Algemene Beschouwingen bij de kadernota 2008 - 2011

Raadhuisdonderdag 07 juni 2007 11:52

Tijdens de kaderstellende raad gaat het natuurlijk met name over de kaders (doelen) voor de komende vier jaar. Aan het begin van de behandeling van de kaders spreken de politieke partijen hun algemene beschouwingen uit, waarin wordt verwoord hoe een partij kijkt naar de rol van de overheid en de doelen die de komende jaren gerealiseerd moeten worden. Namens de ChristenUnie sprak Tjitske Kuiper de algemene beschouwingen uit.

Onderstaand de uitgsproken tekst

Kijkt u wel eens op buienradar.nl, bv voordat u kunt besluiten of u met de fiets of met de auto naar het station zult gaan.Dan kan het volgende u overkomen; er zijn enkele wolken op de beelden te zien, maar ze zijn nog lekker ver weg. En die kleine vlekjes op de radar, ach de ervaring heeft u inmiddels geleerd dat daar geen druppel water uit komt. Daar moet je toch wolken voor hebben met een meer donkerblauwe kleur of met een rode tint in het midden.
Vol goede moed en klimaatbewust stapt u op de fiets. U voelt het al aankomen. Het gaat regenen.
Om even in de vergelijking te blijven hangen; je kunt als raad en college menen dat er geen wolkje aan de lucht is en toch nat worden. Maar de interpretatie van de feiten zal verschillen naarmate iemand de neiging heeft om de zaken van de zonnige of de sombere kant te bekijken. De vraag is dan ook of de ons gepresenteerde stukken zijn geïnterpreteerd door een optimistisch college of een somberend gezelschap. Onze indruk is het eerste. Is dat fout? Nee, zeker niet! Wij zijn van mening dat optimisme in het openbaar bestuur een noodzakelijke voorwaarde is om goed te kunnen besturen. Maar dat dient dan wel gepaard te gaan met realisme en nuchterheid! Ook daar waar het gaat om inschatten van risico’s en kansen.

Met deze insteek hebben we de Aanbiedingsbrief gelezen, die afsluit met de gevraagde besluitvorming. De opzet is helder en inzichtgevend volgens onze fractie. Het blijft lastig om de mogelijke verlaging van de algemene uitkering van het Rijk goed op te vangen. De bedragen zijn groot en dus ook de eventuele doorwerking in onze lokale plannen. Dat moet enige voorzichtigheid tot gevolg hebben in onze financiële opzet voor de komende jaren. Niet ‘omdat we de bui al zien hangen’, maar op grond van realisme en nuchterheid. Laten we ons als gemeente niet te snel rijk rekenen. U reikt in deze kadernota terecht nog geen nieuwe beleidstoevoegingen aan , maar geeft ons als raad vandaag de ruimte voor inbreng op dit punt.
In de begroting zou sprake zijn van een te realiseren ruimte van rond de 450.000 Euro.
Onze algehele indruk is dat de aansturing op het gebied van financiën goed is. Dat verdient wat ons betreft beslist een pluim.

Wij kunnen ons op hoofdlijnen vinden in de financiële kaders die u voorstelt. Op een punt willen we graag een aanscherping. Het laten vrijvallen van een deel van de rente op de algemene reserves ten behoeve van de exploitatie is op zich prima. De besteding van dat geld dient echter wel onder goedkeuring van de raad te gebeuren. (hiervoor dienen we samen met de SGP een motie in)

De prognose van de meerjarenbegroting ziet er zonniger uit dan de eerdere voorspellingen. Waar het voorheen een miezerig en druilerig beeld opleverde, is er nu zelfs hier en daar sprake van een opklaring. U stelt dan ook voor om de 3% OZB verhoging die eerder was gepland in 2008 door te schuiven naar 2009. Graag volgen wij dit voorstel. Tenslotte is in de uitvoeringssfeer nog niet alles zo ver gevorderd.

De inhoud van de programma’s geeft ons aanleiding tot een aantal opmerkingen;

In algemene zin is er sprake van veel daadkracht. Als gemeente zijn we in staat om een stevige speler te zijn in de vele vaak tegengestelde belangen. Dit vergt sturing en een duidelijke opvatting van de taak van de overheid. De overheid dient een schild voor de zwakke te zijn , recht en gerechtigheid te zoeken voor haar burgers en een duurzaam beheer van de schepping na te streven. De overheid dient mogelijkheden te creëren om het vervullen van maatschappelijke taken van haar burgers mogelijk te maken. Voorwaardenscheppend dus. Hierbij willen wij de verantwoordelijkheid van burgers zelf nadrukkelijk betrekken. De geboden van God zijn niet alleen heilzaam voor christenen, maar voor de hele samenleving. Tegelijkertijd kan dat niet met druk en dwang gepaard gaan, maar zal dit in wijsheid dienen te gebeuren , ook met inachtneming van een stuk vrijheid die ons allen zeer lief is. Openbaar bestuur moet ook de grenzen weten van haar invloedssfeer. Ik doel dan op de grens van openbaar belang en privé-terrein van inwoners.

Dit gezegd hebbende wil ik met u de stap maken naar concreet beleid.
Wat betekenen die woorden van de ChristenUnie nu voor de programma’s?

Programma 1 (Bestuur) Een landelijke trend is dat in de komende jaren veel oudere bekwame personeelsleden in korte tijd met pensioen (of varianten hierop) gaan. Het is dus zaak om een beleid te voeren waarbij zo nodig oudere werknemers langer vast gehouden kunnen worden, al was het maar om voor een goede overdracht van kennis en taken zorg te dragen. Daarnaast zal het al met al niet eenvoudig zijn om genoeg jong personeel aan te trekken. Als fractie denken wij dat het verstandig is om hier actief beleid op te maken dat ook is vastgelegd in een relevant document. Dit document moet als doel hebben om de kenniskwaliteit van de organisatie hoog te houden en om flexibel te kunnen besturen. Als raad willen we dit dan ook sturen met het aanreiken van een kader en op die manier ook volgen en controleren en zo nodig bijsturen.
MOTIE

In Programma 4 Lokale Economie wordt als doelstelling genoemd “doortrekking A30”. Dit is op z’n minst de derde keer dat dit kader opduikt in onze stukken. Maar nog steeds is hier geen fundamentele discussie over gevoerd. We dienen hierover samen met PRO98 een amendement in.

In Programma 7 Recreatie en Sport meldt u dat u het aanbod aan sportvoorzieningen op een gelijk niveau wilt houden of zo mogelijk op een hoger niveau wilt brengen. Beweging stimuleren heeft ook alles van doen met gezondheidsbeleid. In dat kader willen wij u vragen of het haalbaar is om de buitenbaden in het naseizoen langer open te laten. Zeker bij lange en warme zomers zal dat wenselijk zijn. Het is namelijk wel een beetje gênant als onze vaste gebruikers van het zwembad in september moeten uitwijken naar Scherpenzeel , want daar lukt het namelijk wel om de buitenbaden langer open te houden. MOTIE

Goede zorg voor de schepping brengt ons bij het onderwerp; KLIMAAT. (Programma 10 Milieu). Uit de bijdrage van voorgaande sprekers blijkt dat dit onderwerp veel meer is gaan leven dan in voorgaande jaren!
Onze indruk is dat het college u enigszins terughoudend bent op dit punt. Enerzijds stelt u voor om meer aan handhaving te doen. Anderzijds is bij het onderwerp verkeer de inhoud vooral gericht op woorden als ‘mobiliteit’, ‘bereikbaarheid’, ‘infrastructuur’ etc. En dat terwijl een toenemend autogebruik steeds meer negatieve impact heeft. We willen u nadrukkelijk uitnodigen om aandacht te besteden aan het onderwerp milieu in samenhang met verkeer. Wij zijn daarover ook actief in gesprek met onze inwoners.

Dan nu het gebruik van de fiets als vervoermiddel voor de korte afstanden. Complimenten voor de heer Schotanus dat hij op de fiets is gekomen. Zo zie je maar dat stijgende parkeertarieven een positieve uitwerking hebben. De ChristenUnie wil het fietsen in onze gemeente veilig en comfortabel maken. Er bestaat een nogal gedateerd fietsbeleidsplan voor de kern Barneveld. In 2008 wordt er een nieuw plan opgesteld zo is de bedoeling. Dit plan zou moet gaan over de gehele gemeente.

We kennen diverse onveilige fietsoversteekplaatsen. Inwoners hebben ook reeds een aantal daarvan bij ons aangekaart. Veiligheid voor met name kwetsbare deelnemers moet ons wat waard zijn. Laten we van Barneveld iets meer fietsgemeente maken. Ik verwijs hierbij ook graag naar de inspreekreactie van Plaatselijk Belang Voorthuizen van vanmorgen.

Tevens hangt het onderwerp klimaat samen met energiegebruik en woningbouw. We willen u oproepen om zuinig te zijn met het gebruik van straatverlichting. Technisch kan dat steeds eenvoudiger. Ook het bouwen van energiezuinige woningen heeft onze voorkeur. En kijk ook kritisch naar onze eigen gebouwen. Laat daarbij niet alles afhangen van wat wettelijk verplicht is, maar bedenk dan ook maar dat energiezuinig gedrag ook een positieve uitwerking op onze eigen gemeentelijke uitgaven kan betekenen. Terecht wilt u werken aan een kwalitatief gedifferentieerde woningvoorraad. Houdt u bij de inrichting van de wijken daarbij ook voldoende rekening met leefbaarheid? Zo horen bij starterswoningen voldoende speelplaatsen voor kleine kinderen. Een ruime hoeveelheid groen is een noodzakelijke investering.

Zwerfvuil is een hardnekkig probleem waar velen zich aan storen. Ons voorstel is:
ga eens na of het haalbaar is om tot een plan van aanpak te komen met supermarkt- en snackbar-ondernemers aan de ene en scholen aan de andere kant. Het kan niet zo zijn dat dit maatschappelijke probleem dat vele kosten met zich meebrengt alleen op het bordje van de gemeente ligt. Het zijn m.n. jongeren die zwerfvuil veroorzaken en de routes die een relatie hebben met scholen en supermarkten liggen bezaaid. We moeten hier als raad en college nodig eens wat creatiever in worden. MOTIE

In maart 2007 is de thuiszorg volgens het nieuwe regime van de WMO ingericht. Na een moeilijke aanbesteding kan een ieder die dat nodig heeft nu zorg ontvangen via de gemeente. Het Zeeuws model zou op termijn een goede optie kunnen zijn. Het gesprek dat over enige tijd in de raad zal gaan plaats vinden hierover wordt in de rug gesteund doordat de staatssecretaris heeft aangegeven dit model zelfs te willen promoten. Dit zien wij mede als gevolg van een motie van onze partij die in de Tweede Kamer is aangenomen. Zonder op de discussie teveel vooruit te lopen, menen wij dat vanaf 2008 de kansen voor het Zeeuws model groter zijn dan destijds bij de start van de aanbesteding.

De WMO omvat meer dan het aanbesteden van thuiszorg. Laten we bijvoorbeeld de mantelzorgers niet vergeten. Wij zijn dan ook blij met het Steunpunt Mantelzorg dat de Vrijwilligers centrale Barneveld heeft opgericht. Mantelzorgers kunnen hier veel informatie krijgen en ook respijtzorg regelen. Het is goed dat de Vrijwilligerscentrale hiervoor overleg voert met kerken en nadere maatschappelijke organisaties. Hier mag wat ons betreft nog veel meer bekendheid aan worden gegeven, bv via folders. Wat verder ontbreekt, is een structurele plek voor een mantelzorgconsulent. Deze mantelzorgconsulent moet stevig ingebed worden in onze gemeente. Zichtbaar, vindbaar en benaderbaar. Wilt u als college zich daar maximaal voor inzetten?

Programma 11 (Ruimte, Bouwen en Wonen) Gedeputeerde Staten hebben onlangs voorgesteld om in o.a. onze regio goedkope woningbouw extra te stimuleren met 30 miljoen euro. Kunt u op korte termijn hier handig op in spelen in onze woningbouwprogramma’s. Wellicht dat een spoedig overleg met ‘Arnhem’ ons extra mogelijkheden oplevert voor starters.

Tot slot: wij bidden het college en met hen al de medewerkers Gods zegen en kracht toe om het vele werk goed uit te voeren.

Reacties op 'Algemene Beschouwingen bij de kadernota 2008 - 2011'

Archief > 2007 > juni