College in fout met uitvoering kunstplannen

donderdag 16 juni 2005 14:26

BARNEVELD - De manier waarop het college van burgemeester en wethouders kunst in en rond het nieuwe gemeentehuis wil realiseren, is de commissieleden Bestuur dinsdag volledig in het verkeerde keelgat geschoten. Wethouder Gerrit Tijmensen heeft excuses gemaakt voor de gevolgde procedure.

Het college wil in totaal één ton uittrekken voor de kunstuitingen. Vijftigduizend euro is bestemd voor kunst in het gemeentehuis en moet komen uit de post ‘onvoorzien’ van het budget van de bouw van het gemeentehuis. De andere helft - bestemd voor buitenkunst - komt uit de post ‘buitenruimte Raadhuisplein’. Dat er geld uit de post ‘onvoorzien’ wordt gehaald voor kunst, viel verkeerd bij het CDA. ,,Kunst is niet onvoorzien’’, stelde fractievoorzitter Jan Post vast. ,,Kunst komt ook niet voor in het programma van eisen dat is vastgesteld door de raad. Het vergt dus aparte besluitvorming. Wilt u kunst, dan moet u ruimere kaders vragen aan de raad’’, doceerde hij. VVD’er Gerard van den Hengel was het roerend eens met Post. ,,Dit valt buiten de kaders. Wij zijn niet tegen kunst, maar het vraagt wel een ordentelijke afhandeling.’’

De ChristenUnie ging een stapje verder terug en vroeg zich af of de bevolking überhaupt wel op kunst zit te wachten, nu het economisch tij minder gunstig is. ,,Op hele basale dingen wordt bezuinigd - bijvoorbeeld subsidie voor muziekverenigingen - en voor kunst zouden we nu 100.000 euro uitgeven. Doe dat niet. Mensen snappen het niet meer. Kunst is luxe. Waarom wordt het oude kunstwerk van de schapen niet herplaatst?’’, aldus Tjitske Kuiper. Pro’98 daarentegen vond kunst beslist géén luxe, maar juist staan voor investeren in de toekomst. Monique Rosbergen steunde een voorstel van de SGP om de bevolking te laten beslissen over meerdere ontwerpen, hetgeen ook ondersteund werd door de VVD en CDA.

Bron: Barneveldse krant (woensdag 15 juni 2005)

Reacties op 'College in fout met uitvoering kunstplannen'