatisme af dan op dit punt.

Er komt ook nog een speciaal bushokje als onderdeel van het kunstproject van de provincie en dit wordt geplaatst in Garderen. Ik weet echter zo twee bushokjes te noemen waar de provincie eerst wel eens naar mag kijken;  een tegenover het nieuw te bouwen muziekcentrum staat een bushokje dat zo ongeveer elke twee weken van nieuw glas wordt voozien (kosten!) en een tussen Kootwijkerbroek en Stroe (aan de Oosterbrinkweg richting de Harskamperweg) die volgens mij van na de Eerste Wereldoorlog is en nooit enige vorm van onderhoud heeft gehad.

Maandag 11 juni- roestige kunst

Wat een ingezonden stukken over het nieuwste kunstwerk ' de roestbak'. Terecht zijn inwoners verontwaardigd. Zonde van het geld. En het schijnt dat er ook nog geregeld moet worden dat er stoom uit opstijgt. Voor wie zijn die kosten eigenlijk? Voor de gemeente of de provincie? Maar het wordt sowieso allemaal betaald met geld van de burgers. Dit soort kunst heeft helemaal geen draagvlak. Inderdaad Erik Roest; hoe wereldvreemd kun je zijn?

Ik ben van mening dat dit soort activiteiten de befaamde kloof tussen burgers en politiek in stand houdt/ groter maakt. En wij ons best maar doen als raadsleden om de voorzieningen op peil te houden/brengen. Dan zit je soms te zoeken om 15.000 Euro! En dit grapje kost al met al een veelvoud. In een woord: ZONDE.

Deze trein is wat mij betreft rijp voor een enkeltje Arnhem. En als ie niet zo duur was geweest had het een enkeltje milieustraat mogen zijn. Inderdaad; dan kreeg je er nog wat voor vanwege oud ijzer opbrengst....

Met het risico dat deze weblog nog een (bestuurlijke) narigheid gaat opleveren, kan ik het niet laten om onze inwoners ronduit gelijk te geven. Weg met dat ding. Besteed het geld aan nuttige zaken of bekostig het uit eigen zak...

Zondag 10 juni 2007- oase

Een heerlijke oase van rust in de laatste drukke weken voor de vakantieperiode. Een dag om even op adem te komen en waarop er niets hoeft.

U wilt reageren? Van harte welkom! Stuur uw reactie naar t.kuiper@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 24 - Tjitske Kuiper'

Archief > 2007 > juni