WisselBlog week 23 - Heimen Schuring

maandag 04 juni 2007 19:35

Zaterdag 9 juni – Heidag
Vandaag stond weer volop in het teken van de politiek. Bestuur, fractie en wethouder van ChristenUnie Barneveld trokken gebroederlijk (en gezusterlijk) de hei op. Nou ja, “hei”, het was in een van de prachtige bossen in de buurt. In een zaaltje op een camping hebben we samen nagedacht over hoe ons bestuursteam en ons fractieteam eruit zien, welke kwaliteiten de diverse teamleden hebben en hoe we het beste uit elkaar kunnen laten bovenkomen.

Opvallend was de diversiteit aan kwaliteiten die we in het bestuur en in de fractie hebben. Er zitten verschillende types in het bestuur en in de fractie. Die verschillen zijn niet erg, integendeel: het is juist goed dat er verschillen zijn. Helpende types, structurerende types, richtinggevende types en inspirerende types, we hebben ze alle vier nodig. En we hebben ze alle vier! Mooi om dat te zien. Leuk ook, om te zien dat mensen zichzelf en ook anderen herkennen in het profiel dat door de tests ontstaat.

Het was een leuke en inspirerende dag. Dat moeten we vaker doen!

Vrijdag 8 juni – The day after
De dag na een intensieve vergaderdag heeft altijd iets van een dip. Wekenlang werk je toe naar de kaderstellende raad, die is dan geweest en wat dan? Nou, gewoon werken dus. Gelukkig wel thuis, want volgende week zit ik voor de bank in Polen en dan zie ik vrouw en kinderen een aantal dagen niet. Dus is het wel leuk om samen koffie te drinken en een boterhammetje te eten.

De twee dagbladen (o nee: één dagblad en een vier-dagen-per-week krant) staan bol van de kaderstellende raad. Ook een foto van de klas van mijn dochter, die op bezoek was in de raadszaal. Kijk: dat vind ik nou leuk nieuws!

Donderdag 7 juni – Vergadermarathon
Zo, dat was een lange dag. Om 7 uur ’s ochtends begon die dag met een ontbijtvergadering van de stuurgroep GIDSnetwerk Barneveld. We zijn bezig met het oprichten van een GIDSnetwerk in Barneveld. Wat GIDSnetwerk wil? Kijk gerust op de site!

Na enig haastwerk toch nog op tijd in de raadszaal om 9:30, waar het vergaderfeest begon. Even na half zeven (’s avonds dus) waren we klaar. Het was een dag vol hoogtepunten. Ik vond de vergadersfeer prettig, er werd goed naar elkaar geluisterd en constructief gewerkt. Natuurlijk was ook de beëdiging van Henry Buitenhuis (let op de ‘y’!) een hoogtepunt. Onze fractie is weer compleet!

Een ander hoogtepunt was het bezoek van de klas van mijn dochter aan het raadhuis. Anne heeft vandaag haar spreekbeurt gehouden en die ging over politiek (de appel valt niet ver van de boom…). Wat is er nou leuker dan eerst je spreekbeurt te houden over politiek en daarna de gemeenteraad te bezoeken? Niks toch?

Ik mocht de vragen beantwoorden die de jongens en meisjes uit groep 6 van de PWA-school hadden. En dat waren er veel! Waarom praten die mensen door elkaar heen? Wat is een motie? Waarom zeggen die mensen steeds ‘voorzitter’? En nog veel meer vragen. Leuk dat de kinderen zo geïnteresseerd zijn! De PWA mag volgend jaar (of al eerder, tijdens de begrotingsraad op 1 november) best weer eens langskomen. We stomen de nieuwe generatie wel klaar hoor!

Woensdag 6 juni – Haringen happen
Vanmiddag was in Garderen de traditionele haringparty. Jaarlijks organiseren de BDU en Bilderberghotel Het Speulderbos een borrel, waar de plaatselijk politiek, het bedrijfsleven en diverse andere organisaties de Hollandse Nieuwe mogen proeven. Samen met bijna-raadslid Henry Buitenhuis (hij wordt morgen beëdigd) ben ik richting Garderen getogen om daar samen met velen een aantal harinkies te verorberen.

Natuurlijk doen we veel meer dan alleen haring eten. Het is een prima gelegenheid om in korte tijd heel veel mensen te spreken. Zo heb ik diverse mensen uit het bedrijfsleven gesproken, natuurlijk ook een aantal collega-raadsleden en burgemeester en wethouders. Tijdens de haringparty hou ik de fotografen nauwlettend in de gaten. Er worden veel foto’s gemaakt en ik vind het persoonlijk een heel idioot gezicht als een persoon (maakt niet uit wie) met de tong uit de mond een met uitjes besmeurde haring naar binnen laat glijden. Ik moet er dan ook niet aan denken dat ik op voorgenoemde wijze met een foto in de krant komt.

Ik ben benieuwd wie wel op de beschreven onvoordelige manier op de gevoelige plaat zijn gezet…

Dinsdag 5 juni – Klein historisch erfgoed
Vandaag in de krant een artikel over het klein historisch erfgoed. Dat dreigt namelijk te verdwijnen. Volgens het artikel zijn gemeenten vaak onbekend met de waarde van het klein historisch erfgoed. Als voorbeeld wordt genoemd een transformatorhuisje in Grijpskerk, waar in 1944 de gemeentelijke administratie werd verstopt om de NSB-burgemeester te dwarsbomen. Zomaar een oud en lelijk gebouwtje waar je geen waarde aan hecht. Als je de geschiedenis niet kent.

Hoeveel gebouwen staan er in Barneveld, waar we als Barnevelders (en als politiek) achteloos voorbij fietsen, zonder te weten welk verhaal er achter het gebouw zit? Moeten we ons niet meer bewust worden van de historie van Barneveld en het klein historisch erfgoed van Barneveld veiligstellen?

Als ik het artikel lees, denk ik aan de Markthal. Volgens afspraak wordt het gebouw gesloopt. En afspraak is afspraak. Maar is de Markthal niet typisch zo’n stuk historisch erfgoed van Barneveld?

Een andere vraag die bij me opkomt, is: moet een gebouw echt monumentaal zijn voordat het veilig is voor de slopershamer? Of bestaat er ook zoiets als modern historisch erfgoed? Feit is wel dat, als we elk gebouw van 50 jaar oud slopen, er nooit echte monumentale panden komen in onze dorpen. Iets om over na te denken.

Maandag 4 juni – Kaderstellende raad
Donderdag is het zover: de jaarlijkse kaderstellende raadsvergadering. Deze vergadering vergt veel voorbereiding. Er moeten diverse bijdragen worden geschreven, die in verschillende conceptversies langs de fractie gaan en er moeten moties en amendementen worden voorbereid. Al met al een hele klus. Vanavond is er een afstemmingsoverleg waarin de moties en amendementen worden besproken. Omdat ik behoorlijk verkouden ben, ga ik vanavond niet naar het overleg, Frits en Tjitske gaan. Ik ben benieuwd wat er vanavond uitkomt.

Zondag 3 juni 2007 – Sing-Inn
Omdat het de eerste zondag van de maand is, is er weer Sing-Inn in de Goede Herderkerk. Onze kinderen kijken echt uit naar dit samenzijn. Ze vinden het erg leuk om met zoveel kinderen mooie liederen te zingen. Het lijkt ook elke keer weer drukker te worden. Er is duidelijk behoefte aan de Sing-Inn. Het is een mooi middel om kinderen en ouderen die niet zo vaak in de kerk komen toch in aanraking te laten komen met het Evangelie, maar daarnaast is het ook een mooi stukje gemeente-zijn, waarin we als gemeente God groot kunnen maken.

Vanwege de vakantieperiode is er de komende twee maanden geen Sing-Inn, in september dus weer. Kom gerust eens kijken, check de website voor de details.

Wilt u reageren? Van harte welkom! Stuur uw bericht naar h.schuring@barneveld.nl

Reacties op 'WisselBlog week 23 - Heimen Schuring'

Archief > 2007 > juni