Fractie bezoekt Plaatselijk Belang Stroe

zaterdag 18 juni 2005 22:45

Tjitske Kuiper en Ed Blankenstijn met vertegenwoordigers van Plaatselijk Belang StroeOp hartelijke wijze werden wij deze avond ontvangen. Al snel werd duidelijk dat het PB in Stroe een actieve en initiërende rol speelt binnen en voor de Stroe’se samenleving. Hier volgt een weergave van de punten die zijn besproken:

Stroe is ‘de wissel tussen heide en weide’. Een plaats waar steeds meer ‘mensen van buiten’ komen te wonen. Reden ligt onder andere in het ontbreken van goedkopere huisvesting, waardoor jongeren niet gemakkelijk vestigen in hun geboortedorp. Gevolg is dat zij uitwijken naar andere omliggende kernen. Hierdoor ligt het gevaar dat Stroe vergrijst op de hoek. PB geeft aan dat in de visie in toewijzing van huisvesting wat onduidelijkheden zijn. Het plaatsen van allochtonen in vrijgekomen huurwoningen (in beheer Woningstichting Barneveld) is lastig uit te leggen aan de lokale bevolking (met name aan de jongeren die graag in Stroe willen blijven).

De (voormalige hang)jongeren in/uit Stroe vormen een belangrijke groep. Samen met de gemeentelijke jongerenwerker wordt er actief samengewerkt. Resultaat: een goede groep, waar veel activiteiten georganiseerd worden. Jongeren die ook niet ‘te beroerd’ zijn om anderen te helpen. Misverstanden, vooroordelen of negatieve geluiden worden op professionele wijze – o.a. door de jongeren - zelf opgelost. Begrip voor elkaar en geven en nemen zijn uitgangspunten. Zo worden onder andere de omwonenden van bijvoorbeeld het Dorpshuis goed op de hoogte gesteld van bijvoorbeeld een feestavond, waarbij het geluids-/muziekniveau sterker is dan normaal.

Centraal in Stroe staat het Dorpshuis. Een plek voor jong en oud. PB geeft aan dat zij graag meer duidelijkheid willen hebben in de rolverdeling (belangen) tussen de Gemeente Barneveld en de Beheerder. Aanleiding tot deze vraag is de bezettingsgraad en tarifering van het dorpshuis waardoor het voor verenigingen een ‘aanslag’ is op hun beschikbare geldmiddelen.

Daarnaast zorgt de lage constructie van het gebouw (het plafond in de zaal) dat bij wat grotere groepen de zaaltemperatuur zo extreem stijgt/wordt zodat de ramen opengezet moeten worden. Hierdoor ontstaat er sneller een kans tot geluidsoverlast. Oplossingen (in vorm van koelingsystemen) zijn (mede door de demping van geluid) kostbaar.

Stroe heeft als kern een relatief ruime keuze in aanbod van winkels/bedrijven. De kern telt ruim 40 ondernemers. Een groot deel is verenigd in de Ondernemersvereniging ‘de Stroot’. Met deze vereniging wordt – na een periode van onderbreking – weer overleg gepleegd. De plaats heeft ook diverse verenigingen die een belangrijke plaats hebben binnen een samenleving. Ook Mobiliteit wordt als punt aangedragen door PB. Toename van hoeveelheid auto’s geeft parkeerproblematiek in en rondom de woonwijken. Zeker rondom het Dorpshuis. Parkeerproblematiek is zelfs zo sterk (vooral weekend) dat dit in nood hinderlijke – zo niet ernstige – gevolgen kan hebben voor bereikbaarheid door hulpdiensten tijdens calamiteiten. Rondom het Dorpshuis zou – volgens PB – uitbreiding van parkeerplekken gevonden kunnen worden. In dit kader is ook de Buurtbus genoemd. Jammer vind men dat deze maar tot Kootwijkerbroek rijdt. Het kleine stukje naar Stroe zou ten goede komen. Het gebruik van de diensten van Regiotaxi is wat onbekend. In het verlengde van dit onderwerp ligt de geluidswal langs de A1. Volgens PB een gelopen race, de inspraak die Rijkswaterstaat geeft is op ‘cosmetisch’ niveau. Ook door PB aangedragen is de ontwikkeling van Transferium. Met name de stilte rondom dit ‘plan’ is een aandachtpunt.

De contacten met Gemeente Barneveld zijn goed. Zaken die momenteel in overleg zijn o.a.:
-  Onveilige doorgang nabij Dorpshuis
-  Realisering en herbouw authentieke schaapskooi (n.a.v. hoofdprijs FortisFonds)

Ook het wijkplatform is goed van start gegaan en krijgt een goede invulling. Het platform wordt ‘bezet’ door afgevaardigden van diverse groepen. Er heerst een open communicatie.

Een intensieve avond die werd afgesloten met een kleine rondleiding. Dorpshuis, en het ‘mooiste plekje ‘(de bankjes in het centrum) werden bezocht. In de gesprekken werd steeds duidelijker dat betrokkenheid, verbroedering en vertrouwen in hoog vaandel staan. Niet alleen als woord maar ook in daad. Stroe is een initiatiefrijke en actieve kern. Een kern die duidelijk haar plaats binnen de Gemeente Barneveld claimt. Het werkbezoek werd ongeveer 22.00 uur afgesloten.

Door: Maarten van der Boon, PR-commissie

Reacties op 'Fractie bezoekt Plaatselijk Belang Stroe'