Barneveld houdt grote schoonmaak (op verzoek van de ChristenUnie)

woensdag 22 juni 2005 16:42

Burgers ergeren zich aan zwerfafval

BARNEVELD - Aan een voorspelling dat Barneveld in 2006 schoonste gemeente van Nederland is waagt wethouder Aart de Kruijf zich vooralsnog niet. Maar volgens hem moeten de eerste resultaten van een nieuw ingezet beleid om zwerfvuil tegen te gaan wel duidelijk zichtbaar zijn.

De wethouder presenteerde tijdens het wekelijkse gesprek met de pers dinsdag de resultaten van een onderzoek naar zwerfafval en de aanpak daarvan in de gemeente Barneveld. Het onderzoek, dat is verricht door BECO Groep, was mogelijk dankzij een subsidie van het ministerie van VROM en de stichting Nederland Schoon. Aanleiding voor het onderzoek is een amendement van de ChristenUnie dat vorig jaar door de gemeente raad is aangenomen.

Uit een - overigens niet representatieve - enquête onder 129 inwoners blijkt dat 65 procent zich ergert aan zwerfafval, waarvan 47 procent zich zelfs vaak opwindt over het weggegooide afval. De gemeente wil nu werken aan vermindering van die ergernis door de hoeveelheid afval terug te dringen, door het geven van voorlichting, snel reageren op klachten door zwerfvuil direct op te ruimen en streng op te treden tegen vervuilers. Illegale dumpingen zullen worden geregistreerd en vuilniszakken zullen worden opengemaakt om te kijken of er iets in zit dat wijst op de identiteit van degene van wie de zak is, aldus de Kruijf.

Om boven tafel te krijgen hoe de situatie in Barneveld op dit moment is, is er een zogehete nulmeting verricht. Gedurende vijf dagen zijn er twintig meetpunten op verschillende tijdsstippen gemeten op de schoonheidsgraad.  Daaruit volgde de conclusie dat Barneveld de kwalificatie matig schoon verdient. Vooral scholieren blijken belangrijke veroorzakers van zwerfafval te zijn. Uit de meting blijkt ook dat er veel zwerfafval nabij en rondom de McDonalds in Terschuur ontstaat. Verder blijkt dat de gemeente op dit moment onvoldoende beleid heeft om het zwerfafval adequaat aan te pakken. Maar dat gaat veranderen, zo blijkt uit het plan van aanpak. Zo met duidelijk worden wie verantwoordelijk is voor de aanpak en moeten samenwerkingsmogelijkheden met externe partijen worden onderzocht. Verder moet bepaald worden welke gebieden schoner moeten worden. Het resultaat zal middels metingen worden bijgehouden, Ook moet er meer inzicht in de kosten van de aanpak van zwerfafval komen en moeten klachten geregistreerd worden.

Tevens zal een werkplan voor communicatie worden opgesteld. Ook wordt er gewerkt aan concrete zaken. Zo moeten er voldoende prullenbakken in de gemeente staan en moeten bereidwillige inwoners makkelijk aan opruimmateriaal kunnen komen voor het verwijderen van afval. Met McDonalds wil de gemeente afspreken dat zwerfafval in de omgeving dagelijks wordt opgeruimd. De toezichthouders van Barneveld gaan strenger controleren en bekeuringen uitdelen bij het constateren van een overtreding. Zij gaan tevens voorlichting geven en intensief samenwerken met milieu-inspecteurs.

(Bron : Barneveldse Krant 22 juni 2005)

Reacties op 'Barneveld houdt grote schoonmaak (op verzoek van de ChristenUnie)'