Bezuigingen groenonderhoud, college maakt verkeerde keuzes!

woensdag 29 juni 2005 14:33

Grasmaaier - misschien wat minder vaak?In een aantal wijken is onvrede ontstaan over de manier waarop de gemeente het groen en de straten onderhoudt. Het college zegt met zoveel woorden dat minder onderhoud van het groen het gevolg is van een beslissing van de raad om minder geld beschikbaar te stellen. De ChristenUnie vindt dat het college zich daar niet zomaar achter mag verschuilen. Het college moet op andere plekken bezuinigen. De fractie wil dit zo snel mogelijk met het college bespreken.

Tjiske Kuiper hierover: "CDA, SGP, VVD, PRO98 en ChristenUnie hebben een amendement aangenomen in de begrotingsraad van oktober vorig jaar. De bedoeling van het amendement was om geen automatisme in te bouwen voor de autonome groei ten behoeve van het beheer van de openbare ruimten. Wij vonden het nodig om een prikkel af te geven die het creatief zoeken naar oplossingen zou stimuleren.

Uiteindelijk is het doel om met minder geld toch zo goed mogelijk te werken. Daarmee zoek je als gemeenteraad de grens op van wat nog haalbaar is. Daar zit dus ook een risico in. Dat besef is duidelijk aanwezig binnen onze fractie.

Wij zien nu de uitwerking van dit amendement. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft op hun manier invulling gegeven aan dit gezamenlijke amendement. Wij denken dat de inwoners terecht klagen over het onderhoud van de groenstroken.
Het college heeft een aantal memo’s aan de raadsleden toegestuurd over de consequenties van dit amendement. Daar worden wij niet vrolijk van. Integendeel. Wij zijn hier bezorgd over.

De keuzes die nu gemaakt zijn in het onderhoud zijn niet juist. Wij willen daarom dat dit zo spoedig mogelijk besproken wordt in commissieverband. Een toelichting op deze werkwijze zal nodig zijn en tevens een bespreking of er ook andere manieren zijn om zuinig om te gaan met het beschikbare geld.

Zoals het nu gaat kan het in ieder geval niet."

Reacties op 'Bezuigingen groenonderhoud, college maakt verkeerde keuzes!'