Motie Niet uitvoeren kunstwerk gemeentehuis verworpen

vrijdag 03 juni 2005 13:47

Het oude kunstwerk voor het gemeentehuis: grazende schapenTijdens de kaderstellende raad heeft de fractie van de ChristenUnie een motie ingediend, waarin het college werd gevraagd de plannen voor een kunstwerk in en buiten het gemeentehuis van €100.000 niet uit te voeren. De ChristenUnie vindt een dergelijke uitgave in financieel moeilijke tijden niet verantwoord. De motie heeft het helaas niet gehaald.

Bij de behandeling van de motie bleek er geen meerderheid voor deze motie te bestaan, alleen SGP en Lijst6 hebben de motie gesteund. Het is vreemd dat CDA de motie niet steunde, zij hebben onlangs uiterst kritische vragen gesteld over hetzelfde kunstwerk.

Tjitske Kuiper licht toe: "Als ChristenUnie fractie hebben wij bij de kadernota ons kritisch uitgelaten over de hoge uitgaven ten behoeve van kunst. Zo is het college van b en w van plan om in totaal 100.000 euro uit te geven aan kunst binnen en buiten het nieuwe gemeentehuis. Voor de binnenkunst wordt deze uitgave gedaan ten laste van de post ‘onvoorzien’. Met een motie hebben wij geprobeerd om deze uitgave niet te doen. Zo hebben wij als raad nog geen overzicht of de kosten van de bouw van het gemeentehuis binnen het budget blijven. De post 'onvoorzien' nu al aanspreken voor luxe staat ons totaal niet aan.
De SGP en  Lijst 6 hebben onze motie van harte gesteund. Helaas was dit niet genoeg.
Wij hebben begrepen dat de uitgave voor de buitenruimte nog besproken gaat worden in de commissie bestuur. U kunt als inwoners uw mening kenbaar maken door in te spreken bij deze commissie. De agenda van de commissies kunt u vinden op internet of in uw huis- aan- huis krant. Het woord is aan u! "

Onderstaand de tekst van de motie:

De raad van de gemeente Barneveld in vergadering bijeen op 2 juni 2005

Onderwerp:
Agendapunt VII – 9
Kadernota 2006 – 2009

UITGAVE T.B.V. KUNST IN/OM  HET GEMEENTEHUIS

De raad,

geconstateerd
  • de lastige financiele positie van de gemeente
  • gebrek aan draagvlak bij de inwoners
stelt voor om de kunstuitgave ten behoeve van het gemeentehuis (binnen en buiten) niet uit te voeren .

Toelichting:
Uitvoering van de bouw van het gemeentehuis moet sober en functioneel zijn en burgers willen terecht de prioriteit leggen bij de basisvoorzieningen waar zij gebruik van maken. Pas na afloop van de bouwwerkzaamheden kan de conclusie worden getrokken of geen budgetten zijn overschreden. Het is een verkeerde zaak om nu al gebruik te maken van de post ‘onvoorzien budget bouw gemeentehuis’.

Ondertekening en naam:

F.Appelman