Barneveldse krant: Kosten scholen rijzen de pan uit

donderdag 21 februari 2008 15:58

De Barneveldse gemeenteraad zit met een stevige knoop in de maag. Net nu de gemeente een aantal nieuwe scholen moet bouwen, stijgen de bouwkosten explosief als gevolg van een overspannen markt.

Dat werd woensdag glashelder tijdens een zitting van de commissie Samenleving in het gemeentehuis. Op de agenda stond het voorstel van het college om bijna veertien miljoen euro beschikbaar te stellen voor de bouw van een scholencomplex met sportzaal in de Barneveldse wijk De Burgt. Dat het complex met dit bedrag drie miljoen euro duurder dan gepland is, was duidelijk even slikken voor de raadsleden.

De raad staat voor een groot dillemma, zo bleek. Uitzoeken hoe het zit met de verhoging en daarmee het voorstel aanhouden kost tijd en dat is er niet met twee noodgebouwen, waarvan er eentje volgens wethouder Leen Verweij nu al meer dan rijp voor de sloop is. Vertraging (al gauw een half jaar tot een jaar volgens Verweij) heeft niet alleen gevolgen voor het onderwijs in De Burgt, maar voor een hele carrousel die vanaf schooljaar 2009/2010 moet gaan starten. Nieuwbouw levert immers elders weer plaats op voor andere scholen. Bovendien vreest Verweij dat uitstel leidt tot een nóg hogere bouwprijs. Aan de andere kant: drie miljoen extra ophoesten is niet niets. De raad liet blijken dit niet ongemerkt te kunnen laten passeren, zeker niet als gekeken wordt naar projecten die nog op stapel staan, zoals de bouw van een nieuw onderkomen voor de Antoniusschool, De Vogelhorst en verbouwing van de locatie van het Groen van Prinsterercollege voor hervestiging van het Witsius College. Zowel SGP, CDA als ChristenUnie wilden graag weten of er nog meer overschrijdingen te verwachten zijn. Verweij durfde ,,niet keihard’’ te zeggen dat dat niet het geval zou zijn.

Een extra zwaard van Damocles is de bouw van vmbo-school De Meerwaarde. Hoewel de gemeente daar geen ‘bouwheer’ (lees: risicodrager) is en de schoolbesturen van de fusieschool van Christiaan Huygens en Groen van Prinsterercollege zelf ook geld steken in nieuwbouw, bestaat de kans dat het schoolbestuur schrikt van de stijgende bouwkosten en bij de gemeente aanklopt voor hulp. De gemeente is uiteindelijk verantwoordelijk voor adequate huisvesting voor leerlingen. Verweij zei dat die situatie nog niet aan de orde was. ,,Ik heb geen pasklaar antwoord.’’

Op aandringen van VVD en CDA zal het college zich bezinnen op een standpunt. ,,Het ligt gecompliceerd, ik kan u zeggen dat ik er nu en dan wel even van wakker lig’’, aldus Verweij.

De gemeente Barneveld heeft aannemer Pellikaan Bouwbedrijf BV uit Tilburg al tijdens de Europese aanbestedingsperiode verteld dat het bedrijf de enige gegadigde was voor het bouwen van het scholencomplex in de Barneveldse wijk De Burgt.

Dat bevestigde Renco van de Pol van ingenieursbureau DHV woensdag tijdens de commissievergadering Samenleving na een vraag van Pro’98-raadslid Adri den Dunnen. Het raadslid vond dit ,,niet slim’’ en zei ,,verbijsterd’’ te zijn. ,,Ik zou dat nooit zeggen.’’

Van de Pol, als extern deskundige ingehuurd door de gemeente Barneveld, legde uit dat het Europese aanbestedingstraject langdurig is. ,,Er is in zo’n procedure veel interactie en er zijn inlichtingenrondes. Dan kun je beter open kaart spelen en direct voorwaarden stellen over hoe je het gaat doen, een goede controle is belangrijk. Wij hadden ook liever meer inschrijvers gehad.’’

Dit laatste is echter niet mogelijk door de overspannen situatie waarin de bouwwereld momenteel verkeert: er is werk genoeg, het animo om extra klussen binnen te halen is daardoor niet groot.

Volgens wethouder Leen Verweij is in de gesprekken direct na de mededeling dat Pellikaan de enige was, gemeld dat de prijs die het bedrijf zou presenteren voor de klus door twee onafhankelijke bureaus (Bureau Bouwcoördinatie Nederland en PRC Kostenmanagement) getoetst zou worden. ,,Zo hebben we geprobeerd kunstmatige concurrentie in te brengen.’’ De vraag van Pro’98 kwam op tijdens een discussie waarin de raadsleden zich afvroegen of de prijs van Pellikaan niet te hoog was: deze kwam bijna drie miljoen euro hoger uit dan waar de gemeente op gerekend had. Als er geen concurrent is, zou een aannemer in de verleiding kunnen zijn gekomen een hogere prijs neer te leggen, zo was de gedachte. Controle van de ingeschakelde bureaus heeft volgens Verweij aangetoond dat de geboden prijs ,,marktconform’’ is. Volgens Van de Pol was een te te hoge prijs ook nooit geaccepteerd.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > februari