Barneveldse krant: Keten dreigen te verdwijnen

Keetdonderdag 07 februari 2008 15:04

Burgemeester en wethouders willen het huidige ketenbeleid van de gemeente Barneveld wijzigen. Mogelijke consequentie daarvan is dat keten op den duur verdwijnen. De gemeenteraad moet nog met de plannen instemmen.

In het huidige ketenbeleid worden maximaal veertig keten gedoogd. De onderkomens in het buitengebied waar jongeren samenkomen zijn vaak illegaal omdat ze in strijd zijn met bestemmingsplannen. Daarnaast maakt de gemeente zich onder meer zorgen over overmatig alcoholgebruik en de brandveiligheid. Om de veiligheid te verbeteren heeft de gemeente Barneveld regels opgesteld. Keten die aan de regels voldoen, krijgen een vergunning.

Volgens wethouder Leen Verweij moet het ketenbeleid op den duur leiden tot het verdwijnen van de keten. ,,Besluit een groep jongeren over een paar jaar te stoppen met de keet, dan is het ook echt afgelopen. Op die manier zullen de keten op langere termijn verdwijnen, we hebben te maken met een uitsterfbeleid’’, vertelde de wethouder eerder in deze krant.

Deze uitspraak deed de wenkbrauwen fronsen bij de VVD-fractie. ,,Met het vaststellen van de nota, begin vorig jaar, hebben we niet afgesproken dat de keten op langere termijn zouden verdwijnen, terwijl dat nu wel het plan van de gemeente is’’, reageert fractievoorzitter Adriaan Guldie.

Volgens de gemeente hebben de ,,steeds toenemende zorg voor gezondheidsaspecten tot het voortschrijden inzicht van een passief afbouwbeleid’’ geleid. Gemeentewoordvoerder Bertil Rebel bestrijdt dat alle keten moeten verdwijnen. ,,Zolang keeteigenaren zich aan alle voorschriften houden, kunnen ze elk jaar hun gedoogbeschikking verlengen.”

Guldie vindt het goed dat het college toegeeft het beleid aan te willen passen, maar betwijfelt of zijn partij met de aanpassing akkoord gaat. ,,De wethouder moet met hele goede argumenten komen, wil hij ons overtuigen.” Volgens Guldie is een afbouwbeleid geen goed idee. ,,Keten blijven altijd bestaan, daar kun je zeker van zijn. Als jongeren op een gegeven moment geen gedoogbeschikking krijgen voor een nieuwe keet, gaan ze ongetwijfeld ergens achterin een verbouwde varkensschuur zitten. Op deze manier ontstaan er dus juist nieuwe keten waar we totaal geen zicht op hebben, terwijl het hele ketenbeleid er nu juist op gebaseerd is dat we weten wat er gebeurt.” Volgens de gemeente moet dat niet tot problemen leiden. Tegen nieuwe illegale keten zal handhavend worden opgetreden.

In maart start de gemeente met de controle van de keten. Eigenaren die een beschikking hebben aangevraagd, krijgen bezoek van een toezichthouder die kijkt of de keet aan de eisen voldoet.

Bron: Barneveldse krant

Archief > 2008 > februari