ChristenUnie voor Jongerenplatform in Barneveld

zaterdag 18 juni 2005 19:19

Woensdag 15 juni hebben raadsleden tijdens de commissie Samenleving van gedachten gewisseld over de opzet van een jongerenplatform. Behalve Lijst 6 was iedereen voor de oprichting van zo'n platform. De ChristenUnie heeft de wethouder een aantal aandachtspunten meegegeven: creër duidelijkheid over de taak en de structuur en zorg voor een brede samenstelling.

Jongerenparlement bij het EuroparlementWoensdag 15 juni hebben raadsleden tijdens de commissie Samenleving van gedachten gewisseld over de opzet van een jongerenplatform. In veel Gelderse gemeenten is jeugdparticipatie bij de politiek een aandachtspunt. Momenteel wordt de jeugd in de gemeente Barneveld al regelmatig betrokken bij aspecten rond het jongerenwerk. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het opzetten van jeugdhonken in de kleine kernen, het creëren en inrichten van hangplekken voor de jeugd, het zoeken van een geschikte plaats voor een skatebaan, een plek voor graffiti etc. Ook heeft voormalig burgemeester Burgering een start gemaakt met debatten met de jeugd, die in het teken stonden van zinloos geweld.

Deze vormen van participatie kunnen worden uitgebreid door jongeren op een breder terrein bij het lokale bestuur te betrekken.
Je moet zo’n jongerenplatform zien als een adviesorgaan dat gevraagd en ongevraagd advies kan uitbrengen aan de gemeenteraad, nadat zij over bepaalde onderwerpen vergaderd heeft. Tijdens genoemde vergadering van de commissie Samenleving bleken bijna alle politieke partijen, alleen Lijst 6 niet, voor de oprichting van zo’n jongerenplatform te zijn.
Namens de ChristenUnie heb ik onder andere de volgende aandachtspunten aan de wethouder meegegeven:
  • Zorg  voor een duidelijke omschrijving van de taakgebieden;
  • Er dient door het jongerenplatform volgens een vaste structuur gewerkt te worden. Regelmatig vergaderen en een goede voorbereiding van de agendapunten;
  • Ambtelijke ondersteuning is gewenst, maar kan redelijk beperkt blijven;
  • Een goede benaming van het platform zou “jongerenadviescommissie” kunnen zijn;
  • Heel belangrijk is ook dat het platform heel breed samengesteld is met jongeren uit alle delen van de bevolking.
Wethouder Fledderus gaf aan dat hij een oorstel verder zou laten uitwerken. In september ontvangen we dit voorstel waarschijnlijk en kan er daadwerkelijk tot een oprichting van een jongerenplatform gekomen worden. Voor de verkleining van de afstand van de burgers- en met name van jongeren- tot de politiek zou dit een goede zaak zijn. Met belangstelling zie ik de oprichting tegemoet.

Ed Blankenstijn

Reacties op 'ChristenUnie voor Jongerenplatform in Barneveld'