Mohammeds mogen opnieuw asiel aanvragen

vrijdag 24 juni 2005 12:23

Veel aandacht voor de uitzetting van de familie Mohammed in mei 2004De familie Mohammed mag opnieuw asiel aanvragen in Nederland, zo was te lezen in de Barneveldse Krant van 22 juni 2005. De ChristenUnie is hier blij mee, de fractie heeft zich de afgelopen tijd meer dan eens ingezet voor de belangen van deze familie. De familie Mohammed werd in mei 2004 uit het Asielzoekerscentrum Voorthuizen gezet, nadat ze waren uitgeprocedeerd.  Samen met Pro98 heeft de ChristenUnie toen bepleit dat de familie door de gemeente onderdak gegeven zou worden en dat deze mensen, tot het moment van formele uitzetting een menswaardig bestaan moeten hebben.

De ChristenUnie vindt nog steeds dat asielzoekers, die worden toegelaten voor een asielaanvraagprocedure, vanaf het moment dat ze in Nederland binnenkomen tot het moment dat ze terug moeten/kunnen goed verzorgd moeten worden, de meeste asielzoekers vluchten niet voor niks. De familie Mohammed heeft sinds mei 2004 geen steun gehad van de landelijke of plaatselijke overheid, de steun werd gegeven door een kerk. Volgens de ChristenUnie had de gemeente de helpende hand moeten bieden. In plaats van hulp te bieden, gaf het college toen echter aan, gesteund door SGP en CDA (en na enige tijd ook door Pro98), dat het landelijk beleid van de minister gevolgd moest worden, met als gevolg dat de familie nu al meer dan een jaar gesteund wordt door een van de Barneveldse kerken.

Onderstaand het artikel in de Barneveldse Krant van woensdag 22 juni 2005

BARNEVELD - De uit Eritrea afkomstige familie Mohammed mag opnieuw asiel aanvragen in Nederland. Dit meldt vluchtenlingenwerk Barneveld. Het gezin, vijf kinderen, werd in mei 2004 als 'uitgeprocedeerd' beschouwd en uit het Voorthuizendse asielzoekerscentrum op straat gezet. De familie kan nu legaal in Nederland de uitslag afwachten. Het gezin heeft echter nog steeds geen recht op vergoeding voor levensonderhoud, omdat het niet het eerste asielverzoek is, zegt een verontwaardigde Gineke de Bruine van Vluchtenlingenwerk. "Een nieuw verzoek wordt alleen geaccepteerd als er nieuwe feiten zijn. Die zijn er blijkbaar, maar verder worden deze mensen aan hun lot overgelaten. Wie legaal in ons land is, heeft ook recht op een dak boven zijn hoofd en geld om van te leven!" De familie, die verklaart niet aan papieren te kunnen komen die hun afkomst bewijzen, wordt sinds hun uitzetting in een vakantiehuisje in de regio opgevangen en onderhouden door de werkgroep Vluchtenlingenwerk en de Barneveldse Kerken. De gemeente Barneveld is door de werkgroep verzocht noodopvang te regelen, nu de familie legaal in Nederland verblijft. Dit is tot op heden echter geweigerd, zo meldt de werkgroep. "We gaan er met de wethouder over praten" aldus Jos Gloudemans van de werkgroep.

Reacties op 'Mohammeds mogen opnieuw asiel aanvragen'