Aantal keer gelezen

ChristenUnie-fractie over de kaders 2006-2009

donderdag 02 juni 2005 21:07

Regeren is vooruitzien. Dat geldt ook voor de plaatselijke politiek. Door de gemeenteraad wordt jaarlijks vooruitgezien, vier jaar om precies te zijn. Tijdens de zogenaamde kaderstellende raad worden doelen gesteld voor de komende jaren. Als het aan de ChristenUnie ligt, komt er een eind aan de tijd van grote projecten, keert relatieve rust weer in onze gemeente en komt er meer aandacht voor de burger.

Onderstaand de bijdrage van onze fractie tijdens het debat over de kadernota.

Meneer de Voorzitter,

"Een volk dat leeft, bouwt aan zijn toekomst" - onderdeel van het beeld van ir. Lely bij de afsluitdijk“Een volk dat leeft, bouwt aan zijn toekomst”. Deze zin is te vinden op het monument van Ir. Lely aan het begin van de Afsluitdijk.
Met een kleine variatie kunnen we zeggen dat ook een gemeente die leeft aan haar toekomst bouwt. En dat er gebouwd wordt, is buiten kijf. Er is sprake van dorpsvernieuwing, nieuwe wegenstructuur, een transferium, onderwijshuisvesting.
We hebben de ambitie een groene randstadgemeente te worden. Maar het legt wel een flinke claim op het huishoudboekje.
De beurs is krap en vorig jaar zijn er daarom al bezuinigingen ingezet.

Hoe gaan we nu verder? De ChristenUnie is van mening dat de tijd van de grote projecten straks achter ons ligt. Wat in gang is gezet, moet worden afgemaakt, maar daarna moet er een periode van rust kunnen intreden. Dat zal ook de kosten voor ruimtelijke ordening ten goede komen; de jaarrekening vermeldt een zwaar negatief saldo, omdat er vele uren aan moeten worden toegerekend. Een goed beheer van wat we hebben moet daarbij voorop staan en de kwaliteit van de voorzieningen moet hoog gehouden worden..

Momenteel is er veel onrust. De economische verbetering zet nauwelijks aan, veel burgers zijn ontevreden en laten dat ook horen en wie weet vertaalt zich dat volgend jaar wel in meer partijen bij de verkiezingen.
Met een actief betrokken burgerij is natuurlijk niks mis, integendeel, maar het blijkt moeilijk het iedereen naar de zin te maken. Zeker daar waar burgers kritisch kijken naar grote gemeentelijke uitgaven en ondertussen vrezen voor lastenverzwaringen.
We doen ons best het uit te leggen, maar het slaat lang niet altijd aan.

Het collegevoorstel bij de Kadernota is enerzijds een helder stuk. Het college ziet de situatie realistisch onder ogen  en komt met een eerlijke presentatie. Daarvoor onze complimenten! Maar de teneur is ook duidelijk: we kunnen nog veel meer van de burger vragen. Daarvoor is de OZB te gebruiken, mogelijk bescheiden, maar wie weet later meer, want er is bij ons nog veel onbenutte belastingcapaciteit. De ChristenUnie ziet dat anders. Puur cijfertechnisch mag het waar zijn, maar dit gaat voorbij aan de financiële situatie van menige inwoner van onze gemeente. Laten wij zelf veel meer de tering naar de nering zetten. Ik kom daar nog wel op.

Anderzijds ademt het raadsstuk een geest van onzekerheid. Er zijn allerlei zaken mogelijk, maar het advies aan de raad is een pleidooi voor belastingverhoging. Hier wreekt zich volgens de ChristenUnie dat een goede kerntakendiscussie niet voorafgaand aan deze dag heeft plaatsgevonden. Wel is ons een overzicht gestuurd met taken. Op nadere vragen van ons daarover is geantwoord dat de raad moet aangeven welke zaken zouden moeten worden onderzocht en dat de resultaten daarvan dan in de begroting voor de komende jaren moeten worden meegenomen. Het eerste is ongetwijfeld waar, maar voor het laatste is nauwelijks tijd.

Tenslotte is het stuk nogal defensief. Groei van de bevolking levert natuurlijk niet alleen maar extra lasten op, er staan ook inkomsten tegenover. Er is een lijstje met wensen dat zou moeten worden uitgevoerd als er maar voldoende middelen zouden zijn. Maar wat hoge en wat lagere prioriteit heeft, wordt uiteraard niet vermeld, want dat moet de raad doen. Voor de ChristenUnie liggen de prioriteiten overigens onverminderd bij zorg voor zwakken, veiligheid en milieu.
Het is frappant dat het college het jaar 2009 min of meer buiten beschouwing wil laten. Betekent dat nu dat we voor 2009 geen kaders stellen en doen we dat dan bij de begroting alsnog, bijv. doordat de meicirculaire kan worden meegenomen?

De ChristenUnie wil, voordat er überhaupt over belastingtarieven wordt gesproken, eerst nagaan welke taken kunnen worden uitbesteed of afgestoten. Bij de begroting komen de tarieven wel aan de orde, daarvoor is het nu nog te vroeg. Wij zijn trouwens wel benieuwd naar de plaats van de gemeente Barneveld in het landelijke tarievenlijstje wanneer een deel van de OZB wordt afgeschaft en bijv. de rioolrechten er aan zouden worden toegevoegd. Het zou tot een verbeterde situatie voor de gemeente kunnen leiden. Door ons relatief lage tarief, benadelen we onszelf bij de toekenning van het gemeentefonds.

Reiniging, catering en het beheer van openbare ruimten worden al onderzocht. Wij willen deze onderzoeken graag bespoedigen.
Zulke onderzoeken moeten naar ons idee ook plaatsvinden bij de Muziekschool (we zijn daar heel blij mee, maar het is in de grond van de zaak geen kerntaak), sportkantines, sportvelden en dorpshuizen.

Het verlagen van het serviceniveau raden wij op dit moment af. Dat roept alleen maar klachten op en bovendien is de kans aanwezig dat de kosten later in grotere omvang bij ons terug komen. Het beperken van openingstijden van de balie hoeft echter geen achteruitgang van het niveau te zijn. Te overwegen valt de balie op vrijdagmiddag te sluiten. In Nijkerk heeft men daar goede ervaringen mee.

Uitgangspunt voor de ChristenUnie is dat de lasten voor de burger niet verder worden verzwaard. Nu kunnen deze door een tegemoetkoming bij de rioleringstarieven mogelijk worden verlaagd. Wij willen het college hierin wel volgen, maar het rioleringsplan is nog niet bekend en we moeten wel zeker weten dat het op termijn niet leidt tot achterstallig onderhoud. De afschaffing van een deel van de OZB geeft mogelijk ook verlichting, maar hoe worden de wegvallende inkomsten in het gemeentefonds gecompenseerd? De VNG suggereert een gemeentelijke opslag bij de inkomstenbelasting.
Logo NuonWij willen dat dit bij de begroting helder in kaart wordt gebracht, zodat we zicht hebben op de keuzes die we dan metterdaad moeten maken.

Wij zijn benieuwd naar de gegevens die het onderzoek naar ondergrondse precario oplevert.

Zeker te overwegen is de verkoop van NUON-aandelen. Aandelen houden van dit nutsbedrijf is zeker geen gemeentelijke kerntaak. Misschien is het nu wel een gunstige tijd om er uit te stappen, want de concurrentie op het gebied van de nutsvoorzieningen wordt steeds heviger.

Dan nog  enkele opmerkingen bij de programma’s:

Bestuur
  • Het is het overwegen waard te onderzoeken of de raadsnotulen kunnen worden vervangen door geluidsverslagen.
  • Wij willen graag dat het in Barneveld mogelijk wordt burgerinitiatieven te ontplooien.
Veiligheid
  • Er wordt ons inziens wel hoog opgegeven van het zelfoplossend vermogen van de samenleving. Dit heeft echter ook zijn begrenzing. Een sterke hand van politie en justitie blijft nodig. Welke visie zit hier eigenlijk achter?
Onderwijs
  • Bij 2009 willen we straks een beeld hebben van het beslag dat het Witsiuscollege op de begroting legt en als het kan meer duidelijkheid hebben over de plannen van de te fuseren VMBO-scholen.In het algemeen drukt onderwijs zwaar op overheidsbegrotingen en zeker bij ons. Overal is met op zoek naar geldstromen, naar cofinanciering en mogelijkheden om financiële druk bij gemeenten weg te halen. Met name zijn wij benieuwd of de toepassing van PPS-constructies bij scholenbouw een inwinsituatie kan opleveren voor zowel de scholen als de gemeente. De ChristenUniefractie streeft ernaar na de zomervakantie dit op de agenda te zetten van een van de commissies. Navraag bij zowel de afdeling onderwijs als in het onderwijsveld zelf leert ons dat hiervoor zeker belangstelling is.
Cultuur
  • We moeten kritischer kijken naar uitgaven voor bijv. kunstwerken in wijken of gebouwen op grond van de zgn. 1%-regeling. Het CDA heeft dit terecht betrokken op het gemeentehuis, maar het kan ook breder worden bekeken. Laten we eerst eens nagaan of het binnen de bouwkosten kan en er anders voorlopig maar vanaf zien. Het heeft bij de bevolking weinig draagvlak.
Zwembad De Glind - de ChristenUnie wil dit zwembad open houdenRecreatie en Sport
  • Het is onze wens dat in redelijkheid alles in het werk moet worden gesteld om het zwembad in De Glind open te houden.
Welzijn en Zorg
  • De ongelijkheid in huisvesting van de peuterspeelzalen over de stichtingen  zou toch eens moeten worden opgeheven. Nu er op bestuurlijk front weer ontwikkelingen zijn, lijkt het ons goed hiervan een punt te maken bij de vaststelling van het raadsprogramma voor de volgende periode.
Kort samengevat:
Van grote projecten naar zorgvuldig beheer.
Van een breed takenpakket naar meer afslanking met behoud van kwaliteit.
Per saldo geen lastenverzwaring voor de burgers.
Van over de burgers naar nog meer met de burgers.

Wij denken dat met deze uitgangspunten, die dus niet helemaal sporen met die van het college, de gemeente met de burgers het meest gediend zijn. Een gemeente die zo probeert te leven, bouwt verantwoord aan zijn toekomst.

Reacties op 'ChristenUnie-fractie over de kaders 2006-2009'